Författare Ämne: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung  (läst 49787 gånger)

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #60 skrivet: november 17, 2014, 12:47 »
Ynglingatal vers 20:

Þau frák verk
Váts ok Fasta
sœnskri þjóð
at sögum verða,
at eylands
jarlar Fróða
vígfrömuð
of veginn höfðu.


Emil Olsons (?) tolkning:

Det verket, vet jag,
av Vått och Faste
blev till sägen
hos sveafolket,
att Frodes jarlar
Ölandet
hade dräpt
den tappre fursten.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #61 skrivet: november 17, 2014, 13:15 »
Ynglingatal vers 20:

Þau frák verk
Váts ok Fasta
sœnskri þjóð
at sögum verða,
at eylands
jarlar Fróða
vígfrömuð
of veginn höfðu.


Emil Olsons (?) tolkning:

Det verket, vet jag,
av Vått och Faste
blev till sägen
hos sveafolket,
att Frodes jarlar
Ölandet
hade dräpt
den tappre fursten.


Varför står Ölandet med stort Ö? Måste kolla i min text hemma. Saknar Vendel i texten.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #62 skrivet: november 17, 2014, 13:32 »
Vendel (Vendli) omtalas i versen innan:

Fell Óttarr
und ara greipar
dugandligr
fyr Dana vǫ́pnum;
þann hergamr
hrægum fœti,
víts borinn,
á Vendli sparn.

Vendsyssel är mest troligt, tycker jag. Limfjorden lär visst också omtalas i någon annan vers, och jutarna tycks vara ynglingarnas arvfiende.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #63 skrivet: november 17, 2014, 13:55 »
Ottars död i Vendel återfinns bara hos Snorre, varför det givetvis är fullt relevant att koppla samman med Ynglingasagan som omger Ynglingatal.


I denna framgår det med all tydlighet att det är Vendsyssel i Danmark, vid Limfjorden, som det handlar om.




Svenska historiker har ibland klippt ut detta Vendel och placerat det i Uppland. Det säger en hel del om såväl ambition som noggrannhet......
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #64 skrivet: november 17, 2014, 14:01 »
Ottars död i Vendel återfinns bara hos Snorre, varför det givetvis är fullt relevant att koppla samman med Ynglingasagan som omger Ynglingatal.


I denna framgår det med all tydlighet att det är Vendsyssel i Danmark, vid Limfjorden, som det handlar om.




Svenska historiker har ibland klippt ut detta Vendel och placerat det i Uppland. Det säger en hel del om såväl ambition som noggrannhet......

Ja det är klart att Snorre använt Ynglingatal. Frågan är ändå vilket Vendel som avses.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #65 skrivet: november 17, 2014, 14:30 »
Det framgår klart av Snorres text att det är i Danmark, i närheten av Limfjorden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #66 skrivet: november 17, 2014, 14:30 »
Enligt Historia Norvegiæ var det "Vendel" där Ottar blev dräpt en del av Danmark ("a law province of Denmark" i den engelska översättningen). Den medeltida svenska rimkrönikan meddelar lakoniskt att Ottar blev ihjälslagen av sin broder Faste... "Min broder Faste giorde en wäl / Ta iagh wardt Konung / sloo han mik ihäl". I båda dessa källor är det Ottars fader Egil som bär tillnamnet Vendelkråka.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #67 skrivet: november 17, 2014, 14:35 »
Alrajt. Spelar ingen roll för mig. Ni verkar iaf tro att han existerade...

Och jag vet också att Ottarshögen är 100 år yngre än Ottar.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #68 skrivet: november 17, 2014, 15:24 »
Ottar Vendelkråka kan ha funnits, källorna är sena, utom Beowulf som är delvis skönlitterär (monster mm)
Vi kan dock inte säga att slaget på Vänerns is verkligen ägde rum i mitten på 500-talet, men det är tänkbart.
Våra samtida, skandinaviska källor till vendeltid är inte många.
Gravhögarna i Uppsalas namn anses väl numera inte ge en säker identifikation av den eller de som är begravda där.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #69 skrivet: november 17, 2014, 16:34 »
Ottar och Ottarshögen stämmer väl ganska bra i tid med varandra, alltså första hälften av 500 talet. En man och en kvinna begravdes i Ottarshögen.

Av Storhögarna i GU har två grävts ut, en av dem innehåller en ung pojke och en kvinna enligt ostiologerna. I Högom vid Sundsvall finns våra äldsta gravhögar, en av dem innehåller två kvinnor. 

Kvinnor i storhögar är alltså inte något ovanligt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #70 skrivet: november 17, 2014, 17:08 »
Ottar och Ottarshögen stämmer väl ganska bra i tid med varandra, alltså första hälften av 500 talet. En man och en kvinna begravdes i Ottarshögen.

Av Storhögarna i GU har två grävts ut, en av dem innehåller en ung pojke och en kvinna enligt ostiologerna. I Högom vid Sundsvall finns våra äldsta gravhögar, en av dem innehåller två kvinnor. 

Kvinnor i storhögar är alltså inte något ovanligt.

Thomas

Har för mig att Ottarshögen är omdaterad. Oavsett det så fanns han nog.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #71 skrivet: november 17, 2014, 20:39 »
Alrajt. Spelar ingen roll för mig. Ni verkar iaf tro att han existerade...

