Det kan jag inte uttala mig om, men det ändrar ingenting. Kyrkan är jämngammal med staden, huruvida staden växit upp runt kyrkan, eller tvärtom, är väl omöjligt att avgöra. Och är det som du säger en kristen manifestation, så är skillnaden av akademiskt intresse.
Självklart fanns ett vägnät. Men det är inte svar på frågan. För att påstå att korsningen hade betydelse så får du påvisa det. Att vägar och vägkorsningar per automatik har en sådan betydelse är en faktoid. Jag har nyligen diskuterat vägar i en annan tråd, och det visade sig då återigen att det bygger på förutfattade meningar, präglade av vår syn på landsvägar fulla med lastbilar.... och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samme person som ligger bakom de påstående du hänvisar till. I gott sällskap måste jag påpeka, åtskilliga andra gör samma förutfattade antaganden!
Sen förstår jag överhuvud taget inte din invändning att det skulle vara för många kultplatser. Vi känner knappast hela beslutsbakgrunden, så hur kan man då säga att det var för många? Lund var kanske den lämpligaste kandidaten av flera olika skäl.