Författare Ämne: VästNytt-Ristningar?  (läst 9696 gånger)

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« skrivet: november 18, 2005, 19:51 »
Nån som såg Väst-Nytt idag? De va visst nåt om nya hällristningar funna i Bohuslän,fotografen i repotaget hitta nån bild under tiden som han filmade?

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
VästNytt-Ristningar?
« Svar #1 skrivet: november 18, 2005, 21:30 »
Man kan se inslaget på svt.se. Gå in på Västnytt Veckoarkiv och välj programmet fredag 17.55 - inslaget börjar efter 2 minuter. Fordrar RealPlayer.

Man intervjuade arkeolog Johan Ling där han stod nedanför en brant häll utanför Stenungsund där man funnit fem skepp som beräknades vara 3.700 år gamla och menades måste ha ristats från en båt.
Då man skulle filma skeppen i släpljus fram på kvällen hittade man dessutom djurhuvuden, vilka man trodde vara tjurar. Ristningarna finns på 10-10,5 metersnivån.

Edit: Jag testar att lägga en direktlänk. Ah, verkar fungera!


Bengan

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« Svar #2 skrivet: november 18, 2005, 23:10 »
Inte ja,datorn orkar int. Jaha ok,va kul,kunde de vart Solberga tro? Gammal fin "kultur"mark.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
VästNytt-Ristningar?
« Svar #3 skrivet: november 18, 2005, 23:11 »
Kul. Hur vanliga är hällristningar på liknande, stupande hällar?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
VästNytt-Ristningar?
« Svar #4 skrivet: november 18, 2005, 23:39 »
Citat från: "Gorm"
Kul. Hur vanliga är hällristningar på liknande, stupande hällar?

Jag har då aldrig sett något liknande - vilket ju iofs inte behöver betyda något...
Men att man skulle stått i en båt när man ristade...?


[schild=1 fontcolor=000000 shadowcolor=FFFFFF shieldshadow=1]Egendomligt...[/schild]

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
VästNytt-Ristningar?
« Svar #5 skrivet: november 18, 2005, 23:45 »
...eller kanske hängt i rep på något sätt??? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« Svar #6 skrivet: november 18, 2005, 23:49 »
Jahahadu,vet inte, men såg dom inte lite väl symetriska ut för ha ristats från en båt? Snarare måste väl "ristaren" ha hängt eller suttit på nån hängangordning möjligtvis?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
VästNytt-Ristningar?
« Svar #7 skrivet: november 18, 2005, 23:55 »
Vad säger att de är ristade på sommaren? Eller klimatet kanske inte var så kallt att det blev is på vintern under bronsålder på de breddgraderna?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« Svar #8 skrivet: november 19, 2005, 00:19 »
Ja precis,men personligen tror ja att man ristade när de va hyfsat väder med tanke på fingrar o dyl.(har själv legat ute å mekat med bilar om vintrar,säger bara fy faen)

Utloggad lingcon

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Västnytt- Ristningar
« Svar #9 skrivet: november 21, 2005, 17:06 »
Kul att ni diskuterar olika teorier om hur man kan ha gjort dessa ristningar. Sitter för närvarande och skriver en artikel om detta och är tacksam för olika synvinklar och förslag. Det finns således tre olika fysiska utgångspunkter gällande själva inhuggningsprocessen av dessa symboler.
Man kan således ha använt
1.Båt
2.Is
3. Rep- eller hänganordning.

Repteorin har givetvis många fördelar men om nu havet stod någon meter under den lägsta ristningen torde det inte vara mer sannolikt att man använt havet som infrastruktur?
Detta för oss in på isteorin som har många fördelar. Utifrån denna förutsättning kan man ha stått eller suttit på isens fasta grund och ristat, antingen sittandes gällande de lägre skeppen eller ståendes gällande de högre.
Enligt husägaren blir det aldrig is på den aktuella hällen under vintertid. Den är exponerad mot söder och därtill finns det en liten hylla ovan hällristningarna som skyddar mot isbildning.

Svagheten med denna teori (svag is he he ) är att 1. Området var under bronsåldern en betydligt större och öppnare havsvik mot i dag och sannolikheten att det skulle genereras tjock is på denna för tiden relativt stora havsvik, intill en stupande bergvägg, var därmed betydligt mindre.  Vidare var klimatet under början på bronsåldern något varmare än dagens 1-2 grader räknar man med vilket innebär än mindre chanser till isbildning.

Båtteorin verkar i nuläget den mest troliga men det finns även många problem med denna vilket ni uppmärksammat.
Fördelen och nackdelen med båt är rörligheten. Utifrån denna premiss kan man dels ha kommit intill hällen utan besvär, men båtens rörlighet är också en stor nackdel gällande själva inhuggningsprocessen. Det finns få möjligheter på denna vertikala häll för förtöjning etc.
Är tacksam för fortsatt diskussion om detta.