Och jag vet också att Ottarshögen är 100 år yngre än Ottar.


Eloge för ditt alrajt!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #72 skrivet: november 18, 2014, 08:34 »
Castor skrev
Citera
Vendsyssel är mest troligt, tycker jag. Limfjorden lär visst också omtalas i någon annan vers, och jutarna tycks vara ynglingarnas arvfiende.

Det stämmer bra. Även Jörund blev ju dödad i strid med Jutar i Vendel. Detta är ju samma personer som slåss i Beowulfkvädet mot Geatas. Ytterligare ett stöd för tolkningen Jylland=geatland.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #73 skrivet: november 18, 2014, 10:17 »
Ytterligare? Fanns det några belägg tidigare på att Jyderna var Götar?

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #74 skrivet: november 18, 2014, 10:24 »
Inte för dig ;) men det är ju förhoppningsvis fler som intresserar sig för frågan.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #75 skrivet: november 18, 2014, 10:42 »
För att ranka de olika kandidaterna på Geats så tycker jag dock inte Jyder är så dumt. Geografiskt känns det ok. Huvudproblemet är att namnet inte stämmer, Älvahärens härskare saknade dessutom en bra Älv på Jylland samt skärgård utanför kusten mm.

Min lista:)
1. Götarna (fast Wederas och Havsgötarna finns runt Göta Älv). Beowulf är först kung över Alverna, sen Götarna
2. Jyderna eller Östergötlands kust (= Jordanes, Vagoth)
3. Gotland
4. Öland

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #76 skrivet: november 18, 2014, 11:24 »
Jag har en liknande lista:

1. Jutarna
2. Gutarna
3. Götarna

Jag förstår inte alls språkförklaringen. Danskarna själva säger ju i princip "jöder" om såväl jutar som judar.
De vanligaste vokalomskrivningarna till engelska ea kommer från ö, yes! men det är inte alltid så.
U är rätt vanligt också. Inom Skandinavien är det jäkligt vanligt att u-y ljud uttalas just som ö och även övergår i ö vid böjning. Ex burkar kan uttalas börkar, kyrka uttalas körka. Jag tycker det är synd att du låser dig vid språket.
Sedan tycker jag att ditt starkaste kort är ortnamnskedjan kring Alvhem. Problemet jag har med Västergötland som geatas är att jag inte kan få ihop logiken med strider över ett stort vatten. Det är visserligen en saga men eftersom man använder verkliga geografiska namn måste man ändå undra. Det lustiga är att man kan hitta ortnamnskedjor var man än letar. Alvhem verkar ha varit ett vanligt namn på viktiga bosättningar. Upptäckte nyligen att det finns en liknande kedja vid Ålborg. Inte omöjligt att även Ålborg hetat Alvhem en gång. Alabur är väl äldsta kända stavning som anses betyda Alvby. Då är vi åter i Vendel :-)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #77 skrivet: november 18, 2014, 11:29 »
För att ranka de olika kandidaterna på Geats så tycker jag dock inte Jyder är så dumt. Geografiskt känns det ok. Huvudproblemet är att namnet inte stämmer, Älvahärens härskare saknade dessutom en bra Älv på Jylland samt skärgård utanför kusten mm.



Inte gjorde han det, vid limfjordens östra förbindels med havet ligger Aalborg, Förbindelsen har karraktären av en flod och på tusentalet skrivet som Alebu eller Alabur.  Detta Ale ska komma från något som betyder smal ström och är misstänkt likt ordet älv...


En hypotetisk jylländsk älvahärs-härskare på Jylland har med andra ord en utmärkt älv att tillgå!




Men kanske ska vi diskutera detta vidare i en egen tråd!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #78 skrivet: november 18, 2014, 14:16 »
Kungsune
Det är svårt att inte hänga upp sig på de få fakta som finns ;)
Götalandhypotesen har egentligen bara en svaghet och den pekar du på (över vatten). Annars blir det såhär för mig:

Ortsnamnen, Örnäs, Alvhem, --- Götarna, Alvhem
Älvahärens härskare, ---- Götarna, Alvhem
Gravhög vid havet, ----- Kung Alfs Hög vid Alvhem (Bortodlad storhög)
De kära skären ---- finns inga öar utanför Vendsyssel --- Göta Älvs inlopp
Går på båten i landamäret---- Marieberg vid Göta Älv
Wederas etc ---- en stam intill Geats som B styr i början ----- Alver/Älvagrimmar vid Göta Älv

Visst är det en saga men också en sällsynt inblick i denna tidsperioden. Vore bra om man med sina inlägg försöker vara konstruktiv och inte bara motvalls kärring (som vi säger i Götaland  :)). Har för min del noga tagit del av de teorier som kommit fram under åren och Gotland är absolut den sämsta som jag ser det, med avsaknaden av älv och skärgård mm.

Sen funderar man ju ibland om det är 3 eller samma person man argumenterar med:)





Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Enade verkligen Birger Jarl landskapen till ett Rike under 1 kung
« Svar #79 skrivet: november 18, 2014, 14:34 »
Faran blir ju bara att man förlägger Thebe till Täby....


Och det finns faktiskt gott om öar i Limfjorden...och längs med Jyllands västkust!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"