Jag kanske är trög men jag kan inte se att Torstens analys väger över denna fråga i din riktning mer än att du kan tycka dig se en indicie i namnformen. Detta är dock mycket äldre än Torstens gärning. Han konstaterar ju bara vad vi redan visste. Även Rausing var medveten om att ljudtendenserna statistiskt ligger närmast "göt". Nu har vi ju andra typer av indicier att ta hänsyn till som enligt andra anses vara betydligt värdefullare; ex Beda. Så någon pluspoäng för endera riktningen mynnar det ju då dess värre inte ut i. Min personliga agenda är att det går väldigt lätt (alldeles för lätt) att ställa fram en antites (västgötaskola, götalandshypotes om man vill) som håller lika fint som den traditionella. Jag hävdar som sagt inte att denna antites är korrekt. Den är istället ett verktyg för att påvisa hur svag standardtesen är. Vi har sålunda för tillfället två svaga teser att välja på som förmodligen båda är fel. Att jag väljer att formulera mig som att det är en sammanhållen teori beror på att det är att föredra didaktiskt. Fördelen är ju också att man ser att hela sammanhang brister. Debatten har varit livlig sedan 80-talet men man kan faktiskt spåra den ända ned till Äldre Västgötalagen. Hur västgötar har påstått sig tillhöra Sveriges hjärtland. Äldre Västgötalagen och Biskop Brynolfs krönika skrevs långt före Tham, Fast osv. Varken i detta debattforum eller något annat har någon kunnat påvisa något källstycke som, föregår 1490, där Västergötland ställs utanför Sverige. De faktiska urkunder vi har som är medeltida talar för att Västergötland ingår; Äldre västgötalagen, Brynofs krönika, Dalortos karta, Diplomatariums brev, Rimbegla, Florenslistan. Snorre, Saxo, Erikskrönikan, mfl tillhör i iofs skiftande grad, en senare skrivning anpassad till den tid då de kopierades under renässansen med allt vad det innebär av begreppsvärld och ideologier. Inte ens i dessa får vi klara besked förutom i Snorres kungasagor och Adam av Bremen. Tyvärr går dessa båda skrifter på tvärs emot varann när det gäller frågan om svearna och vilka av dessa som hade makten. Och där är vi ;-)