Författare Ämne: Lagmän  (läst 35333 gånger)

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Lagmän
« Svar #40 skrivet: november 11, 2014, 17:55 »
Om jag minns rätt stadfästes aldrig Magnus Erikssons landslag. Det finns exempel på hur t.ex. VG lagen användes runt år 1400. Lagen var alltså inte enhetlig 1350. Landskapslagar användes alltså parallellt med Landslagen under ett par generationer.

MEL findes i flere forskellige versioner som G, H, K, M, N, O - hvor fx. Codex B.6(G) og skriften menes at være fra sidst i 1300-tallet - mens selve værket først blev samlet år 1590. Så er der Codex B.10(H) fra den sidste halvdel af 14 årh. Håndskriftet er i stil med (G) men måske lidt ældre? Codex J 76 (LJ 76) er skrevet i anden halvdel af 1400-tallet.

Så du har ret, loven var ikke færdigudviklet 1350.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #41 skrivet: november 11, 2014, 18:25 »
Adam verkar inte heller ha klart för sig var svear och götar hör hemma. Och Adam på tyska är nog inget för mig med spridda bara rester av kunskap i tyska kvar. Å,andra sidan blev hans texter kanske roligare så.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sv: Lagmän
« Svar #42 skrivet: november 11, 2014, 18:40 »
Det är synd, för det är bara i svenska översättningar man gör den tolkningen att Adam inte hade koll.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #43 skrivet: november 11, 2014, 19:01 »
Där ser man. Jag får ta mig en funderare för helt omöjligt att förstå det skall det inte vara. Att läsa en tysk på engelska känns inte rätt så det får nig bli tyska.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Lagmän
« Svar #44 skrivet: november 11, 2014, 20:23 »
Tack Historikus! Intressanta uppgifter :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Lagmän
« Svar #45 skrivet: november 11, 2014, 21:25 »
Intressant men vilka delar var inte färdigutvecklade? Sen har vi nästa Kristoffer av Bayerns som utkom 1442, hur står den i förhållande till MEG? Om reviderad efter Kristoffers? Varför??
Erik

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Lagmän
« Svar #46 skrivet: november 11, 2014, 22:29 »
Intressant men vilka delar var inte färdigutvecklade? Sen har vi nästa Kristoffer av Bayerns som utkom 1442, hur står den i förhållande till MEG? Om reviderad efter Kristoffers? Varför??

MEL Codex B.10(H) fra sidste halvdel af 14 årh. indeholder på det tidspunkt det meste af VGL, som jeg går ud fra så må være Yngre VGL (Codex B58(B)), der er en senere redaktion og ombearbejdning af B59 (Ældre VGL) fra ca. år 1295.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #47 skrivet: november 11, 2014, 22:34 »
Det hade jag ingen aaning om. Yngre Västgötalagen ansågs alltså så bra att den återanvändes.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lagmän
« Svar #48 skrivet: november 11, 2014, 23:03 »
Där ser man. Jag får ta mig en funderare för helt omöjligt att förstå det skall det inte vara. Att läsa en tysk på engelska känns inte rätt så det får nig bli tyska.


Tyskan är bitvis enkel.


Bok 4 kapitel 22


Citera
.  Die Schweden bestehen aus vielen Völkern, trefflich an Kräften und Waffen, und sie sind so zu Roß, wie zu Schiff die besten Streiter.





Nästa kapitel, efter att ha förklarat att kungens makt är avhängig folkets vilja, förutom i krig där man lyder honom fullt, skriver han

Citera

Von den Völkern Schwedens selbst wohnen uns am nächsten die sogenannten Westgothen, andere sind die Ostgothen.





Väldigt enkelt, det är så likt svenska att alla nog förstår det helt enkelt.


Google translate ger f.ö. en jäkligt kul översättning
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #49 skrivet: november 12, 2014, 08:38 »
Du tänker på Visigoterna? 8)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lagmän
« Svar #50 skrivet: november 12, 2014, 08:48 »
Du tänker på Visigoterna? 8)


Jomenvisst!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #51 skrivet: november 12, 2014, 08:55 »
En annan sak som man måste ha i bakhuvudet när man studerar de senmedeltida lagböckerna är unionskonflikten.
Jag har själv alldeles för dåligt grepp om detta men mycket kom väl till mitt under större orosmoment. Inte omöjligt att det skulle kunna vara fruktbart att försöka förstå delar av svea-göta problematiken ur ett sådant perspektiv.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #52 skrivet: november 12, 2014, 09:23 »
Under unionstiden var nog allt tal om svear och götar försvunnit. Det intrigeras på alla håll, och släkterna verkar betyda mer än något annat.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #53 skrivet: november 12, 2014, 09:24 »
Allt låter så myndigt och befallande på tyska. Inte skulle väl någon våga bryta en tysk lag?

