Författare Ämne: Hövdingar, jarlar eller kungar?  (läst 61703 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #60 skrivet: oktober 23, 2014, 23:21 »
Thomas I, visst finns det källor från andra länder, ingen av dem säger någonting om våra ting vad jag vet. Vet du någon källa som som motsäger att tingen fanns?

Jag tror inte heller att järnåldern var demokratisk efter vår norm idag, det har jag inte heller påstått. Men, de köllor vi har berättar om folkstyre, att fria män röstade på tinget, att lagmän och Kungar kunde väljas och vräkas. Hur det verkligen var får vi aldrig veta. Men jag vidhåller att indiciekedjan är stark. I alla fall för mig. Om den inte är det för dig accepterar jag.


Hans, om. vi inte kan försöka tolka vår historia från de källor som faktiskt finns så kan vi ju direkt slå fast att vi inte vet någonting alls före tusentalet eftersom alla källor vi har är utländska källor. Efter tusentalet går vi ju fortsatta problem, Adam är tysk. Snorre isländsk, Saxo Dansk, osv. Skall vi knte ta till oss någonting alls från dessa?

Är det tiden som är problem - eller är det antalet mil?  Hur gör vi med arabiska källor som skriver om Rus? De kommer ju från längre söderut än vad Tacitus bodde? Fler mil alltså...

Om det är tiden, alltså antalet år som förflutit, var skall vi dra gränsen? 500 år gamla källor talar 100 procent sanning - medan 1000 år gamla källor bara talar halvsanningar och 2000 år gamla källor ljuger om allt? :)

Geografiskt avstånd blir ju också knepigt. Ju längre bort källan skrivs - ju mer ljuger källan  - dvs alla i min omedelbara närhet talar 100 % sanning? Ju längre bort från var jag finns så kommer det in allt mer lögner?

Vill vi verkligen ha en sådan bedömning av de källor vi har?

Naturligtvis har våra lokala förutsättningar styrt vår utveckling, ingen har väl påstått någonting annat.

De källor vi har, oavsett tid och rum, har bara rapporterat om vår utveckling.

Thomas




Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #61 skrivet: oktober 23, 2014, 23:30 »
Carl Thomas

Naturligtvis skall vi utnyttja de få källor som finns, men vi bör akta oss noga för att utgå från att allt är odiskutabla fakta. Det handlar inte bara om avstånd i tid och mil, utan också om att det sällan är originalen som vi har kvar. Varje kopia och varje översättning leder till fel. Dessutom ändras ordens betydelse under seklerna.

Vad jag vänder mig mot är att många tvivelaktiga källor används för att avfärda alla invändningar.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #62 skrivet: oktober 23, 2014, 23:34 »
Hans, hur skall vi då bedömma "Alla Svears ting" och "Alla Götars Ting" som nämns i våra källor? Lokala småting?

Eller, skall vi se tingen i ett sammanhang och som en samhällsfunktioner som funnits, och utvecklats, under minst 1500 år! Små lokala ting för byn som bas. Ting för ett antal byar, ting för häradet, ting för landskapet - och Alla Svears ting?

Det verkar som att vissa domar gick att överklaga - och att Kungen i sista hand fällde domslut. Alltså, blev man fälld på Häradstinget kunde den dömde överklaga till Landskapstinget... Det är ju i princip samma samma ordning vi har idag. Hönan eller ägget alltså, vilket kom först?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #63 skrivet: oktober 23, 2014, 23:36 »

Och när dyker dessa titlar upp i våra källor?  Kan du ange källa och ungefärlig ålder?

Det beror på vilka källor du går efter, dom språkhistoriska eller dom litterära.

I första fall handlar det om dom indo-europeiska - och implicit dom germanska - språkens ålder. Så hur gamla är dom?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #64 skrivet: oktober 24, 2014, 00:02 »
Det beror på vilka källor du går efter, dom språkhistoriska eller dom litterära.

I första fall handlar det om dom indo-europeiska - och implicit dom germanska - språkens ålder. Så hur gamla är dom?


Jag menar begreppen. Hur gamla är dom?  Hur gammal är den äldsta källan omnämnande  en häradshövding?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #65 skrivet: oktober 24, 2014, 00:06 »
Hans, du har helt rätt i ditt senaste inlägg enligt min uppfattning.
Jag är mycket medveten om att vi saknar original, alla avskrifter, osv. Ett bra bevis är Erikskrönikan, den finns i 19 avskrifter. De är alla unika, det finns inte två som är likadant avskrivna, just beroende på det du nämnt. Så, om man hänvisar till Erikskrönikan bör man tala om vilken av de 19 Erikskrönikorna man hänvisar till  ;) de andra 18 kanske säger någonting annat... :)

Vad vi slåss emot är den lite äldre historieskrivningen och dess bild av vår historia. Det är den bilden de flesta bär inom sig om man är lite till åren. En romantisk våldsskildrande historia med stora slag och krig, stora kämpar, Uppsalakungar som med våld lade under sig alla landskap på 500 talet. Inte en enda källa beskriver en sådan historia.

Jag tog upp tingen och folkstyret. Där finns det källor som omtalar folkstyre, där finns ortsnamn som backar upp, där finns sagor som backar upp, där finns sägner som backar upp :) men, du argumenterar alltså emot att tingen och folkstyre fanns...  Tydligen passar det inte in i vad du redan tror på?

Allt är inte svart/vitt. Alla gråzoner finns också. Visst fanns krig, överfall, mord, våldtäkter osv - men samhället, då som nu, försökte mildra eländet och underlätta livet genom att skapa regler/lagar och en organisation vars uppgift det var att se till att de efterlevdes. Det handlar alltså inte om antingen eller - det handlar om både ock - samtidigt. Glöm inte att lagmännen "dömde" kungen till att han skulle garantera lag.

Jag tror inte att denna organisation var rikstäckande eftersom jag inte tror att det fanns något rike före 1260. Men, jag tror att den kultur vi hade i hela landet var en gemensam kultur och att man i den kulturen hade liknande regler och funktioner.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #66 skrivet: oktober 24, 2014, 08:03 »

Jag menar begreppen. Hur gamla är dom?  Hur gammal är den äldsta källan omnämnande  en häradshövding?

Givetvis menar du 'begreppen'. Vad annat?

Sen kan du kanske vara så artig att besvara den fråga du fått, ovan - så det går definiera dom åtkomliga källor och klargöra hur man kan utreda frågan. Apropå metodik.  :D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #67 skrivet: oktober 24, 2014, 08:58 »
Hmmm, hur demokratiskt är det att äga en annan människa? Får den rösta?

Är sann jämlikhet speglad i gravskicket under järnåldern?

Om fredliga hippies ägde vår forntid, varav alla vapen och återkommande strider, feltolkningar? Ont förtal? Var de månne vapenfetischter?

Varför detta behov att framställa vår förfäder som annorlunda (kynne) än andra människor, mer demokratiska osv?
Erik

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #68 skrivet: oktober 24, 2014, 09:46 »
Carl Thomas

Du skriver om Alla svears och Alla Götars ting men påpekar också att du inte tror på ett svenskt rike före 1260. Till saken hör ju då att de källor vi har om dessa alla götars ting väl är skrivna efter 1260. Vi vet alltså inte när begreppen dök upp, de kan vara urgamla, men de kan också ha dykt upp sent.

Sedan måste vi nog skilja på ting. Just alla götars eller svears ting är ett tidigt landsting, d v s handlar främst om hur bygden skall styras. Vid sidan av detta fanns häradsting som ägnade sig åt att döma människor som stulit och mördat.I alla fall verkar det så, men det finns tecken som tyder på att stora komplicerade brott kunde behandlas på det större tinget. Inte minst verkar det som om de kringresande kungarna stannade till och avgjorde riktigt komplicerade frågor.

Idag är ju landstinget och tingsrätten helt skilda myndigheter, men hur var det för 1000 år sedan? Det finns mycket att forska kring i de här frågorna.

Däremot förstår jag inte när jag skulle ha argumenterat mot ting. Däremot tror jag inte att vi skall tala om självstyre, de lokala tingen agerade förstås inom fastställda ramar. Precis som dagens kommunfullmäktige inte representerar något lokalt självstyre. I slutändan är det riksdagen som bestämmer.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #69 skrivet: oktober 24, 2014, 09:49 »
Givetvis menar du 'begreppen'. Vad annat?

Sen kan du kanske vara så artig att besvara den fråga du fått, ovan - så det går definiera dom åtkomliga källor och klargöra hur man kan utreda frågan. Apropå metodik.  :D


Eftersom du inte svarade så ville jag säkra att du inte missförstått frågan!




Jag är ledsen, jag uppfattar ingen konkret fråga från dig!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #70 skrivet: oktober 24, 2014, 09:56 »
Ättelägg

Jag förstår inte dina frågor. Allt måste ju bedömas efter sin tid.

