Författare Ämne: Arkeologi utbildning  (läst 8216 gånger)

Utloggad Håkann

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Arkeologi utbildning
« skrivet: augusti 16, 2014, 23:04 »
Jag funderar nu på vid snart 49 års ålder att sadla om från egen företagare i 25 år inom Svensk verkstads industri.
Har alltid varit intresserad i arkeologi och resor. Har rest i världen sedan 20 års åldern.
Jag är van att jobba utan stora löneintag och jag är noggrann och är ambitiös.
Jag har 9 årig grundskola och 2 årig verkstads skola.
Jag hade väl ok betyg då, men är inget ljushuvud att läsa, om jag inte brinner och intresserar mig för ämnet.
I mitt yrkesliv har detta aldrig varit ett problem.
Jag är van att jobba självständigt och i grupp. Har jobbat utomlands. Kan bara Engelskan, men har funderat på att ta tag i Spanskan.
Jag har alltid dragits till aktoriteter som har hjälp mig vidare, både inom yrke och hobby, det är så jag jobbat.
Vill gärna hitta detta också om jag går vidare i detta med arkeologin.
Mitt intresse ligger inom Maya området, och det Egyptiska, samt religion.
Jag har rest mycket i många år till Mexico, Guatemala, Belize, och varit på de flesta platser där. Var i höstas in till Mirador i norra Guatemala. Har försökt få tag i Dr Hansen där för ev arbeta på fältet gratis eller tom betala, men har inte fått tag i honom.
Vet det finns kurser i ex Belize man kan betala för 4 veckor på plats. ( vet dock inte exakt vad dom ska ge mig, mer än själva resan sas, vs att bli arkeolog )

Min fråga är vad krävs det för att bli arkeolog ?
På stadens studievägledning vet det inget om detta.

Ser på ex Camp Gotland att det krävs 180 HP.
Vad betyder det för mig ?
Vad ska man läsa och hur länge för att få dessa poäng ?
Kan jag få nåt för mitt gymnasium innan ?

När detta ev blir gjort, antar man ska läsa Svensk forntid, som en bra grund i jobbet samt lära sig branschen, folk osv, osv. ( även om det inte är mitt intresse, och jag jobbar bara med det som intresserar mig, min princip )
Hur länge är en sån utbildning ?
Vad händer sen, innan man är 'arkeolog' ?

Finns det chans att jobba utomlands ?
Finns det jobb i Sverige ?

Kanske jag är för gammal, ev jobbat för länge som egen och inte van att ta order osv.
Antar att lärare inom detta yrke har potential och har/ger en aktoritet.

Hur får man ihop till det dagliga brödet ?
Hur länge får man låna ?
Vilken månadskostnad kan man räkna med det kostar ?
Jag har lägenhet som jag inte vill säga upp, oavsett vad jag hamnar i landet.
Tas sån hänsyn, eller är man hänvisad att bo där man studerar ?

Många frågor, men är säker på att det finns folk som är mitt i detta nu som kan ge en råd hur detta hänger ihop !

Alla inflikar tas emot vänligen.

Håkan N.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2014, 00:17 »
I Egypten kan man arbeta som arkeolog i konungarnas dal mot betalning. I Israel får du kost och logi betalt.
Som nybörjare bör man ha läst 40 poäng i relevant ämne, arkeologi eller liknande.
Om man vill pröva på, få en kurs men arbeta gratis, skall man kontakta Svenska Institutet i Athen:
http://www.sia.gr/om_institutet
Att få fast arbete som arkeolog är inte det lättaste, jag känner flera som trots lång arbetslivserfarenhet i arkeologi tvingats lämna branschen. Museiintendent eller lärare ligger nära till hands.
Själv grävde jag tre säsonger på Paros, Grekland innan jag blev forskare och antikvarie.

Utloggad Håkann

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2014, 15:17 »
Hej, Tack för ditt svar.
Jo jag förstår att det är svårt att få jobb, men jag har läst att Sverige har en lag att ha arkeologiska undersökningar, men det är lite si och så med detta.
Men bortsett från jobb, har ju jag mitt intresse i Sydamerika.
Jag vill inte hamna på nåt museum nånstans i Sverige i ämnen jag har inget intresse i.
Jag kanske ska försöka få tag i Dr Hansen som håller i El Mirador i Guatemala och betala för att vara där, eller liknande i Belize.
Se det som semester och äventyr, dessutom älskar jag vädret i tropikerna.
Kanske driva mitt bolag i några år till och ta ut tidig pension och ha arkeologin som hobby.

Men en fråga.
Du pratar om 40 poäng.
Innan man får/kan läsa arkeologi, måste man inte ha 180 poäng för att överhuvudtaget läsa ämnet ?
För mig innebär väl det 3 år på högskola innan, eller ?

