Författare Ämne: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"  (läst 3124 gånger)

Utloggad Dren

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« skrivet: november 02, 2014, 23:30 »
Jag vill börja med att säga att jag har googlat på olika sökord, men är dålig på att hitta saker på google - så ursäktar om det redan finns uppenbara svar. Sökte också på forumet men hittade inget.


Det jag undrar är om det i väst funnits utövning av meditation Europa innan kristendomen. Kanske något som liknar det man hade i öst eller något eget unikt. Gärna från bronsåldern eller så långt tillbaka man kan se/tro att det fanns. Jag har inte hittat något annat än kristen meditation från 600-talet efter Kristus, när det började praktiseras i Europa. Men detta låter väldigt sent. Kan man anta att meditation är "mänskligt" och att i princip alla gjorde det? Vet ni något om Amerika eller Afrika så skriv gärna.

Heliga krigare / krigarmunkar; ja fanns det några såna innan medeltiden? Kan det ha funnits "Odens tempelkrigare" eller "Zeus Tempelkrigare"? Har det funnits i Europa "filosofiska" krigare - som de asketiska krigare i Japan under medeltiden? (jag kan ha missuppfattat dessa filosofiska krigare).

Har det i Europa ens funnits något som liknar krigarmunkarnas sammansvärjningar i Japan? Alltså med egna tempel, soldater(?) och ekonomi? Jag har aldrig stött på fenomenet i väst.

Visste inte var denna post hörde hemma, så lade den i Övrigt.

Tack på förhand för svar.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« Svar #1 skrivet: november 03, 2014, 11:34 »
Kanske det finns litteratur för det mesta i tyska språket. Kolla t ex startpunkten  "Männerbund" på wiki.
Om du gillar keltiska dimmiga symboler och allusioner då finns det en bra startbok "Paganism in Arthurian Romance"- John Darrah, The Boydell Press, 1997. (John Matthews has more) 


Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« Svar #2 skrivet: november 03, 2014, 12:45 »
Bärsärkar och Ulvhednar! Oden är även förutom krigarnas även gengångarnas och varulvarnas gud. Det finns även exempel på krigare som går i trans och uppenbarar sig som björnar bland de stridande, medan kroppen ligger i dvala. Tyrrunan är den andlige bärsärkens. "Svärdsrunor må du rista, en på eggen, en på udden och en på kaveln och tvenne gånger nämna namnet Tyr."
Hell thir regin donaraz!

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« Svar #3 skrivet: november 04, 2014, 11:28 »
Men det där med filosofisk sida. Bärsärkar och ulfhednar kan man kanske kalla mystiker-krigare och detsamma  gäller King Arthurs riddare. I Väst rådde nästan hela tiden stor ätskillnad mellan kroppen och själen i ideologin.  Så vitt jag kan summera mitt ringa vetande, däremot i asiatiska länder tror man att det råder inte någon stor motsats mellan kroppen och själen. (Ta t ex Yantra Yoga - Tibetan Yoga of Movement, som utformad genom Chogyal Namkhai Norbu.) Själen energiserar kroppen i större eller mindre grad. (Anden är en annan sak) Det följer för mig att man i Väst skulle hitta hellre mystiker-krigare än filosofer-krigare. Den sista attityd skulle basera på distans till sig själv, vilken kanske bärsärkar saknade, tycker jag.


 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« Svar #4 skrivet: november 04, 2014, 12:19 »
Idén om en eftertänksam bärsärk är onekligen humor, lite Monty Phyton......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Västerländsk meditation & "religiösa/filosofiska krigare"
« Svar #5 skrivet: november 04, 2014, 12:28 »
Håller med.
Strider är väl resultat av misslyckat filosoferande och brist på meditation.