Författare Ämne: Lagmän  (läst 35262 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Lagmän
« Svar #20 skrivet: november 11, 2014, 01:04 »
Vet vi att Alla Götars Ting verkligen rörde alla götar, eller kan det varit så att det kom någon från lokala tingsplatser, kanske var det så att det fanns olika storlekar på ting? Först ganska små med ett rimligt geografiskt område där en del deltog, dessa lokala samlades på ett lite större regionalt ting och sedan kanske ett st
örre, där man hela tiden avgjorde saker av olika karaktär??

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Lagmän
« Svar #21 skrivet: november 11, 2014, 01:06 »
Kanske skrev mitt inlägg i fel tråd??  ::)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Lagmän
« Svar #22 skrivet: november 11, 2014, 08:27 »
Södermanland - söder om vad, Västmanland- väster om vad, Norrland - norr om vad, österland - öster om vad. Tja det som återstår i förhållande till ovan är Fjärdhundraland, Tiundaland, Attundaland som alla infördes under namnet Uppland - upp i betydelsen Svearnas uppland (centrum) och därav namngivningen av de övriga svealänderna. Om Mälardalen som Svearnas hemvist är skralt underbygd när det kommer till järnåldern så är toerin Svear som benämning på alla inbyggare inom medeltidssverige obefintligt underbyggd.

Vi har kunnat konstatera att lagmän inte var en enbart Västgötsk uppfinning utan vi har dem för alla lagsagor. Dock är registren knappa för tidig medeltid vilket skapar luckor. Dock finns det i tidiga källor indicier kring allting gällande Göter, Gutar och Svear vilket har sin direkta konsekvens i landskapslagarna. Juridiken hade ett historiskt arv kopplat till folkländerna (VG, ÖG, Tiundaland osv.) Dock uppstår det skiljelinjer där överregionala frågor, som kungaval skapar behov av enad syn mellan folkländerna, därav kungabalken och gisslan. Men vi har även en högsta juridisk nivå där Tiundalands lag gäller över andra men med en maktfördelning till Attundaland. Även här kan vi skönja rikets framväxt av en fusion mellan ursprungliga entiteter (folkländerna) för att utmynna i ett rike, Sverige med en gemensam landslag där olikheterna upphör gällande juridisk status mellan folken.
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #23 skrivet: november 11, 2014, 08:30 »
Tja, det är ju ett sätt att se det. Sen finns det ju andra.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #24 skrivet: november 11, 2014, 09:05 »
Carl Thomas

Sverige uppstod väl i mitten av 1200-talet, men det hindrar inte att vi talar om svenskar långt tidigare. Bara för enkelhetens skull, då slipper vi skriva folk som bodde i vad som blev Sverige.

På samma sätt förenklade jag i det här fallet. Särskilt som historikerna verkar ense om att ordet svear har betytt olika saker under seklerna, och därför är det slöseri med tid att diskutera något som är så oklart.

Än mer förenklat kan man säga att jag använde ordet svear för folk i dagens Svealand.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #25 skrivet: november 11, 2014, 09:11 »
dersa

Vi vet ju att det fanns ting för mindre områden (häradsting, även om det kommer protester nu mot att ordet härad kom sent), men de verkar främst ha gällt brottmål. Men det verkar rätt logiskt att de även använts för att behandla politiska frågor som rör den bygden, frågor som senare togs upp på alla götars ting.
Sen är det en intressant fråga om alla hade tillträde till alla götars ting, eller om man redan då höll sig med representativ demokrati. D v s med valda representanter för olika delar av landskapet.
Det verkar ju vettigt, annars var ju risken stor att götarnas ting dominerades av Skarabor som röstder bort alla andra.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #26 skrivet: november 11, 2014, 09:12 »
Ätteläggs beskrivning är nog bra att utgå från.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #27 skrivet: november 11, 2014, 09:26 »
Jo, i grova drag men man skulle behöva utveckla den med en kronologisk analys för kontentan av den är låst i ett läge kring år 1400 men det framgår inte så tydligt. Sedan är det ju inte bara problematiskt utan rent av nonchalent att ständigt referera till svear som svealänningar när man är mitt i en debatt om bl.a. var svearna fanns. Det blir ju helt knasigt.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #28 skrivet: november 11, 2014, 09:37 »
Jag ber om ursäkt, jag fattade inte att debatten inte handlade om lagmän utan om var svearna bodde. Den frågan är livet alltför kort för att ägna sig åt, enligt min åldriga åsikt.
Sedan undrar jag lite över låsningen vid 1400-talet, jag trodde att vi var inne på de tidiga landskapslagarna och lagmännens roll där. 1400 ser ju Sverige helt annorlunda ut, och lagmännens uppgifter är säkert också andra.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #29 skrivet: november 11, 2014, 09:43 »
Du deltar alltså inte i parallella trådar på arkeologiforum? Då kan jag meddela dig att någon måste
ha kapat din identitet ;)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #30 skrivet: november 11, 2014, 10:08 »
Citera
Dock uppstår det skiljelinjer där överregionala frågor, som kungaval skapar behov av enad syn mellan folkländerna, därav kungabalken och gisslan. Men vi har även en högsta juridisk nivå där Tiundalands lag gäller över andra men med en maktfördelning till Attundaland. Även här kan vi skönja rikets framväxt av en fusion mellan ursprungliga entiteter (folkländerna) för att utmynna i ett rike, Sverige med en gemensam landslag där olikheterna upphör gällande juridisk status mellan folken.

Hans, det är detta stycke av Ättelägg som jag tolkade som kontentan och som i allra högsta grad är låst till konventionen tidigast år 1440 men kanske snarare ännu senare.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Lagmän
« Svar #31 skrivet: november 11, 2014, 10:42 »
Nja, nu är väl Magnus Erikssons landslag från ca 1350 den första så åtminstone här torde en enhetlig juridik gälla för riket?
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #32 skrivet: november 11, 2014, 11:00 »
Ok! men då har vi en mer tillbakahållen variant

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Lagmän
« Svar #33 skrivet: november 11, 2014, 11:19 »
Om jag minns rätt stadfästes aldrig Magnus Erikssons landslag. Det finns exempel på hur t.ex. VG lagen användes runt år 1400.

Lagen var alltså inte enhetlig 1350. Landskapslagar användes alltså parallellt med Landslagen under ett par generationer.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #34 skrivet: november 11, 2014, 11:28 »
Kungsune

Jag är rätt gaggig, men jag tvivlar på att jag haft några särskilt ingående synpunkter på var svearna hör hemma. Som västgöte drabbades jag av en orkan av debatt kring svearna för 30 år sedan så jag är lite immun.
Men jag kan minnas fel.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #35 skrivet: november 11, 2014, 12:57 »
En lösning kanske skulle vara att vi åtmnstone när vi diskuterar medeltiden använder "uppsvear" som beteckning för
inbyggare nordanskogs.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #36 skrivet: november 11, 2014, 13:57 »
Nja, då försöker jag undvika svearna. Att kalla dem uppsvear är ju att tolka och det vill jag undvika. Dessutom antyder det att jag skulle höra till svearna.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #37 skrivet: november 11, 2014, 14:05 »
Ha, ha! Så jäkla gammal är du väl inte?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Lagmän
« Svar #38 skrivet: november 11, 2014, 14:10 »
Men jag är tjurig västgöte som inte vill pekas ut som en av svearna.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Lagmän
« Svar #39 skrivet: november 11, 2014, 15:27 »
Det är nog bäst att du inte läser Adam av Bremen i Tysk eller engelsk översättning då.