På frågan om det finns fler hällristningar i Bohuslän på dylika lägen så kan jag ge flera exempel på detta.  
Mvh Johan Ling Doktorand vid Göteborgs universitet.

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« Svar #10 skrivet: november 21, 2005, 19:45 »
Håller trots allt på hängteorin, för då behöver man inte vara så styrd utav vädret och så står man väldans stadigt på en ordentligt byggd "landgång" plus att de brukar bli gott om plats för verktyge o dylikt eller? Tänk att man tar två kraftiga rep,surrar fast dom i en eller två eller hur många bräder, landgångar,stockar ja vad som helst i princip,sätter två stötter om man vill ut från väggen annars inte. Sen firar man ner "ristaren" till lagom höjd, han kan stå eller sitta,själv hade jag stått om de va nära vattnet,setat om de va högt upp. Hur ser de ut ovanför själva hällen? Finns de några spår efter fästanordningar,typ små "skålgropar" eller större stenar,skrevor eller annat å fästa i?Finns de spår över kanterna,kanske huggna för repen? Skulle verkligen vara kul å åka dit å kolla.

Utloggad lingcon

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
VästNytt - ristningar
« Svar #11 skrivet: november 22, 2005, 09:13 »
Hej Olle. Den hänganordningsteori som du anför tror jag är för avancerad. En båt däremot kan ha fungerat som en mobil anordning som man dels har kunnat anpassa efter olika väderförhållanden. Vidare kan man ha fått stabilitet i båten genom att dels ankra upp den i såväl för som akter samt fäst den i klippan brevid samt ovanför. En annan variabel som man måste väga in är den tid det tagit att göra dessa ristningar. Expriment gjorda av b.la Lasse Bengtsson på Vitlycke museum visar på att ett skepp av motsvarande storlek som de på hällen  bör ha tagit 6-8 timmar att producera. Med hjälp av en båt kan man ha påbörjat ristandet för att efterhand återkommit för att slutföra denna. En tanke jag lekt med är att man kan ha påbörjat ristningar som denna inför en resa och slutfört ristningarna vid återkomst. Emellertid vill jag inte avfärda hänganordningsteorin, det finns åtskilliga exempel på hur man gjort monument i förhistorisk tid, inte minst i Egypten och Grekland, med hjälp av hänganordningar. Vidare finns det exempel på hällristningar i Norge som gjorts på vertikala berväggar där landhöjningen inte påverkat . Ling

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Re: VästNytt - ristningar
« Svar #12 skrivet: november 22, 2005, 12:05 »
Citat från: "lingcon"
Den hänganordningsteori som du anför tror jag är för avancerad.


Bara av nyfikenhet. Varför tror du att en hänganordning är för avancerad. Jag ser ingen anledning till att bronålderns människor inte skulle klara av att tänka ut och tillverka en sådan anordning.

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
VästNytt-Ristningar?
« Svar #13 skrivet: november 22, 2005, 12:46 »
Jag tycker personligen att både "häng-" och "båtteorin" verkar troliga men man bör kanske nyansera båtteorin en smula. Alla som stått upp och fiskat i en mindre roddbåt vet att det är lätt att ramla i (har klarat mig än så länge). Om man däremot står och fiskar i en platteka eller står på en större flotte är stabiliteten betydligt bättre. Om bronsåldersmännsikorna ristade från någon form av flytetyg tror jag inte att stabilitet var något större problem. Det är dessutom betydligt mycket enklare att bygga en flotte än att snickra ihop en båt.

/Jesper

Utloggad lingcon

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
VästNytt- Ristningar
« Svar #14 skrivet: november 22, 2005, 13:25 »
Svar till Camilla.
Hej Camilla. Jag menar inte avancerad i den bemärkelsen. Jag är helt övertygad om man hade såväl mental som teknisk kapacitet till att upprätta en hänganordning. I detta fall anser jag emellertid att detta förfaringssätt är mer omständigt och avancerad än om man använd sig av en båt.

Svar till Jesper
Vi har också funderat kring flotte eller dylikt. Detta skulle kunna vara en väl så god lösning en teori som hamnar mellan båt och hänganordning.
Mvh J.Ling

 och Jesper

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
VästNytt-Ristningar?
« Svar #15 skrivet: november 22, 2005, 17:19 »
Ok,en flotte som ser ut som en båt som hänger i rep??!! Nä skämt åsido,hoppas verkligen att man nån gång får reda på hur dom gjorde just i de här fallet.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
VästNytt-Ristningar?
« Svar #16 skrivet: november 23, 2005, 07:38 »
Jag såg bara delar av programmet, men jag tyckte inte att det såg ut som att ristningen satt så förfärligt högt upp på klippväggen.

Jag kan inte se varför man inte skulle kunna tänka sig att ristningen är gjord från en ställning bygd på marken.

Då faller givetvis dateringen som väl baserades på havsnivån. Å andra sidan vet ju alla att havsnivån vid västerhavet lätt fluktuerar 1 meter beroende på väderlek mm. Det slår på väldigt mycket om en ristning är gjord i vattenbrynet vid lågvatten eller om man stått upp på en flotte vis högvatten, för hur många år motsvarar inte en vattennivåskilnad på de 2,5 meter detta scenario motsvarar????

Jag skulle nog fundera ett varv till på dateringen tror jag. Men lycka till med artikeln Johan. För övrigt, hur tänkte du avhandlingen? Som en sammanläggning eller en monografi? Jag tycker att det borde luta åt en sammanläggning med tanke på att du ju fått ihop ett par helk OK artiklar på temat vid det här laget!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad lingcon

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
VästNytt-Ristningar?
« Svar #17 skrivet: november 23, 2005, 13:04 »
Hej Leif dateringen av hällristningen görs här utifrån två metoder dels arkeologisk komparativ metod av skeppstyperna på hällen. Vidare kan man tillgå  datering genom strandförskjutningsmetoden. Nya rön kring denna metod har nyligen presenteras av Docent Tore Påsse Vid SGU.  
Dessa två oberoende metoder ger båda en datering av dessa skepp till 1400-1700 f.Kr..Den sist nämnda strandförskjutningsmetoden ger emellertid bara maximal ålder men det intresannta med denna hällristningslokal samt 50 andra lokaler i Bohuslän som jag mätt in är att dessa metoder verkar ge samma ungefär samma resultat gällande datering. Beträffande fluktationen av låg och högvatten på västkusten ligger denna genrellt på 0,5 i normalhögvattenstånd och 0,6 i normal låg vattenstånd vilket ger en meter. Men jag har svårt at tänka mig att man ristar efter dessa förutsättningar enligt Ocenografer går det inte att beräkna när dessa fluktationer slår in därför håller man sin nog något ovan fluktatoinen på 0,5 m.
 
På frågan om man byggt en ställning under upp mot ristningen kan jag på rakt arm säga nej. Marknivån nedanför ristningen mäter ca 7 meter visar på att havet stod nedaför ristningen även i tidig järnålder



Mvh Ling

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
VästNytt-Ristningar?
« Svar #18 skrivet: november 23, 2005, 19:38 »
Jag skall förtydliga vad jag menar med en skillnad på 2,5 meter. Havsnivån fluktuerar upp till någon meter vid extremlägen, det är vi överrens om.
Som djävulens advokat hävdar jag följande extremfall:
1. Lägsta möjliga vattenstånd, knackaren sitter på en flotte och knackar precis i vattenlinjen.
2. Högsta möjliga vattenstånd. Knackaren står på flotten.

Skillnaden  mellan fall 1 och 2 borde ge en differens på minst 2,5 meter! Hur många år motsvarar detta om man okritiskt använder strandförskjutningsmetoden? Då kommer vi in på problem 2, arkeologins komparativa metod, där avsaknaden av absolut daterade referenspunkter är ett vanligt återkommande problem av principiell natur som kanske framför allt drabbar hällbildsforskningen mer än annan arkeologi.
Då återstår ditt absolut starkaste argument vilket är den statistiska mängden (i kombination med framför allt strandförskjutningskurvorna). Som metodintresserad anser jag att det är här den starkaste delen av dina forskningsrön ligger. Det är här du sannolikt kan tänkas ha en chans att påverka/belägga/falsifiera hällristningskronologierna.

Jag är fortfarande nyfiken på om det blir en monografi eller sammanläggning. För sammanläggning tycker jag att dina artiklar i CSA 2004 samt "Mellan sten och järn" talar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad lingcon

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
VästNytt-Ristningar?
« Svar #19 skrivet: november 24, 2005, 10:27 »
Hej Leif och kul med ditt engagemang i frågan. På frågan om min avhandling tänker jag göra en monografi även om jag har lösryckta artiklar som behandlar ämnet. Gällande dom 2,5 meter som så torde detta motsvara ca 400-500 år enligt T Påsses beräkningar. Anser emellertid,  vilket du även själv medger som djävulens advokat , att du fokuserar för hårt på anomalierna gällande havsnivåns fluktationer och möjligheterna att rista. Här måste man räkna  in tiden till att rista och ristningsytans interna höjd i förhållande till havsytan. I detta fall innebär det du bara kunnat gjort den aktuella ristningen under normalt havsvattenstånd eller under normal hög.
Som jag tidigare nämnde går det inte att beräkna när fluktationerna slår om på västkusten(se Rydberg 1998) och håller det för troligt att man hållts sig något ovan normal eller normal högvattenstånd, även om man stått eller suttit.  Anser personilgen att diskussionen börjar tappa kurs och bli för avancerad mot vad den urspungligen. Det krävs mycket tid och utrymme att besvara dina frågor och jag har lite tid kvar på min  avhandling men har du fler frågor kring detta så kan du väl ringa mig på  på 031-773 18 67.  
Mvh J.Ling
Mvh J. Ling