Författare Ämne: Götaland - Svealand skillnader  (läst 15967 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #40 skrivet: november 14, 2014, 17:04 »
Hallå?  Kan vi inte anstränga oss något för att hålla oss till ämnet?  Jag startar en egen tråd för att klargöra skillnader, och vips handlar den om något helt annat....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #41 skrivet: november 14, 2014, 17:10 »
Du har så rätt.
Fast jag tror egentligen inte att motsättningarna fans mellan Götaland och Svealand utan mellan ätter som var förankrade i olika bygder. I alla fall verkar historikerna mena att det inte finns något som tyder på strider mellan de här områdena.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #42 skrivet: november 14, 2014, 17:46 »
Oj där är det många fel i Wiki..

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #43 skrivet: november 14, 2014, 17:58 »
Carl Thomas

Här har du ett mer korrekt svar från Tacitus.nu:

Bohuslän är ett ungt landskap såtillvida att namnet Bohus län började användas först under 1400-talet och att det inte fick sin nuvarande omfattning förrän på 1500-talet. Dessförinnan var det delat i två landskap, Ranrike i norr och Älvsyssel i söder, gränsen mellan dem gick vid Uddevalla. I isländska sagor nämns ett småkungadöme vid namn Alvhem som förmodligen var en föregångare till Älvsyssel, båda namnen syftar på Göta älv. Såväl Ranrike som Älvsyssel ingick i den vikingatida region som kallades för "Viken" och som omfattade allt land längs Oslofjorden. Senare under medeltiden kom namnet Viken att begränsas till att bara omfatta norra Bohuslän varmed "Ranrike" föll ur bruk. Eftersom Älvsyssel styrdes från borgen Bohus kom detta landskap att benämnas som Bohus län under 1400-talet, vilket sedan som sagt utsträcktes till att också omfatta norra Bohuslän på 1500-talet. Invånarna i Viken kallades för vikvärjar eller vikmän och enligt en teori kan ordet vikingar ha sitt ursprung i denna region. Invånarna i Älvsyssel kallades för älvagrimar

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #44 skrivet: november 14, 2014, 18:02 »
Det blir så när man lägger sin åsikt i denna tråd som fakta i en annan tråd! Lägg av med detta så blir det nog bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #45 skrivet: november 14, 2014, 18:15 »
Carl Thomas:

Mer om Bohuslän och ett tillfälligt rike som fanns här på 1300-talet. Dessutom en bra beskrivning på hur strulig vår riksbildning antagligen var.

http://www.bohusgillet.se/Bohusl%C3%A4n%20mellan%20vikingatid%20och%20medeltid.htm


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #46 skrivet: november 14, 2014, 18:41 »
När jag forskade om Bohus hittade jag en hel del material om det som föredraget beskriver, jag har delvis en annan syn men tycker att merparten är bra beskrivet.

 Jag tycker att det han skriver om Ranii och Ranrike svävar en del och att han tar genvägar i sin beskrivning som han saknar källor till, det vanliga alltså, lite glidningar och formuleringar som man vet köps av läsaren eftersom de låter logiskt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #47 skrivet: november 14, 2014, 18:50 »
Marty, vad är ett "korrekt svar" om en tid som vi vet väldigt lite om och där källorna är ytterst få och mycket vaga?

Vi alla tycker och tror. Ingen av oss har något facit eller vet några fakta. I våra diskussioner tror jag att detta är mycket viktigt att förstå - och ta hänsyn till. Några korrekta svar finns alltså inte. Möjligtvis finns svar som du upplever sammanfaller med din grunduppfattning - och som du då upplever som "korrekta" - men vi pratar då om upplevelser och känslor - inte några fakta.

 Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #48 skrivet: november 14, 2014, 20:22 »
Gravar, andra monument och domarringar är alltid statistiskt överträffade av keramik.

Finns det några skillnader när det gäller keramiken?

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #49 skrivet: november 15, 2014, 09:38 »
MInst lika intressant som att leta skillnader mellan Svealand och Götaland vore att leta skillnader mellan olika områden inom Götaland och Svealand. Jag tror att det skulle gå att hitta åtskilligt.
Vi glömmer att det säkert mest är tillfälligheter som gör att inte exempelvis Västergötland hamnade i Norge eller Danmark.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #50 skrivet: november 15, 2014, 11:34 »
Ett annat exempel är ortnamn som jag gissar är äldre än regionsnamn och Härads/Hundare-namn.

Efterled -stad, -by och -inge finns i spritt i alla områden, från Mälardalen till Skåne. Det finns säkert specialiteter inom varje region med koncentrationer av efterled på vissa platser. Efterledet -stad har en koncentration runt Ystad i Skåne.

