Författare Ämne: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.  (läst 58291 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #40 skrivet: november 03, 2014, 15:33 »
Säkert helt riktigt om detta Furulund.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #41 skrivet: november 03, 2014, 15:34 »
Kundsune:

Citera
En betydande del av "Uppåkrakomplexet" ligger dessutom i den gamla orten Hjärup varför det kan ha hetat något sådant. Hiarthorp eller liknande i gammal stavning.

Uppåkra är äldre är torpnamnsvarianter som -rup och -arp.

Thomas I


Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #42 skrivet: november 03, 2014, 16:05 »
Som du säkert redan vet så är det vanligt att ändelserna förändras över tid så förleden "Hiart" är ju det intressanta här. Ändelsen kan mycket väl ha ändrats i tidig medeltid till torp från ett tidigare by eller liknande.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #43 skrivet: november 03, 2014, 16:34 »
så förleden "Hiart" är ju det intressanta här.




Tell me more!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #44 skrivet: november 03, 2014, 18:27 »
Kungsune:

Citera
Som du säkert redan vet så är det vanligt att ändelserna förändras över tid så förleden "Hiart" är ju det intressanta här. Ändelsen kan mycket väl ha ändrats i tidig medeltid till torp från ett tidigare by eller liknande.

Det har jag inte hört något om tidigare. Spännande att få läsa dina tankar. Det har hittats gårdar och hallar även i Hjärup men som försvann under Uppåkras storhetstid. En av hallarna har varit stor, mellan 50-60 m om mitt minne stämmer. Dessa finns i Fornsök.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #45 skrivet: november 03, 2014, 19:02 »
Även Hjärup kan ha haft en kultisk Lund utifrån historiskt kartmaterial.

Citera
I anslutning till toften åt öster fanns även marknamnet Lunnespjellen som kan syfta på en religiös/kultisk lund, ...

Från samma rapport:

Citera
Det äldsta skriftliga belägget för ortnamnet Hjärup härrör från år 1164 då byn omnämns som Hyathorp. Förleden kan möjligen härledas till ett mansnamn och efterleden anses allmänt syfta på ”nybygge”.

Rapporten finns här: http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/5403/uvr2012_131.pdf?sequence=1

Det långhus som jag syftade på var 55 m långt och var från yngre järnåldern(Uppåkra 29:1).

Thomas I

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #46 skrivet: november 03, 2014, 20:07 »
Orten Lunds ursprung är väl inte helt klarlagt, men man vet ungefär när det grundlades.
Personligen TROR jag att  det fanns en lund  med en källa där vägar möttes.   Och att denna källa byggdes in i en kyrka  som senare blev en domkyrka och har en brunn i sin krypta.


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #47 skrivet: november 03, 2014, 20:50 »
Orten Lunds ursprung är väl inte helt klarlagt, men man vet ungefär när det grundlades.
Personligen TROR jag att  det fanns en lund  med en källa där vägar möttes.   Och att denna källa byggdes in i en kyrka  som senare blev en domkyrka och har en brunn i sin krypta.


Intressant. Källornas kultiska värde verkar ju utan tvekan ha inlemmats och kanske t.o.m. förstärkts inom katolska kyrkan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #48 skrivet: november 03, 2014, 21:34 »
Dags för att slänga in en ny pusselbit om kultplatser kring Uppåkra.

-Vid Kulthuset i Uppåkra, har man hittat stora mängder ben, det mesta från djur men uppblandat med ben från människa. Det är inte mycket mänskliga benrester men det finns blandat med djurben.
-Vid samma hus har man hittat vapenoffer som böjda lansar och spjut.
-Dateringen är kring 400-600 e.Kr.

Några hedniska arkeologiska fynd, som spår av en kultplats, inifrån centrala Lund har jag missat information om.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #49 skrivet: november 04, 2014, 11:49 »
Gudhem som är en centralplats samtidigt som Uppåkra har förutom Odens Källa även Lilla Lunden, Stora Lunden och Underlunden ett par hundra meter från den möjliga bebyggelsen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #50 skrivet: november 04, 2014, 15:42 »
Även i Uppsala omtalas väl såväl en lund som en källa! Husaby, VG har ett närbeläget Lund och en känd källa.  Svårt att säga vad detta innebär, men allt för långsökt är nog inte tanken på att det hela ingår i strukturen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #51 skrivet: november 04, 2014, 19:21 »
Vad kan man då säga om offerriterna vid Uppåkra, gentemot eventuella offerriter i lunden vid Lund? Var det olika typer av riter, var de separerade i tid eller vad? Vad gjorde man i lunden som man inte gjorde vid Uppåkra?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #52 skrivet: november 04, 2014, 20:02 »
Hade vi de svaren Starkodder så hade vi förstått mycket mer.  Men heliga lundar kan vi kanske acceptera som företeelse, och med det ringa avståndet är det svårt att se att lunden inte skulle vara knuten till Uppåkra. Eller?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #53 skrivet: november 04, 2014, 20:02 »
stakodder

