Författare Ämne: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.  (läst 3237 gånger)

Utloggad Mainlab

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« skrivet: oktober 21, 2014, 12:41 »
När SMF (Sveriges Metallsökar Förening) hade träff i Halland så hittades en silverskatt bestående av 19st silvermynt från Nordiska sjuåriga kriget.


http://www.lansstyrelsen.se/halland/Sv/nyheter/2014/Pages/mynt-fran-1500-talet-enligt-efterundersokning.aspx

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2014, 17:39 »
Skulle vara roligt att få veta mer om fynden. Länken gav inte mycket.


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2014, 09:37 »
Tack.
Kanske är det en dansk krigare som tappat solden efter att ha blivit uttröttad i slaget?
Men för att vara allvarlig, det går naturligtvis inte att dra några säkra slutsatser av fynden. Det kan ju lika gärna handla om en svensk som tappat pengarna han fått när han sålde kreatur till danskarna.

Utloggad JanneF

  • Medlem
  • Antal inlägg: 50
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2014, 23:55 »
De tappade nog knappast några pengar Hans, de var ju nergrävda! Har du några fler förslag?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2014, 09:26 »
I det jag läste framgick inte mer än att mynten hittats. De kan ju ha tappats och under de sekler som gått begravts med naturens hjälp. Men du vet kanske mer.
Men visst, det var förstås bara en krystad gissning.
Däremot har jag lite svårt att förstå varför någon dansk efter slaget skulle ha grävt ned sina pengar. De vann ju, och hären förflyttades så hans chans att hämta pengarna var minimal.
Det måste finnas någon annan förklaring.

Utloggad JanneF

  • Medlem
  • Antal inlägg: 50
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2014, 10:58 »
Om du läser första inlägget så står det ordagrannt.

- "Sammanlagt 19 mynt hittades på platsen och en nedgrävning kunde urskiljas ur vilken de sannolikt härrör från."

Det är ju allmänt vedertaget att människor grävde ner sina tillgångar under orostider. Eftersom Halland var Danskt så förstår jag inte varför du menar att den danska soldaten inte kunde komma tillbaka och hämta sina pengar för?? Köinge tillhörde ju Danmark fram till 1645!

Läs gärna på lite mer om de ämnen du svarar på Hans det skulle du vinna på!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: SMF hittar en silverskatt från nordiska sjuåriga kriget.
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2014, 14:50 »
Sista gången läste jag bara andra länken och där stod inget om nedgrävning. Däremot finns det i länsstyrelsens text, men med reservationen att mynten sannolikt kommer därifrån.
Sen erkänner jag min kortslutning när det gäller geografin. Men en soldat bestämmer ju inte själv vart han skall marschera så fortfarande känns det inte rätt att det handlar om en dansk soldat.
Kanske kan det handla om någon hallänning som gömt mynten när svenskarna kom, men aldrig fick chansen att återvända.
Men allt är förstås bara en lek med teorier.
Däremot är det riktigt att mina gamla trötta ögon ger sig när jag stirrar för länge på läsplattan, så du skall ha tack för att du påpekar mitt slarv.