Hans, jag försöker se detta med Svear på flera olika plan. Dels som jag skrev ovan om fria män, dels att alla i landet tillhörde Svearna som folk, dels att alla som var medlemmar i Unionen blev svear.
Kanske är det en fråga om hönan och ägget
namnet Svitjod (Sviafolket) kan ju faktiskt peka på att folket i landet ansåg sig alla härstamma från Sviarna.
Jag tror också att namnen Sviariki på Sunnanskog och Sviaveldi på Nordanskog också pekar på att folket i båda dessa områden ansåg att de härstammade från Sviarna, alltså, vi hade en gemensam historia - vilket vi naturligtvis hade eftersom folket i Nordanskog "utvandrade" från Sunnanskog när landhöjningen lyft upp Mölardalen över havsytan.
Vi får ju inte glömma att vår historia är ca 12000 år gammal. Vi fastnar ju ofta 1000 år bakåt i tiden. Ekornavallen är en begravningsplats som var flera tusen år gammal när de första gravarna byggdes i Gamla Uppsala... Det tycker jagvser perspektiv på vår gemensamma historia.
Mälardalen är vår yngsta landsdel. Den steg upp ur havet för ca 3000 Åre sedan. Innan denna del av landet steg upp ur havet fanns organiserade samhällen, hövdingar, kanske till och med med kungar, i landet. Gånggrifter brukar anses vara bevis på samhällsarbeten utförd under en ledare. Våra gånggrifter byggdes alltså 3000 år innan Uppland steg upp ur havet.
Det folk som byggde gånggrifterna kallade sig för någonting, kanske kallade de sig för Sviar? Det blir ju då logiskt att det första namn vi faktiskt har i våra källor på folket i Mälardalen är att de kallar sig själva för "Uppsvear". Uppsvear betyder ju "Svearna där uppe".
Att alla i landet anser sig härstamma från Sviarna medför att alla senare anser sig vara Svear - men detta är alltså enbart mytologi. Jag tror alltså att namnet Svitjod kommer från namnet Sviar - och att namnet Svitjod var namnet på en Union man hade under några sekler - med mål att bilda ett Rike.
Du tycker att jag krånglar till det - jag tycker att jag gör det enklare
Västergötland har före 1260 haft flytande gränser och därmed både ökat och minskat i storlek. Hur detta gått till vet vi inte. Jag tror på främst genom Unioner med omgivande Land - andra tror på erövringskrig och maktkamper. Kanske var det både ock.
Jag lutar allt mer mot unionsvögen och tror att man allt mer sökte samverkan med sina grannar - mer än vad man sökte erövra dem. Det utesluter inte maktkamper och stridigheter - men det minimerar dem.
Grunden är ju att vi alla hade samma ursprung, samma historia, vi var samma folk, hade samma språk, levde i samma kultur, begravde våra döda på samma sätt och vi hade samma religion - genom hela den historia vi kan överblicka idag.
Friktionen mellan olika Land bör därmed varit ganska liten, vi kunde varandras seder och bruk, talade samma språk så vi kunde kommunicera utan problem.
Thomas