Ut vårt perspektiv fanns det naturligtvis ingen demokrati för 1000 år sedan, men det utesluter ju inte att vi i Sverige kan ha varit mer på väg mot demokrati än många andra. Inte så att vi skulle vara bättre människor, utan för att förhållandena här gjorde att stormännen aldrig blev lika maktfullkomliga som på andra håll och att kungarna oftast bromsades av stormän.

Gravskicket speglar ojämlikhet, det har det ju alltid gjort.

Sedan är det ju klart att vi är mycket förljugna. Det är väl det du syftar på med ägandet av andra människor. I USA finns det ju ett storslaget dokument som talar om allas lika rättigheter, men de som skrev detta ägde ofta hundratals slavar. Som inte hade några som helst rättigheter.

Hur det var i Sverige vet vi inte. Vanliga trälar fick säkert inte delta i tingen, inte heller annat tjänstefolk. Men det kunde finnas trälar som fått stort förtroende på olika gårdar, dem lyssnade tinget säkert på. Förmodligen fick inte heller kvinnor rösta, men rika änkor hade säkert en man som talade för sig.

Som sagt, allt är mycket svårgripbart.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #71 skrivet: oktober 24, 2014, 10:28 »
Ättelägg,

Vad är det som är svårt för dig att ta till dig av det jag skrivit?

Nej, det är inte demokratiskt att äga en annan människa.

Med "får den rösta" förmodar jag att du menar en träl. Nej, trälar fick inte rösta, bara fria män - vilket jag har skrivit.

Nej, jämlikhet speglas inte i gravskick - men jag har heller aldrig nämnt jämlikhet.

Nej, jag tror inte att våra förfäder var fredliga hippies.

Alla vapen? Menar du de vapen vi funnit i gravar? Vad är det med dessa vapen som är underligt för dig?

Vilka återkommande strider hänvisar du till?

Något behov att framställa våra förfäder som annorlunda har jag inte eftersom det inte behövs. Alla kulturer är annorlunda, om inte - hade vi haft samma kultur i överallt.

Mer demokratiska? Mer än vilka andra?

Tacitus skriver att "folket bestämde". Våra källor säger att fria män bestämde. Vi vet att vi hade ting och att fria män där bestämde genom röstning. Tingets makt var stor. Tingen kunde både välja kungar och avsätta kungar.  Traditionen verkar vara så djupt rotad att vi än idag har Tingsrätter. Vi har tingsnamn, en stor mängd gamla tingsplatser, mm. Det blir en mycket lång kedja av källor som berättar samma sak. Källorna bekräftar alltså varandra.

Du anser, om jag förstått dina frågor rätt, att tingen inte fanns och att fria män inte kunde rösta på tingen. Därmed kunde kungen inte heller varken väljas eller avsättas. Hade vi arvkungar istället? Vilka källor berättar om detta?

Thomas















Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #72 skrivet: oktober 24, 2014, 10:41 »
Citera
Inte så att vi skulle vara bättre människor, utan för att förhållandena här gjorde att stormännen aldrig blev lika maktfullkomliga som på andra håll och att kungarna oftast bromsades av stormän.

Vore intressant att se underlaget till dessa påståenden, menar du medeltiden eller järnåldern. Utgår från att du menar järnåldern. Som vi konstaterat i andra trådar finns det överhuvudtaget väldigt få tidsenliga källor och dessutom knappt inga inhemska och samtida förutom runstenar. Sentida beskrivningar ger intryck av ting och lagmän med relativt stort inflytande men samtida förhållanden i termer av maktstrider tyder väl mer på ojämlikt förhållande mellan mäktig och maktlös. Utöver detta verkar den förkristna världen överhuvudtaget vara annorlunda (eller inte) mot den kristna i europa, även den slaviska.

En möjlighet är att det mer är ett utslag av feltänkt, människan är sig lik och maktutövning snarare handlar om möjligheter vilka styrs av andra fenomen än inommänskliga egenskaper som folkmängd, teknisk nivå, alfabetism osv.
Erik

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #73 skrivet: oktober 24, 2014, 11:06 »
Förlåt, jag skulle förstås ha påpekat än en gång att jag inte försöker bedöma järnåldern eftersom vi inte har några säkra källor. Jag talar om medeltid, men också om utvecklingen framöver.  Jag utgår från historieböckerna som berättar att bönder på andra håll lever under betydligt värre förhållanden än de svenska.
I övrigt förstår jag inte ditt inlägg. Jag har hela tiden understruket att det var ojämlikt, bara att det möjligen var lite bättre i Sverige än på andra håll vid denna tid.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #74 skrivet: oktober 24, 2014, 11:16 »
Inte dig utan fenomenet här att tendera förbise obekväma fakta kring järnåldersskandinaven. Vi vet inte huruvida vi var mer eller mindre jämlika än andra under järnåldern, knappast under tidig medeltid heller. Först i med nya tiden kan vi väl göra vissa jämförelser med omgivningen men ej globalt. Den slaviska världen är intressant med än mindre tydliga klassgränser tidigt i deras historia. Slaveri verkar vara ett fenomen som fluktuerat över epokerna där man kan se en skillnad mellan den förkristna och kristna med ett uttalat motstånd gentemot slaveri från den kristna sidan. Vad jag förstått har vi en brytpunkt med digerdöden som den stora utjämnaren i Europa inkl. Sverige där vi har en maktskillnad mellan före och efter. Inlägget handlar alltså om omständigheter inte om inommänskliga egenskaper som förklaring kring fenomen som jämlikhet och demokrati.
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #75 skrivet: oktober 24, 2014, 11:52 »
Hans, nej, jag tror inte på ett svenskt rike tidigare än ca 1260. Men jag tror på att hela landet hade samma kultur, att vi hade unioner och täta kommunikationer. Jag tror att alla områden i landet fungerade på ungefär samma sätt. Vi talade samma språk, begravde våra döda på samma sätt, hade samma gemensamma historia, när kulturen förändrade sig förändrade sig alla områden samtidigt. Det tyder på att kulturen var gemensam. Men vi hade inte ett gemensamt rike under en gemensam kung.

I denna gemensamma kultur tror jag att vi hade mycket lika samhällen som var uppbyggda efter samma principer.

Vi har inga inhemska källor före tusentalet. De källor vi har är oftast utländska källor - och några originalkällor finns nästan inte, bara avskrifter. Vad vi alla gör är att vi tolkar vår historia. Vi kan inte göra annat.

Alla Götars ting och alla Svears ting kanske aldrig fanns i verkligheten. De nämns inte förrän på medeltiden.

Visst kan vi skilja på ting, det fanns troligen allt från byating till storting. Tillhörde de samma samhällsstruktur eller var de separerade? Vad är mest troligt?

Vår kultur är ganska gammal, folk har bott i landet i ca 12.000 år. Detta folk var lika intelligenta som vi är idag. De hade alltså förmågan att reflektera, lära av misstag, osv. Vi kan se att det fanns strukturer i samhället ganska tidigt och att man höll på sina traditioner. Megalitgravarna byggdes t.ex. av ett samhälle, knappast av en enskild familj.

Exakt vilka strukturer som fanns i samhället under seklernas gång vet vi inte, vi kan bara gissa. Långt tillbaka var det troligtvis "den starkes rätt" som gällde - men ett sådant samhälle överlever inte lång tid eftersom folk vill leva i fred och känna trygghet i sina liv. Jag tror att man ganska fort lärde sig att slå ihjäl tyranner. Därefter skapade man enkla regler att leva efter och man skapade system för att samarbeta gemensamt mot de som hotade samhället. Så småningom blev dessa regler lagar. Kort sagt, man lärde sig att leva tillsammans, troligen den hårda vägen.

Folket levde på en halvö i ett nästan arktiskt klimat med fyra årstider och en kall vinter. Det var ett tufft klimat. Det medförde att ingen var speciellt intresserad av att anfalla oss - dessutom var det svårt att föra över en arme över vår "vallgrav". Romarna var t.ex. aldrig här med sin kultur. Vi utvecklade vår egen kultur i vårt eget kärva klimat. Yttre fiender hade vi inte förrän efter tusentalet. Jämför t.ex. England som bl.a. ockuperades av Rom under nästan 400 år.

Vi bestämde väldigt mycket över vår egen kultur och den fick utvecklas ganska ostört under mycket lång tid. Det är faktiskt ganska unikt i Europa.

Tacitus skrev om vår kultur år 98. Han noterade att folket styrde. Det ansåg han vara så märkligt att han skrev ned det. Tacitus skriver om ovanligheter - inte om vanligheter. Det finns både en styrka, och en svaghet, i det.

