Författare Ämne: A-kursen i förhistorisk arkeologi  (läst 4126 gånger)

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
A-kursen i förhistorisk arkeologi
« skrivet: november 16, 2005, 18:06 »
Hej!
Jag undrar hur A-kursen i förhistorisk arkeologi är upplagd på olika universitet. Jag pluggar i Lund och läser just nu A-kursen i förhistorisk arkeologi. Vi har gått igenom arkeologihistoria, de teoretiska perspektiven, utgrävningsmetoder, dateringsmetoder mm.

Just nu håller vi på med artefaktstudier just nu i stenåldern men vi ska också läsa brons- och järnåldern. Det jag undrar är om det finns artefaktstudier på andra universitet och hur de är upplagda. Innan jag började med artefaktstudierna trodde jag att det skulle bli mycket typologi med Montelius som en viktig person. Men vår lärare började istället med teknospår vilket är otroligt intressant. Vi tittar på hur föremålen är tillverkade mm. Vi har lite typologi men vi lär oss mer arkeologi som vi kommer att ha nytta av ute i fält.

Vad gäller stenålder är inte allt vad det verkar som vid första anblicken. Jag tror inte studerande av teknospår är så vanligt på andra skolor men jag kan ha fel. Vi ska också titta på slitspårsanalys. Jag hoppas arbeta som arkeolog i framtiden och om jag kommer att jobba med forntiden kommer jag att ha nytta av att kunna teknospår. Personligen anser jag att ett visst mått av typologi är nödvändigt. Man måste ju kunna kalla föremål för något och ha en viss uppdelning om det är möjligt. Men att dela upp pilspetsar i 20 olika kategorier är lite väl extremt enligt min mening och osäkert. Visst, mycket är osäkert inom arkeologin men ändå. Det kan ha varit en flintsmed som med vilje prövat olika tekniker för att se vad som lämpar sig bäst och det kanske inte alls skiljer 50 år mellan varje pilspets.

Eftersom jag också bor i Lund så hittar man flinta och det är kul att man kan avgöra om det är naturlig flinta eller om den är bearbetad av människan. Flinta har använts långt fram i tiden och nu finns det återigen en del skickliga flintsmeder. Om ni inte haft teknospår eller vill veta mer så fråga gärna så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Utloggad Vargfan

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Stockholms Universitets Arkeologiska artefaktstudier
« Svar #1 skrivet: november 20, 2005, 15:59 »
Stockholms Universitets Arkeologi under A-kursen HT05 hade regelbundna besök på Historiska Museét. I syfte att studera artefakterna på närmare  håll och inte bara på bilder.
Vi har enbart typologin på pappret som sammanfattar dagens genomgång. I övrigt går vi igenom de mest karaktäristiska artefakterna för varje enskild period.
Diskutionerna går kring användingsområden, symbolik och mode.

Visst har vi Montelius-perioder, men detta ses mest som en bakgrunds-information för att få grep om just typologin generellt.
Så mycket med hur artefakten tillverkats har ej gåtts igenom.
Det tas upp något under de mer teoretiskt betonade föreläsningarna.

Göran Burenhults "Arkeologi i Norden 1&2", samt Colin Renfrew & Paul Bahns "Acheology - Theories Methods and Practice" blir ofta föremål för hänvisningar gällande teorier om forntidens metoder för framställning av dessa artefakter.
When did I realise I was god?
I was praying, and realised I was talking to myself."

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
A-kursen i förhistorisk arkeologi
« Svar #2 skrivet: november 20, 2005, 18:46 »
Intressant att få veta. Vi här i Lund är ofta på Lunds historiska museum som för närvarande håller på att byggas om. Där studerar vi artefakter och har många av föreläsningarna. Vi har en föreläsning om exempelvis mesolitikum och går igenom kulturer och ledartefakter. Sedan har vi laborationer där vi får fyndmaterial och ett antal frågor som vi ska besvara. Vi har också artefaktstudier.

Våra huvudböcker är Jensens Danmarks Oldtid 1-4. Samtidigt har vi ett antal bildkompendium och ytterligare litteratur. Imorgon har jag sista artefaktstudierna på stennålder innan vi på onsdag börjar på bronsåldern. I Lund är det en 12 p kurs.

Anledning till att vi studerar teknospår mm är att vi har en lärare som är arkeolog vid RAÄ UV Syd här i Lund.