Nu resonerar du äntligen. Att det ska vara så svårt.
Eftersom mitt senaste inlägg enbart repeterar vad jag redan anfört törs det framgå att jag inte gjort annat än resonerat - från början.
Min poäng är inte att påvisa att geats avser jutar från Jylland, utan att ifrågasätta om det verkligen utan tvekan avser götar. De källor du hänvisar till säger nu att de även kan avse gutar, och det innebär att du instämmer i ifrågasättandet.
Definitivt inte.
Jag skiljer klart och entydigt - precis som dom källor och dom forskare jag angett - mellan jyder/jutar/jullänningar (dansk ätt) och götar/gutar/geater (götisk ätt).
Det innebär givetvis INTE att jag skiljer mellan gutar, östgötar och västgötar. Tvärt emot anser jag dom som en och samma ätt (etnicitet/folkgrupp).
Här läser du alltså min text som en viss man läser King James Bible.
Så om du bara hade läst ordentligt vad jag skrev så hade du insett att jutar bara var ett exempel på annorlunda tolkning. Men märk väl ett väl styrkt sådant!!! Gutar duger dock lika gott för att påvisa osäkerheten.
Vilket det alltså inte gör. Igen producerar du ett exempel som hänger i tomma luften. I det här fallet för att dra ihop en halmgubbe så du kan älda upp dina agna argument. Kallas också "att såga sin egen projektion".
Du bråkar alltså för att säga emot dig själv.
Ambitionen är vad?
Precis denna fråga borde du ställa författaren till dessa utrop:
Komplexiteten i begreppen Götar, Gutar, Goter och Juter är väl känd. Det finns fall där Jutar benämns Geatas Det är därför rimligt att iakta försiktighet och det är rimligt att ifrågasätta ditt påstående om svear och götar verkligen är utom tvivel. Det håller du tydligen med om, med reservationen att den som gör det är avvikande.
Varför fortsätter du då likt förbenat att hävda att geatum ska översättas med götar och inget annat? Varför ska vi behöva ta upp detta i varenda tråd som en snuddar vid begreppen? Det är helt enkelt för mycket begärt!!!
Det är inte honom jag avfärdar, utan dig. Du säger att Vidsith gör distinkt skillnad på svear och götar. Det är nu inte alls sant, Vidsith skriver inte Götar, det är en övesättning. Översättningen kan inte ifrågasättas, men den kan promlematiseras eftersom det finns exempel på att t.ex. även Jutar kan skrivas på likartat vis.
Det här vet du förbaskat väl, men på ren svenska skiter du i det eftersom det inte passar. Du får gärna tro och anta vad som är mest troligt eller sannolikt, men att fullkomligt strunta i alternativen är under all kritik. Man kan inte skriva sin egen sanning utan får hålla sig till det som är givet vare sig man gillar det eller inte! Annars blir det bara trams!
Därmed är frågan avslutad i denna tråd! Vill du ta den vidare ta den i en egen tråd!
På tal om halmgubbar kan du tydligen kontakta denna signatur om du behöver stöd för att trolla i hop lite tändvätska:
Den frågan har jag också funderat över flera gånger.