Naturligtvis måste detta diskuteras och källorna analyseras. Jag tror alltså att rättssamhället var utvecklat ganska tidigt och att vi hade regler/lagar som vi vaktade över för att kunna leva så tryggt det var möjligt. Våra fiender var ju inre fiender, inte yttre fiender. Vi fann helt enkelt strukturer att skydda oss. En av dessa strukturer tror jag var tingen och att man röstade fram beslut gemensamt. Det fungerade för oss. Vi tillsatte, och avsatte,våra egna ledare. Duglighet blev värdefullt - och det blev viktigt för människor att respekteras, då hade de en möjlighet att röstas fram till olika positioner i samhället. Detta gav automatiskt att vissa saker respekterades, som ordhållighet, vältalighet och annat som påverkade omvärlden positivt. I en del fall var säkert skicklighet med vapen en sådan positiv faktor.

Det talas ibland idag om att vi saknar kultur. Det gör vi absolut inte, vi har en mycket lång historia och en helt egen kultur som vuxit fram under tusentals år och som har format oss.

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #76 skrivet: oktober 24, 2014, 12:24 »
Tacitus skrev.....lite olika om olika germanska folk och angående Goterna och Suionerna som olika i termer av kunglig överhöghet, det stack så att säga ut mot övriga germaner....
Erik

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #77 skrivet: oktober 24, 2014, 16:11 »


Jag är ledsen, jag uppfattar ingen konkret fråga från dig!


Och när dyker dessa titlar upp i våra källor?  Kan du ange källa och ungefärlig ålder?


Det beror på vilka källor du går efter, dom språkhistoriska eller dom litterära.

I första fall handlar det om dom indo-europeiska - och implicit dom germanska - språkens ålder. Så hur gamla är dom?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #78 skrivet: oktober 24, 2014, 16:28 »
Sentida beskrivningar ger intryck av ting och lagmän med relativt stort inflytande men samtida förhållanden i termer av maktstrider tyder väl mer på ojämlikt förhållande mellan mäktig och maktlös.

Vilka 'samtida förhållanden'?

En möjlighet är att det mer är ett utslag av feltänkt, människan är sig lik och maktutövning snarare handlar om möjligheter vilka styrs av andra fenomen än inommänskliga egenskaper som folkmängd, teknisk nivå, alfabetism osv.

En annan möjlighet är att du helt enkelt inte vet vad du skriver om.

Inte dig utan fenomenet här att tendera förbise obekväma fakta kring järnåldersskandinaven.

Vilka (obekväma) 'fakta'?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #79 skrivet: oktober 24, 2014, 16:40 »
Slaveri verkar vara ett fenomen som fluktuerat över epokerna där man kan se en skillnad mellan den förkristna och kristna med ett uttalat motstånd gentemot slaveri från den kristna sidan.

Du har tydligen lärt dej en läxa som du vill förmedla. Men har du gått in i frågan och kollat hurvida detta är ett faktum eller enbart en strövande, socio-darwinistisk åsikt, motiverat av maktpolitiska intressen?

I annat fall - ur vilken historisk källa (eller källor) hämtar du fog för ett sådant syn?

Vad jag förstått har vi en brytpunkt med digerdöden som den stora utjämnaren i Europa inkl. Sverige där vi har en maktskillnad mellan före och efter.

Givetvis ändrades samhället avsevärt efter en sådan katastrof. Och givetvis hade dom som dog inte längre makt på denna jord - annat än i deras eftersläkts minnen.

Förövrigt är det dock inget som beskriver att själva samhällssystemet ändrades - så snart krisen var över och dom nordiska aristokratier rehabiliterats fortsatte man ju det samma samhällssystem och med dom samma lagarna som förut - fast med nya familjer i förarsätet och en slutgiltig union mellan dom kvarlevande adelsfamiljer inom Norden. Detta innebar dock inget systemskifte - snarare tvärt emot, eftersom den utländska dominansen i dåtidens kungadöme - som den katolska kyrkan och feodalsystemet - fick mindre makt över land och folk och den gamla adeln mer.

Vill man förklara den politiska, ekonomiska och militära makt som fem generationer senare orsakar en ny svensk-finsk frihetsrörelse - och en dito krig och politisk reformation - så ligger det politiska och ekonomiska grundlaget i resultatet av den 'hedniska' (profana) reaktion som föregick under 1300-talets sista hälft. 

Citera
Inlägget handlar alltså om omständigheter inte om inommänskliga egenskaper som förklaring kring fenomen som jämlikhet och demokrati.

Temat går givetvis himmelhögt över trådens ämne, men du verkar ha bättre koll på evolutionsteorin - och människans naturgivna psykologi - än dagens experter inom ämnet. Det får du gärna utveckla i därtill ägnat tråd.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”