Författare Ämne: Johanne Hildebrand  (läst 3467 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Johanne Hildebrand
« skrivet: oktober 17, 2014, 22:19 »
Johanne Hildebrands Sigrid fann jag klart läsvärd, om Sigrid Storråda. skönlitteratur som kan väcka läsarens historiska intresse.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Johanne Hildebrand
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2014, 09:42 »
Var placerar Hildebrand Sigrid Storråda geografiskt? Här vill man ju knyta henne till Västergötland och främst till Främmestad. Men det är förstås bara spekulationer, många historiker hävdar ju att hon aldrig funnits.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Johanne Hildebrand
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2014, 10:10 »
Bara den engelska versionen av wikipedia har polsk princess Swiatoslawa-Storrada som alternativ till Sigrid - en dotter av Skoglar-Toste :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sigrid_the_Haughty

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Johanne Hildebrand
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2014, 15:44 »
Den engelska versionen anser väl bara att en polsk Sigrid är en tänkbar variant.
Men jag är gammalmodig och läser etablerade historieböcker, och där är det roligt. För 40 år sen cirka dömdes Sigrid Storråda ut som sagofigur. Henne kunde man inte räkna med. Men på senare år har historikerna börjat bli lite tveksamma, hon kanske har funnits trots allt. Var de står just nu vet jag inte riktigt.
Att de olika berättelserna är svåra att få att passa ihop när det gäller Sigrid är kanske inget att bry sig om, det gäller ju många andra historier också.
En förklaring kan vara att kungarna på den här tiden hade flera fruar och alla söner räknades som tänkbara efterträdare på tronen. Så Sigrid kan ha varit en av flera kungafruar.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Johanne Hildebrand
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2014, 15:50 »
Hildebrand placerar Sigrid som hövdingadotter från Västergötland, Erik Segersälls första hustru och mor till Olof Skötkonung. Hon låter Erik gifta om sig med en slavisk prinsessa.
Herman Lindquist återger i boken Sveriges Drottningar, Värnamo 2006, islänningen Odd Munks berättelse:
Citera
Sigrid styrde och ställde i Västergötland. Som förmögen och dessutom vacker kungaänka..." (sid 20)
På grund av bristen på samtida källor, utom runstenarna, är vilka av Skandinaviens historiska personer som verkligen fanns ytterst osäker, min morbror historieläraren kallade den svenska historien före Birger Jarl för "legender"



























Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Johanne Hildebrand
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2014, 10:01 »
Trevligt. Jag skall till biblioteket på måndag och får leta efter boken. Vi har inte så mycket att skryta med  i Västergötland så visst vore det roligt att kunna utnämna en västgötska till Sveriges första feminist.