Författare Ämne: Eketorp och hästhuvuden  (läst 16277 gånger)

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Eketorp och hästhuvuden
« skrivet: november 15, 2005, 16:19 »
Nu ligger ju Kalmar läns museum i blåsvädret. Bl.a. Expressen hade en artikel om händelsen:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=470147

Vad anser ni om detta? Är det ett moraliskt fel att hänga upp hästhuvuden på detta sättet som man gjort på Eketorp?

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #1 skrivet: november 15, 2005, 16:40 »
Nej jag ser inget moraliskt fel i det. Ska man skildra forntiden på ett realistiskt sätt så måste man ju även kunna visa upp de bitar som vi idag inte tycker är så bekväma, inte bara de "romantiska" bitarna.

Visst är det tråkigt att folk tar illa upp, men det säger ju också en hel del om vårat samhälle idag och hur snabba vi är att döma seder och kulturer som inte liknar våra egna. Tänk om gemene man blev lika upprörda över att det ligger kött i genomskinliga plastförpackningar i kyldiskarna på konsum. Skillnaden är ju egentligen bara att hästarna på Eketorp fortfarande går att känna igen som just hästar.
Sen kan man ju tycka att det var lite klantigt att inte ansöka om tillstånd från JBV för att hantera slaktavfall.

Nej jag tycker nog att vi bör visa mer av den "skitiga" och oromantiska forntiden än vad som görs idag ;)

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #2 skrivet: november 15, 2005, 16:47 »
Artikeln är ju ett led i denna vinklade syn på forntiden då den omskriver "vikingarnas galna ritualer".  :roll:



/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #3 skrivet: november 15, 2005, 17:05 »
Jag håller helt med. Det är lustigt också att det som fungerar i Danmark, i Lejre, inte fungerar i Sverige: http://www.lejre-center.dk/Offermosen.129.0.html

Man kan jämföra detta med den s.k. grishalsdebatten som hölls i Ystad Allehanda. Om det är någon som inte vet vad den handlade om så var det så att det var en debatt mellan stockholmare och österlenare om att stockholmare som turistade i Skåne inte förstod var österlenare sa och att dom skulle skärpa sig och prata tydligare, och dessutom sluta säga grishals istället för fläskkarré för barnen blev rädda då och ville inte äta det, för då förstod de att maten egentligen var en söt liten gris. Är vi för känsliga i Sverige, och klarar inte av sanningen?
Kanske lite urspårning här märker jag nu.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #4 skrivet: november 15, 2005, 21:03 »
Visst förstår jag att folk kan bli illa berörda av upphängda hästhuvuden. De flesta är ju ovana att se sådant. Ska vi skildra forntiden på ett rättvisande sätt så får dock publiken finna sig i att somligt inte faller den moderna, hygieniska plastmänniskan i smaken. Det är dock trist att se att vissa människor inte tolererar verkligheten som den är eller var utan vill ha en urvattnad, förgullad, idealiserad eller romantiserad bild av verkligheten.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #5 skrivet: november 16, 2005, 00:07 »
Gunnar sammanfattar det hela tämligen väl tycker jag. Eftersom jag personligen får nippran av att läsa rubriker av model "Vikingarnas galna ritualer" så skrev jag till den glade skribenten och bad honom förklara närmare vad det var som var galet och utifrån vilka kriterier han avgjorde det - jag lär inte få svar men det kan kanske finnas en försvinnande liten chans att han tänker efter nästa gång...  :roll:

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #6 skrivet: december 02, 2005, 13:58 »
Men ingen blir upprörd över att ha ett grishuvud på julbordet... :shock:
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #7 skrivet: december 02, 2005, 14:59 »
... eller älghuvuden på väggen hemma hos jägare. Det handlar om kontext, dvs i vilken form som folk i regel är vana att se stympade djurlik. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2006, 20:19 »
Hmm... jag skulle nog ha hellre visat ett konstgjort hästhuvud istället för en riktig. Jag tror att vi svenskar är känsliga än vad vi tror och många gillar hästar. Då är det svårt att föreställa sig hur det var på dåtiden. Det finns också personer som inte tål att se blod men ändå intresserad av historia...vad skulle hända om nån svimmade på plats? Småflickor som rider och älskar hästar och följer med sina föräldrar skulle nog bli upprörda. Vi är inte vana vid hästhuvuden som älg- och grishuvuden. Älghuvuden har jag dock sett många gånger men inte grisar... Om man är med i slakten så känns det inte märkvärdigt men om någon sätter upp ett huvud och man inte är delaktig i den delen så kan det nog kännas mera känsligare. Tror jag.... ?! Hästen är ju ett populärt riddjur i Sverige efter hunden o katten.... och då är det svårt att tänka oss skillnaden idag och dåtiden.

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2006, 00:43 »
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12012634.asp

Eftersom Länsmuseet i Kalmar står med den ena foten i forntiden och den andra i nutiden, så kan man nog tycka att de kanske borde varit lite mer pragmatiska.

