Författare Ämne: Lagmän  (läst 35177 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Lagmän
« Svar #140 skrivet: november 16, 2014, 13:32 »
Hans, anstränger du dig för att missförstå vad jag skriver?

Tingen består av folket (fria män) och tingen beslutar. Lagmännen följer tingens beslut.

Upplandslagen från 1296 stadfästes av Kungen. Det var första gången an lag stadsfästs av Kungen. Det är efter 1260.

Lagmannen arbetar som en VD gissar jag. Hans uppdrag är lagen. Han känner sitt folk väl,mhan vet deras uppfattning - ochbhan samlar inte till ting en gång om dagen för att fråga vad tinget vill. Han arbetar som en VD med styrelsens förtroende och driver frågor, löser problem samt dömer egter det uppdrag han har. Därför skriver jag ibland "lagmannen" istället för tinget. I stora frågor skulle jag tro att lagmannen rådgör med sina rådgivare, i ännu större frågor samlas tinget.

Vad är det jag skall förstå Hans? Det jag skrev från början om folkviljan, tinget, lagmannen och tingets makt att vräka Kungen?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #141 skrivet: november 16, 2014, 15:28 »
Jag skäms, jag var så inne i västgötalagen att jag glömde Upplandslagen som tydligen initierades av kungen. Men det verkar bero på speciella omständigheter där med alla folkländer.
Dessutom visar det sig vara mycket mer komplicerat även med Västgötalagen. Alnsö stadgar är förstås ett sätt för kungen att skaffa sig inflytande vid sidan av landskapslagen. Till detta kommer lite senare skarastadgan med nya tillägg.
Göran B Nilssons rätt nya bok Nytt Ljus Över Yngre Västgötalagen visar massor av exempel på hur krångligt det var i verkligheten, men boken är så djupsinnig att jag långtifrån uppnått insiktsstadiet.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Lagmän
« Svar #142 skrivet: november 16, 2014, 15:59 »
  :D

Thomas
Historia är färskvara.