Författare Ämne: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.  (läst 58029 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #20 skrivet: november 02, 2014, 15:43 »
Yngwe:

Citera
Det lär inte heta Lund eftersom där fanns tät bebyggelse och hantverksplatser. Det heter Lund eftersom det var en Lund, troligen en helig sådan med viktig roll i kultutövandet.

Nu rör vi långt utanför Karlfredriks ursprungliga fråga om samtidiga källor. Svaret på Karlfredriks fråga är Knut den Heliges gåvobrev från 1085 e.Kr.

Varför Lund heter Lund är en annan intressant fråga men så vitt jag vet har det aldrig hittats någon arkeologi i Lund som pekar på kult. Det finns vissa namnreferenser som Tuna ganska nära studentområdet Sparta men det är nog allt.

Lund och Uppåkra liknar mycket Uppsala och Sigtuna, i att en kristen stad läggs nära en gammal centralplats men i Mälardalen vinner till slut den gamla centralplatsen.

Det kan vara så enkelt att man lät Uppåkra finnas kvar som en handels och hantverksplats och att man inte ville bygga om den till en kristen plats med kyrkor och kristna gravplatser. Varför förstöra något som fungerar?

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #21 skrivet: november 02, 2014, 15:53 »
Som en enkel parallell finns utanför Skara en plats som heter Lundsbrunn och den lär vara döpt efter en helig källa i en lund. Att det inte är gripet ur luften helt framgår att där ännu finns en vattenkuranstalt kring denna källa, om än moderniserad.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #22 skrivet: november 02, 2014, 16:11 »
Å andra sidan, många kyrkor i vårt land byggdes på gamla offerplatser, kyrkan ville kanske manifestera någonting - eller - kanske var det så enkelt att de som byggde kyrkan byggde den den plats dit de brukade gå för att prata med sin Gud/sina Gudar :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #23 skrivet: november 02, 2014, 16:18 »
Yngwe:

Nu rör vi långt utanför Karlfredriks ursprungliga fråga om samtidiga källor. Svaret på Karlfredriks fråga är Knut den Heliges gåvobrev från 1085 e.Kr.

Varför Lund heter Lund är en annan intressant fråga men så vitt jag vet har det aldrig hittats någon arkeologi i Lund som pekar på kult. Det finns vissa namnreferenser som Tuna ganska nära studentområdet Sparta men det är nog allt.

Lund och Uppåkra liknar mycket Uppsala och Sigtuna, i att en kristen stad läggs nära en gammal centralplats men i Mälardalen vinner till slut den gamla centralplatsen.

Det kan vara så enkelt att man lät Uppåkra finnas kvar som en handels och hantverksplats och att man inte ville bygga om den till en kristen plats med kyrkor och kristna gravplatser. Varför förstöra något som fungerar?

Thomas I


Om man diskuterar Uppåkra är det givetvis relevant att diskutera platserna som är knutna dit, och än mer om det rör den plats som gav namn åt staden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #24 skrivet: november 02, 2014, 18:57 »

Lund hette Lund och var en helig plats knuten till samlingsplatsen Uppåkra. När kyrkan etableras gör dom det i Lund för att bryta den hedniska makten. Den nya bebyggelsen etableras sen runt kyrkan, och Lund blir en stad och Uppåkra blir en bondgård....   Det hela är ganska enkelt...  ;D   Men får bara vara beredd att acceptera att dem främsta helgedomen var Lunden, inte den halvstora byggnad som man kallar för tempel....

Ok...vad fanns innan vid nuvarande Lund då? Ingenting? Nånting måste ha varit avgörande varför man placerade kyrkan där, om det nu inte var någon hednisk lund där.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #25 skrivet: november 02, 2014, 19:03 »
Yngwe

Citera
Om man diskuterar Uppåkra är det givetvis relevant att diskutera platserna som är knutna dit, och än mer om det rör den plats som gav namn åt staden.

Håller med.  Namnet Lund som kultplats är väl en slutsats som vi hittar i "Svenskt Ortnamnslexikon". Andra möjliga kultplatser nära Uppåkra är Önsvala och Gullåkra vid dagens Staffanstorp. På dessa två platser har det funnits arkeologiska spår, från forntiden, en av dem med inslag av kult, men jag känner inte till något i Lund mer än några gravhögar men en bit från stadskärnan.

Skall dock leta.

Thomas I

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #26 skrivet: november 02, 2014, 19:31 »
Yngwe

Håller med.  Namnet Lund som kultplats är väl en slutsats som vi hittar i "Svenskt Ortnamnslexikon". Andra möjliga kultplatser nära Uppåkra är Önsvala och Gullåkra vid dagens Staffanstorp. På dessa två platser har det funnits arkeologiska spår, från forntiden, en av dem med inslag av kult, men jag känner inte till något i Lund mer än några gravhögar men en bit från stadskärnan.

Skall dock leta.

Thomas I

Frågan om alla Sveriges Lund är kultplatser.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #27 skrivet: november 02, 2014, 21:06 »
Nära Löddeköpinge har vi tre platser med referenser till Lund som Almlunda och Lundåker ganska nära den moderna orten Furulund vid Löddeå som senare övergår i Kävlingeån.

I Lundåker fanns det ett gravfält från forntiden.

Vi har även referenser i namnet Lundåkrabukten i Öresund med en plats norr om Barsebäcks hamn som heter Lundåkra.