Det där med en Lund i nuvarande Lund som en kultplats är bara ett antagande utan arkeologiska bevis. Jag har inte hört talas om några forntidsfynd i centrala Lund före 990 e.Kr. Vad jag känner till är det en plats som startar på noll kring 990 e.Kr. men jag kan ha missat något.

Nere vid Staffanstorp finns en plats som jag gissar var mer kultinriktad under forntiden och det är Önsvala. Ortnamnet i sig är väldigt intressant men det finns även arkeologi. Nära Önsvala har vi tre -löv, Särslöv, Görslöv och Djurslöv. Kombinationen av Önsvala och tre -löv på nära håll är spännande.

Gullåkra är också intressant som kultplats nära Uppåkra.

Thomas I


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #54 skrivet: november 04, 2014, 20:08 »
stakodder

Det där med en Lund i nuvarande Lund som en kultplats är bara ett antagande utan arkeologiska bevis. Jag har inte hört talas om några forntidsfynd i centrala Lund före 990 e.Kr. Vad jag känner till är det en plats som startar på noll kring 990 e.Kr. men jag kan ha missat något.

Nere vid Staffanstorp finns en plats som jag gissar var mer kultinriktad under forntiden och det är Önsvala. Ortnamnet i sig är väldigt intressant men det finns även arkeologi. Nära Önsvala har vi tre -löv, Särslöv, Görslöv och Djurslöv. Kombinationen av Önsvala och tre -löv på nära håll är spännande.

Gullåkra är också intressant som kultplats nära Uppåkra.

Thomas I


Nu tänker du stereotypt. För det första så kan du vara säker på att anläggandet av kyrkan kraftigt påverkat chansen att finna förståelig arkeologi. För det andra, och viktigaste, så måste man inse attutan att förstå den heliga lundens betydelse  och funktion så kan fi inte förutsätta att vi ska hitta arkeologi.  Låt oss bara anta att man i Lunden offrat djur och kanske människor genom att hänga upp dom i träden.., vilken arkeologi skulle det lämna?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #55 skrivet: november 04, 2014, 20:15 »
Hade vi de svaren Starkodder så hade vi förstått mycket mer.  Men heliga lundar kan vi kanske acceptera som företeelse, och med det ringa avståndet är det svårt att se att lunden inte skulle vara knuten till Uppåkra. Eller?

Frågorna rör sig naturligtvis på ett teoretiskt plan i detta fallet. En lundkult kanske utövades före templet ca 200 AD?
Fast landvägen gick väl igenom platsen? Frågan är om det fanns en offerlund direkt vid landsvägen.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #56 skrivet: november 04, 2014, 20:33 »
  Låt oss bara anta att man i Lunden offrat djur och kanske människor genom att hänga upp dom i träden.., vilken arkeologi skulle det lämna?

Höga fosfathalter?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #57 skrivet: november 04, 2014, 20:52 »
Yngwe. Nu låg de äldsta delarna av Lund inte på samma plats som Domkyrkan gör idag utan i området ner mot Stortorget. Detta område är ganska väl undersökt och man har hittat spår av de första träkyrkorna på platsen. Jag har inte hört talas om något hedniskt i detta område.

Skall vi leta efter en Lund är Uppåkras tidigare runda kyrkogård intressant.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #58 skrivet: november 04, 2014, 21:09 »
Yngwe. Nu låg de äldsta delarna av Lund inte på samma plats som Domkyrkan gör idag utan i området ner mot Stortorget. Detta område är ganska väl undersökt och man har hittat spår av de första träkyrkorna på platsen. Jag har inte hört talas om något hedniskt i detta område.

Skall vi leta efter en Lund är Uppåkras tidigare runda kyrkogård intressant.

Thomas I


Vet du alltså var lunden låg??? Och vet du vad man sysslade med där?  Det är ju båda en förutsättning för att veta vad man ska leta efter. Och om det fanns något att leta efter?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #59 skrivet: november 04, 2014, 21:15 »
Yngwe. Nej.
 
Jag förhåller mig helt neutral till Lunden men ett spår är Uppåkras tidigare kyrkogård som var rund in på 1700-talet e.Kr.

Thomas I