Intressant för mig vore en kurs i ämnet om upplägg osv, så man får känna på branschen sas.
Det känns tufft att sälja mitt företag och sen ev låna i flera år till studier, i en bransch man inte kan få jobb knappt samt sen utomlands som kanske är än svårare.

Jag har ringt till Uppsala universitet, men de hänvisar mig till telefon nummer ingen svarar på, vs poäng osv. Stadens studievägledning vet inget påstår dom hur det fungerar.

Så man måste rota själv.

Finns det andra med synvinklar ?


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2014, 18:50 »
Mitt tips är att du kontaktar Guatemalas ambassad. Jag fick massor av grävningstips från ambassader. Möjligen får du en förfrågan om du kan spanska.
Tyvärr  kan jag inte dagens högskoleregler, skall själv pensioneras om några månader. Men att ha läst några poäng och varit med på någon grävning tidigare underlättar alltid.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2014, 13:48 »
I Egypten kan man arbeta som arkeolog i konungarnas dal mot betalning.

Har du någon kontaktinfo eller dylikt angående konungarnas dal?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2014, 13:52 »

Men bortsett från jobb, har ju jag mitt intresse i Sydamerika.
Jag vill inte hamna på nåt museum nånstans i Sverige i ämnen jag har inget intresse i.
Jag kanske ska försöka få tag i Dr Hansen som håller i El Mirador i Guatemala och betala för att vara där, eller liknande i Belize.

Angående grävningar och dylikt i Belize, fråga honom som har den här bloggen, han har jobbat en hel del i Belize och andra ställen i centrala Amerika:

Archeological haecceities
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2014, 16:29 »
Angående konungarnal dal, Egypten fick jag info från:
http://www.swedishculturecenter.com/svenskegyptiska.html
(det var några år sedan)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2014, 11:56 »
Tack, skall kolla upp det. Kanske man kan få gräva i sol och värme ett tag.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Håkann

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #8 skrivet: september 06, 2014, 19:54 »
Jag har forskat vidare och man kan faktiskt bli antagen till utbildningen i Uppsala eller Gotland på dispans i brist på högskoleutbildning, men det är liten chans.
Inför nästa års utbildning ska man lämna in ansökan före 15 April och kursen startar på hösten. Den är på 3 år, men de rekommenderar 2 år till för master examen ( något de flesta vill ha )
I mitt fall har jag Svenskan ok men bör/måste läsa till Historia A och Samhällskunskap A eftersom jag bara har 2 årigt gymnasium för verkstadstekniker i botten.
Det ska inte då vara ett problem att komma in.
Man får räkna med att vara i Uppsala 3-4 dagar i veckan så jag kan behålla min lägenhet där jag bor. Delar av kursen är på Gotland.
Så nu väntar det att läsa i vinter på Vuxen utbildningen dessa ämnen ( ska gå på 1 termin har jag hört )
Jag har anmält mig på en Spanska kurs nu också som startar i September.
Så det ser lovande ut. Tyvärr är jag då 54 år när man ev blir klar bara..
Hur jag ska göra med mitt företag vet jag inte just nu.
Ang jobb situationen hörde jag att det har mycket att göra hur man odlar kontakter under utbildningen.
Antar jobb situation är svår.
Jag vill ju jobba i Yucatan, men måste ju börja med en ytbildning först så man har grunderna och nån form av CV, dokument.
I vinter bär det av igen till Sydamerika, denna gång först till Mexico city och ruinerna där och flera museum. Sedan vidare ner till Olmecs området och sedan till Guatemala City för Maya museumet där som jag hört sägas är enastående bra.
Och sedan upp till Peten/Flores där dom hittat lite nytt intressant på en sajt norr om Tikal. De hittade denna fresk förra året jag var där, men då var min tripp till Tikal och trekken in till ElMirador på planen. Missade en site i Belize (Xunantunish ) då förra året pga översvämning så ska dit och sedan in till Copan i Honduras.
Trekken förra året tillMirador var en fantastisk upplevelse ( rekommenderas och företaget Reino Kan Travel Agency var suveräna. Oscar Sales. )

Ang betala för att vara med på utbildning har jag varit på besök på Cahal Pech i San Ignacio/Belize.
Jag känner Johan Normark lite genom åren, ang den rekommenderade websajten. bvar.org.
Det finns en sajt också öster ( Pook's Hill ) om San Ignacio och han som äger det området var faktisk med på trekken till Mirador, Ray Snaddon, en trevlig Engelsman som jag ska bo hos ett tag.

Fantastiskt vore sedan att få vara med i nån av de otaliga sajterna i Guatemala i norr, med Dr Hansen exempelvis.
Det vilar oändligt med ruinstäder där och bara ett fåtal är utforskade. Givetvis finns det inga pengar i detta, så det går enormt sakta. Men dom är i Mirador varje sommar.
Vad jag har hört av en tjej ( Roxy ) som är jätteduktig arkeolog i Gutatemala är Hansen Mormon och letar/har letat efter en amerikansk Jesus, men det hittas ju få gravar etc i dessa områden. Utan Hansen ( och dennes ev pengar/intresse i saken ) har säkert Mirador inte haft nån utgrävning alls. Området ligger ca 4 mil inne i djungeln från närmaste väg/stad. Enl den guide jag hade finns det en än större pyramid väster om Mirador som i princip ingen har varit till. Dom vet Hansen varit där.
I Mirador är det ju en massiv stad. Sitchen Itza, Tikal mfl är enastående sajter men Mirador känns ur-Maya.
Råder vissa oklarheter om Olmekerna först kom dit. Finns intressant liknelser i figurer i alla fall.
Intressant om framtiden kan få fram pengar, men det blir nog problem antar jag.

Utloggad Håkann

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #9 skrivet: september 17, 2014, 19:35 »
Uppdate,,

Jag har nu tagit beslutet att gå emot en utbildning som arkeolog, och ett försök att jobba i sydamerika, Yucatan.

Delmål ett nu är start att läsa in historia A nu i höst som krävs samt ev i vår Samhällskunskap A.
Ev kan jag få dispans om samhällskunskapen hörde jag från en källa, nåt jag hoppas på, men Uppsala sa ; räkna inte med detta.
Som jag förstår saken kommer jag in till nästa höst i Uppsala utan problem.
Det är 3 år, sedan ev masterexamen i 2 år till.
Ok, jag är då inte 55 år, men inte så långt ifrån, ..men inget är väl för sent.
Ser fram emot detta.
Jag bor ca 18 mil från Uppsala så jag pendlar på tåg eller bil eller bor i husvagn där nere är planen.
Dom sa räkna med att vara där 3-4 dagar i veckan. Antar det blir Gotland också.
Jag har kvar min lägenhet och ska försöka behålla min verkstad/rörelse, men får nog räkna med att låna det man kan i min ålder.
Givetvis är det här en korkad id'e som knappt leder till jobb, men nu går jag på hjärtat, och det jag vill göra.
Det andra 'kan jag', och har gjort. Man får inga andra chanser när man blir för gammal.
Mitt mål och det jag fokuserar på är att få komma i jobb i Yucatan.
Jag vet av tidigare erfarenheter fokuseringen är viktig.
De säger sedan att viktigt är intresse och odla rätta kontakter.
Att sälja ens rörelse man levt med i så många år med allt det innebär är ingen enkel sak.
Jag väljer därför en del avyttring vartefter hur det går/ser ut.

H.N.

Utloggad Håkann

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Arkeologi utbildning
« Svar #10 skrivet: november 01, 2014, 20:58 »
Jag har börjat läsa historia på gymnasienivå. ( distans )
Inför nästa års intagning på arkeologi utbildningen.

Skulle behöva ha nåt råd från nån som läst.
En bok används som heter, Perspektiv på historien.
Bra bok, lättläst och intressant.
Jag är ju historiskt intresserad så jag har inte svårt att förstå innehållet eller diskutera kring saken.
Så jag har läst i boken och svarat på frågorna, men detta duger inte åt läraren som dock säger det är flyt i texten men vid källkritik jag utelämnade i prov 1 gav det ett E, men texten/svaret blir inte mer än max ett C hur än jag skriver tycks det.
Jag har fått reda på jag ska ha en röd tråd i texten och se det som en försvarsadvokat lägger upp saken ( med egna ord fast jag ska 'använda' boken ) (?)
Jag menar, kan man svara mer än ur boken och med källkritik inskriven ?
OK, jag är en praktisk man som inte läst sedan 80-talets början, och då var det gymnasie Svenska.
Jag har varit hobby arkeolog och rest runt i världen till olika platser, museer, läst böcker osv.

Jag skulle ha fördedraget en kurs med en lektionssal och en lärare på plats.
NU verkar det som ord ska friseras för dess skull, inte vad man förstår.
HAr svårt att förstå dess upplägg ärligt talat.

Nån som kan ge råd.
Jag har lätt för att skriva, och läraren säger att detta är inte problemet.
Men hur ska en text ev kunna bli en A text, uppfölja kriteringen, där det sägs att man ska 'resonerar' sig fram i svaret.
OK, får jag godkänt är ju det ok, sedan väl i Uppsala antar jag det ev blir annat.
Nån som har erfarenheter av utbildningen i Uppsala, ser jag varmt fram emot lite upplysningen ang detta !