Thomas I

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #51 skrivet: november 15, 2014, 11:43 »
MInst lika intressant som att leta skillnader mellan Svealand och Götaland vore att leta skillnader mellan olika områden inom Götaland och Svealand. Jag tror att det skulle gå att hitta åtskilligt.
Vi glömmer att det säkert mest är tillfälligheter som gör att inte exempelvis Västergötland hamnade i Norge eller Danmark.
Låter väldigt diplomatiskt. Jag tror inte att Sveriges gränser är ett resultat av slumpen.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #52 skrivet: november 15, 2014, 12:08 »
Hur länder blir till är nog rätt slumpartat. Att Portugal är ett eget land med eget språk och inte en del av Spanien är ett av hundratals exempel bara i Europa. Närmare till hands är Kalmarunionen där hela Norden kunde blivit ett rike.  Åland med "svensk" befolkning kom att tillhöra Finland. Tyskland och Italien är sammanslagningar under sen tid. Före medeltiden finns oerhört lite som anknyter exempelvis Västergötland starkare mot Östsverige än mot Danmark eller Norge. Att Sverige blev till under medeltiden beror väl antagligen på aktivt arbete bland ledande ätter för att stärka sin maktbas. Danmark och Norge fick starka kungamakter och för att inte hamna på efterkälken bakades Sverige ihop.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #53 skrivet: november 15, 2014, 12:31 »
Diskussioner blir ju ganska meningslösa om man blandar in slump eller fatalism.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #54 skrivet: november 15, 2014, 12:38 »
Den blir bra om den sätts i ett sammanhang. Att stirra på en liten fläck och tro att den är helt unik brukar inte bli speciellt lyckat.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #55 skrivet: november 15, 2014, 12:55 »
Just VG och Skara var centrala för kristnandet av Sverige. Senare hade vi striderna mellan götska storätter. Götaländerna var kärnan i nationsbildandet. Det är alltså ingen slump att VG tillhör Sverige.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #56 skrivet: november 15, 2014, 14:24 »
Vem Vet
Som Västgöte så är det naturligtvis oerhört lockande att hålla med dig. Jag tror dock på en stark aktör i Mälardalen under långa tidsperioder. Visst verkar kungarna från 1000-talet vara starkt förankrade i VG men det går inte att bortse från att kanske hälften av det som blev Sverige befolkningsmässigt ligger längre Norr/Öster ut sett från Götalandskapen. Jag tror på att det fanns två huvudgrupperingar som hade potential till riksbildning, den ena med bas i VG och den andra med bas i Uppland/Mälaren. Jag vet att detta är en gammal idé men jag ser inte att någon trots en oerhörd massa diskussioner fått fram en starkare teori än att dessa två grupperingar efter 1000-talet tvingas ihop/väljer att gå ihop/smälter samman allt mer.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #57 skrivet: november 15, 2014, 16:23 »
Vemvet

Att det är en tillfällighet att Sverige ser ut som det gör är en tanke jag lånat från Dick Harrison, men jag har sett den hos andra också. Hans resonemang är ungefär det som Marty för.
Även om jag är stolt västgöte så är jag övertygad om att Mälardalens intresse främst var riktat österut. Västergötland var inte alls lika intressant. Så att de områdena gick samman var nog inte så många som trodde på vikingatiden.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #58 skrivet: november 15, 2014, 18:44 »
Citera
Vem Vet
Som Västgöte så är det naturligtvis oerhört lockande att hålla med dig. Jag tror dock på en stark aktör i Mälardalen under långa tidsperioder. Visst verkar kungarna från 1000-talet vara starkt förankrade i VG men det går inte att bortse från att kanske hälften av det som blev Sverige befolkningsmässigt ligger längre Norr/Öster ut sett från Götalandskapen. Jag tror på att det fanns två huvudgrupperingar som hade potential till riksbildning, den ena med bas i VG och den andra med bas i Uppland/Mälaren. Jag vet att detta är en gammal idé men jag ser inte att någon trots en oerhörd massa diskussioner fått fram en starkare teori än att dessa två grupperingar efter 1000-talet tvingas ihop/väljer att gå ihop/smälter samman allt mer.
Det finns ganska mycket som talar för att det fanns 2 starka grupperingar inom Östersjöområdet, som konkurrerade med Götland om makten i det blivande Sverige. Dels fanns det ett splittrat Mälarområde (stiften visar på en splittring i minst 3 regioner) och dels ett Wendland/Vindland/Finland, vars kungaätt dog ut på manslinjen ca 1066 (vilket ledde till att denna gruppering direkt upplöstes i sina östliga beståndsdelar).
Det är i turbulenserna av ett upplöst Wendland och ett splittrat Mälarområde, som den nya maktfaktorn Götland (stormännen) ser möjligheter i öster/nordost.
Det blir till slut den region som ligger mest centralt, som tar hem spelet, d v s Östergötland. Efter detta blir det en lång tids relativa fred, under vilken Wendland återskapar sin del av det tidigare inflytandet och detta gör Ö Mälarområdet till den mest centrala delen av den nya riksbildningen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Götaland - Svealand skillnader
« Svar #59 skrivet: november 15, 2014, 19:33 »
Vemvet

Att det är en tillfällighet att Sverige ser ut som det gör är en tanke jag lånat från Dick Harrison, men jag har sett den hos andra också. Hans resonemang är ungefär det som Marty för.
Även om jag är stolt västgöte så är jag övertygad om att Mälardalens intresse främst var riktat österut. Västergötland var inte alls lika intressant. Så att de områdena gick samman var nog inte så många som trodde på vikingatiden.
som sagt så tror jag inte dat var en slump utan resultat av medvetna beslut av stormännen och av kyrkan. Ett Sverige utan VG hade nog sett mycket annorlunda ut eller så hade det helt slukats av danskarna.

En teori som baseras på slumpen har lågt förklaringsvärde och bidrar inte till förståelsen.

Min historiesyn är att riksbildandet gick från söder till norr. Problemet med Mälardalen är att vi inte vet speciellt mycket förrän relativt sent.