Arkeologi > Ca 1520-nutid

FRämlingshat

(1/2) > >>

Hans Menzing:
Sitter just och försöker skriva en historisk krönika utifrån ett pinsamt 200-årsminne. Det handlar om ett våldsamt slagsmål på Ullene marknad utanför Falköping 28 oktober 1814, och bakgrunden är främlingshat. Det handlar om att pojkar från bygden bestämmer sig för att spöa nolborna, d v s besökare från häradet i norr. FRämlingarna i det här fallet bor bara någon mil bort, och kanske är de rentav släkt, men misshandlas svårt med påkar under hesa skrik: Döda! Döda!
Det var inte bättre förr.

Kungsune:
Lyssnade på en krimonolog som forskat på gängrelaterat våld ur ett liknande tidsfönster för några år sedan. Tyvärr minns jag inte namnet. Denne drog exempel på hur man just åkte till någon grannby med påkar och knivar. Ibland från stan till landsbygden osv. Våldet kunde både vara grövre och mer frekvent vill jag minnas. Idag belyser man sådant våld i dagspressen så man kan tro att det blivit vanligare. Förr kom det sällan i tidningen och om det gjorde det var det i lokalpressen. Hetlevrade ungtuppar med nedsatt empatisk förmåga har nog alltid funnits.

Hans Menzing:
Du har rätt, slagsmål hamnade sällan i tidningarna förr vilket kan lura oss.

Hans Menzing:
Baktanken med mitt inlägg var förstås att så många idag skyller på att olika kulturer krockar, men fallet i U llene liksom mängder av liknande händelser visar att grannsocknar med exakt samma folk och kultur kunde vara på gränsen att slå ihjäl varandra. Det handlar inte om problem med masskultur.

vemvet:
Att ett gäng bonnpojkar hamnar i slagsmål har väl knappast med främlingshat att göra. Ser man däremot till pogromerna mot "tattare" i Jönköping och Finnerödja eller behandlingen av finnar, samer, röner och resande under historien så kan vi tala om främlingshat.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion