Författare Ämne: FRämlingshat  (läst 5051 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
FRämlingshat
« skrivet: oktober 14, 2014, 09:25 »
Sitter just och försöker skriva en historisk krönika utifrån ett pinsamt 200-årsminne. Det handlar om ett våldsamt slagsmål på Ullene marknad utanför Falköping 28 oktober 1814, och bakgrunden är främlingshat. Det handlar om att pojkar från bygden bestämmer sig för att spöa nolborna, d v s besökare från häradet i norr. FRämlingarna i det här fallet bor bara någon mil bort, och kanske är de rentav släkt, men misshandlas svårt med påkar under hesa skrik: Döda! Döda!
Det var inte bättre förr.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: FRämlingshat
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2014, 10:08 »
Lyssnade på en krimonolog som forskat på gängrelaterat våld ur ett liknande tidsfönster för några år sedan. Tyvärr minns jag inte namnet. Denne drog exempel på hur man just åkte till någon grannby med påkar och knivar. Ibland från stan till landsbygden osv. Våldet kunde både vara grövre och mer frekvent vill jag minnas. Idag belyser man sådant våld i dagspressen så man kan tro att det blivit vanligare. Förr kom det sällan i tidningen och om det gjorde det var det i lokalpressen. Hetlevrade ungtuppar med nedsatt empatisk förmåga har nog alltid funnits.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: FRämlingshat
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2014, 10:41 »
Du har rätt, slagsmål hamnade sällan i tidningarna förr vilket kan lura oss.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: FRämlingshat
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2014, 16:15 »
Baktanken med mitt inlägg var förstås att så många idag skyller på att olika kulturer krockar, men fallet i U llene liksom mängder av liknande händelser visar att grannsocknar med exakt samma folk och kultur kunde vara på gränsen att slå ihjäl varandra. Det handlar inte om problem med masskultur.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: FRämlingshat
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2014, 18:53 »
Att ett gäng bonnpojkar hamnar i slagsmål har väl knappast med främlingshat att göra. Ser man däremot till pogromerna mot "tattare" i Jönköping och Finnerödja eller behandlingen av finnar, samer, röner och resande under historien så kan vi tala om främlingshat.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: FRämlingshat
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2014, 21:27 »
Vemvet

Uppgifterna om slagsmålet på U llene marknad är hämtade från tingsprotokollen och där framgår att det handlade om att misshandla folk från grannhärandet, nolbönderna som de kallades. Främlingar som besökte marknaden.
Visst är det ett utslag av främlingshat, precis som när grannsocknens pojkar spöades då de intresserade sig för socknens flickor. Det vimlar exempel på enfald när det gäller folk som bor på fel ställe.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: FRämlingshat
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2014, 21:30 »
Du har helt rätt Kungsune.
Som ungjournalist intervjuade jag många som varit unga kring förra sekelskiftet, och det hade förskräckliga saker att berötta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: FRämlingshat
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2014, 21:45 »
Nu har jag raderat inlägg som är off topic. För den som vill diskutera politik ur ett nutidsperspektiv så finns det mängder med andra forum att delta i.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: FRämlingshat
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2014, 23:00 »
Vemvet

Uppgifterna om slagsmålet på U llene marknad är hämtade från tingsprotokollen och där framgår att det handlade om att misshandla folk från grannhärandet, nolbönderna som de kallades. Främlingar som besökte marknaden.
Visst är det ett utslag av främlingshat, precis som när grannsocknens pojkar spöades då de intresserade sig för socknens flickor. Det vimlar exempel på enfald när det gäller folk som bor på fel ställe.

Frågan är väl om det var främlingshat ?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: FRämlingshat
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2014, 09:19 »
vemvet

Jag förstår din invändning, men skälet till att jag tog upp slagsmålet i Ullene här var helt enkelt att så många verkar anse att främlingshat handlar om helt olika folkgrupper. Förr talades det om raser, numera är detta i stort sett borta och har ersatts av kulturer, men det finns ju massor av exempel på att folk som bor bara några mil bort kan uppfattas som främlingar.
Fotbollsfantasterna som slåss har ju verkligen kulturen gemensamt, men hatar varandra ändå, och på samma sätt är det med politiska fantaster som drabbar samman i samband med demonstrationer. De är mer främlingar för varandra än om de mötte en engelsman eller amerikan.
Men jag kan hålla med, det vore bra om jag kunde hitta ett bättre ord än främling.