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #54 skrivet: november 12, 2014, 10:52 »
Citera
Under unionstiden var nog allt tal om svear och götar försvunnit. Det intrigeras på alla håll, och släkterna verkar betyda mer än något annat.
Fast det är ju först då vi får några källor som kan tolkas som om götar och svear var olika.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Lagmän
« Svar #55 skrivet: november 12, 2014, 12:34 »
Nja, nu förenklar du en debatt, källorna är oklara och tolkningsbara för tidigare epoker. Behovet av definiera verkar öka över tid och komplexitet i samhället vilket fortgår än idag. 1440 talet definieras svear göter geografiskt som nordan- resp. sunnanskog. Tidigare ser vi likartad uppdelning men mer diffus lokalisering (beror på hur man läser källorna) och i termer av Sagor likartad och det är här jag finner det i det närmaste obegripligt med hela debatten. Hittills har jag inte fått något svar till varför det helt plötsligt skulle gå från Svear=alla inbyggare i medeltidsverige till Svear=Svealand, götar=Götaland. Detta är inte bara ologiskt utan passar inte in i gängse bild för de flesta regioner i Europa. Debatten verkar handla om mer underliggande behov än historia, vi ser det här också där plötsligt lagmän är något som är specifikt för VG och endast en för Uppsala när sanningen är att det finns flertal kända lagmän för Mälardalen inkl Uppland och de tidigare folkländerna. Tittar vi på lagsagor och allting tyder det mesta på allting för Svear, Göter och Gutar (för göterna har vi antagligen två st). Vi har motsvarande indelning gällande det mesta som biskopsdömen, arkeologi, geografi. Sverige var och är i viss mån fortfarande präglad av vår geografi där de tre stora slätterna (och Gotland) är åtskilda av geografiska hinder och glesbefolkade områden.
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #56 skrivet: november 12, 2014, 13:21 »
Förstår inte vad du vill säga. Av det du skriver får jag ut att du i princip håller med mig om att man inte
kan se åtskillnaden tidigare. Att det skulle vara speciellt för Sverige är väl inte riktigt sant. Du har rätt skumma förändringar av begreppen "tysk", "dansk", romare, britt/engelsman mm. Tycker det snarare är mer regel än undantag att sådant förändras över tid. Magnus Erikssons son Erik Magnusson är den förste som drar in gothorumque och giöta i sin titel. Det gör han när han får Gotland. Farsan som är kung över Västergötland kallar sig bara rex suecie. Du kan inte bara blunda för alla problem.

Det är väl lämpligt att föra denna diskussion i lämpligare tråd.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lagmän
« Svar #57 skrivet: november 12, 2014, 13:37 »
. Tittar vi på lagsagor och allting tyder det mesta på allting för Svear, Göter och Gutar (för göterna har vi antagligen två st). Vi har motsvarande indelning gällande det mesta som biskopsdömen, arkeologi, geografi. Sverige var och är i viss mån fortfarande präglad av vår geografi där de tre stora slätterna (och Gotland) är åtskilda av geografiska hinder och glesbefolkade områden.


Det här är helt enkelt fel, fortfarande! Vi har haft uppe det så många gånger att jag inte tar det igen här.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Lagmän
« Svar #58 skrivet: november 12, 2014, 14:17 »
Citera
En lösning kanske skulle vara att vi åtmnstone när vi diskuterar medeltiden använder "uppsvear" som beteckning för
inbyggare nordanskogs.

Citera
Det här är helt enkelt fel, fortfarande!

Så att inte vara överens med somliga är helt enkelt fel och skall inte diskuteras. Så skön värld.
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #59 skrivet: november 12, 2014, 14:45 »
Du får väl kalla det vad du vill men vill du inte bli ifrågasatt kanske du ska sluta ifrågasätta andra. Det vore ju tråkigt. Då kommer vi ingenstans.
Säg att vi pratar om en burk apelsinmarmelad. Alla vet att det finns en sådan i kylskåpet men innehållet tyder på att den inte blivit så mycket använd men ändå ligger det fullt med knivar med marmelad i diskmaskinen. Sedan upptäcker några att det står en marmeladburk på bordet. Aha det finns två burkar tänker några då. 2 personer vägrar att godta detta som förklaring utan hävdar att alla knivarna kommer från apelsinmarmeladen i kylskåpet (Uppland).
Sen börjar frustrationen över en skitsak precis som på arkeologiforum ;)

Kanske dags att köra diskmaskinen helt enkelt