Namnet Lund misstänker jag har med gravar att göra men  referenser ligger ut mot Öresund och Kävlingeån/Löddeå snarare än dagens Lund. Det är bara min vilda gissning.

Thomas I

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #28 skrivet: november 02, 2014, 21:15 »
Nära Löddeköpinge har vi tre platser med referenser till Lund som Almlunda och Lundåker ganska nära den moderna orten Furulund vid Löddeå som senare övergår i Kävlingeån.

I Lundåker fanns det ett gravfält från forntiden.

Vi har även referenser i namnet Lundåkrabukten i Öresund med en plats norr om Barsebäcks hamn som heter Lundåkra.

Namnet Lund misstänker jag har med gravar att göra men  referenser ligger ut mot Öresund och Kävlingeån/Löddeå snarare än dagens Lund. Det är bara min vilda gissning.

Thomas I

Gissningsvis är de av senare datum. Åtm Furulund.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #29 skrivet: november 03, 2014, 00:17 »
Lund har givetvis med träd att göra, så kanske ska man inte förvänta sig så mycket  arkeologi. Iallafall inte strukturell sådan.


Lund ligger tillräckligt nära Uppåkra för att kunna ingå i samma centralplatskomplex. Man får inte låsa sig vid en koncentrerad centralplats där alla funkioner finns inom en begränsad yta, utan måste inse att funktionsplatserna kan ligga spridda i landskapet.  En helig Lund kan inte byggas utan ligger där den ligger, och om man får tro vissa källor är det kanske bekvämast om den ligger en bit bort.  Detta Lund är alltså Uppåkras heliga Lund. Letar man bland ortsnamnen är det nog mycket möjligt att man hittar fler liknande funktionsplatserna som också hör till Uppåkra.  Det viktiga i det här fallet är att Uppåkras bebyggelsekoncentration flyttas när Lunden ersätts, eller kompletteras med, en kyrka av rang. Så egentligen kan man tala om ett centralplatskomplex som byter namn då dess tyngdpunkt förändras.  Det är relevant att ha med sig när man resonerar om vad man letar efter i källorna.


Det hela är givetvis en teori bör tilläggas....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #30 skrivet: november 03, 2014, 00:30 »
Frågan om alla Sveriges Lund är kultplatser.




Troligen inte, men många. Min vaga gissning är att i stort sett alla centralplatskomplex har minst en Lund knuten till sig.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #31 skrivet: november 03, 2014, 00:32 »
Gissningsvis är de av senare datum. Åtm Furulund.


Furu är ibland enförvrängning av Frö, så det skulle göra det jämförbart med Frölunda.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #32 skrivet: november 03, 2014, 01:39 »
Om vi då är inne på att Uppåkra hade en offerplats som hette Lund på bekvämt avstånd doftmässigt - och att Uppåkra "försvann" - och att Lund blev den nya huvudorten...

Skall vi misstänka att Uppsala hade en offerplats vid Östra Aros- och när Uppsala förlorade sin position så blev Östra Aros den nya huvudorten?

Kan "religionsbytet vara orsaken ? Ny kungamakt? Annat?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #33 skrivet: november 03, 2014, 12:24 »



Troligen inte, men många. Min vaga gissning är att i stort sett alla centralplatskomplex har minst en Lund knuten till sig.

Ja iaf har många gårdar namn som slutar på -lund/lunda. Och de har nog inget med kultplatser att göra.

Furulund syftar väl på tall, knappast en kultplats....
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #34 skrivet: november 03, 2014, 13:04 »
Ja iaf har många gårdar namn som slutar på -lund/lunda. Och de har nog inget med kultplatser att göra.

Furulund syftar väl på tall, knappast en kultplats....


Säkert är det så i de flesta fall.  Men just furu har jag för mig att man ändå ska vara lite försiktig med. Det skulle kunna vara ett gammalt "frölunda".   Men som sagt, man kan knappast ta det för givet!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #35 skrivet: november 03, 2014, 13:05 »
Att Lund skulle betyda kultplats och att Lund fick sitt namn av detta är nog tveksamt. Dick Harrison har svarat på frågan.

http://blog.svd.se/historia/2012/03/28/vad-betyder-lund/

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #36 skrivet: november 03, 2014, 13:12 »
Dick säger inte att det är tveksamt, utan att det är spekulativt. Det är viss skillnad i det!  Som du kan se så har Dick själv helt missat det där med spridda funktioner inom centralplatsen, och tror att Uppåkra tidigare kallats Lund.....   det tar då inte hänsyn till att Uppåkra själv är ett funktionsbeskrivande ortsnamn av ansenlig ålder.  Åker är alltså inte en plats att odla betor på, utan en öppen plats att samlas på.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #37 skrivet: november 03, 2014, 13:56 »
En betydande del av "Uppåkrakomplexet" ligger dessutom i den gamla orten Hjärup varför det kan ha hetat något sådant. Hiarthorp eller liknande i gammal stavning.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #38 skrivet: november 03, 2014, 14:18 »

Säkert är det så i de flesta fall.  Men just furu har jag för mig att man ändå ska vara lite försiktig med. Det skulle kunna vara ett gammalt "frölunda".   Men som sagt, man kan knappast ta det för givet!

Knappast i detta fallet. Vid Furulund finns en gammal tallplantering.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #39 skrivet: november 03, 2014, 14:39 »
Furulund är ett stationssamhälle från 1886.

Thomas I