Håller med föregående talare….Ett konstgjort hästhuvud hade nog varit bättre på sin plats.  Även om ambitionen är god att försöka skildra forntiden på ett så realistiskt sätt som möjligt. Så måste man nog ändå besitta en viss insikt om att många besökare kommer att ta väldigt illa vid sig, och försöka att respektera detta.

Kan tänka mig att det bla. är många skolklasser som besöker Ekebytorp :roll:

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2006, 21:58 »
Jag säger bara usch, det finns ändå en gräns i hur autentisk man skall vara.
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2006, 08:56 »
Ja, det här var ju onekligen ett hett ämne. Får ju vara tacksam att det inte var människohuvuden på pålarna. Den forna tidens människa offrade ju även vårt eget släkte i vissa sammanhang. Håller nog med om att hästhuvudena kunde vara konstgjorda. Här kan man tala om kulturkrock med vår egen historia. Och vi är ju inte mer än barn av vår tid som i dag har en helt annan uppfattning om hur hästar skall hanteras, både i livet och i döden.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2006, 11:07 »
Man kanske ska tillägga att det finns förhållandevis få belägg för människooffer medan djuroffer är betydligt vanligare förekommande.

Jag hävdar dock bestämt av vi inte inte skall censurera vår  historia för att den skall passa dagens sekulariserade människa. I annat fall finns risken att man underbygger den romantiska bild av den forntida människan som cirkulerar. Ska man rekonstruera en forntida miljö bör det väl även lukta järnålder (i detta fall)? Annars blir det bara teater fast det kanske räcker?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2006, 11:25 »
Citat från: "Gorm"
Man kanske ska tillägga att det finns förhållandevis få belägg för människooffer medan djuroffer är betydligt vanligare förekommande. /Johan


Men belägg finns, och hur långt ska vi gå för att förverkliga vår forntid? Gå över lik? :roll:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2006, 11:37 »
Nja, vår bild av människooffer är främst påverkad av Adam av Bremens Uppsalaskildring vilket inte gått att belägga arkeologiskt. I övrigt finns det mycket få belägg för att männisooffer varit ett generellt utbrett fenomen, till skillnad från hästoffer.

"Vi" bör åtminstone reflektera över hur vår egen samtid påverkar återskapandet. Jag skulle inte vara helt främmande för en konstgjord människa om det skulle tillföra återskapandet något. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #15 skrivet: mars 14, 2006, 15:04 »
Men då kan man ju även ha konstgjorda hästar också.  Vi kommer aldrig att kunna återskapa forntiden som det egentligen var, det kvittar hur många döda djur vi sätter upp på pålar. Forntiden ligger som ett suddigt töcken med annan kultur och annat samhälle. Det vi finner i jorden och de få skrifter som finns och som kan förmedla till oss vad som hände och hur människan levde för flera tusen år sedan, är endast små korn av ting som vi får reda på. Och de tingen kanske inte alls var så betydelsefulla som vi finner dem idag. Jag menar, stackars arkeologer om tvåtusen år, när de finner alla dessa "pokemonbilder", väl inplastade i färgglada pärmar långt ner i jorden på en uråldrig soptipp.  :lol:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #16 skrivet: mars 14, 2006, 17:39 »
Det är naturligtvis viktigt vid återskapande att ändå försöka skapa en realistisk rekonstruktion av miljön, även på en kultplats. Dock lever vi i vår egen tid och därför är det nog klokt att man tänker sig för. En kompromiss i detta fall är nog av nöden. Jag tycker att konstgjorda offer på en kultplats bör vara acceptabelt för de flesta.

Jag kommer ihåg ett tillfälle för några år sedan när jag var på besök på en av våra kända fornbyar hur jag verkligen hajade till. Det var på kvällen och lite halvmörkt. Jag såg mot himlen en stång med en klump i toppen. Jag blev nyfiken gick därför fram och tittade närmare............det var ett avhugget manshuvud !!  Det var nästan så man kände blodlukten.  Det var naturligtvis konstgjort och väldigt välgjort.  

Ärligt talat så gillade jag idén, men man kanske har blivit lite miljöskadad. :wink: Dock är det naturligtvis inte något som jag rekommenderar.

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #17 skrivet: mars 14, 2006, 20:02 »
Citat från: "Krax"
Jag menar, stackars arkeologer om tvåtusen år, när de finner alla dessa "pokemonbilder", väl inplastade i färgglada pärmar långt ner i jorden på en uråldrig soptipp.  :lol:


Du förutsätter att man slutat spela Pokemon :shock:
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #18 skrivet: mars 14, 2006, 22:31 »
På Foteviken har vi gjort så att det utanför stadsvallen finns en offerlund med olika gudafigurer i en inhägnad. Eftersom vi har religionsfrihet i vårt vikingarike har vi många seriösa "sedtroende". Att hänga upp avhuggna, blodiga hästhuvuden eller dockhuvuden hade varit att på något sätt ringakta deras tro genom att göra det till teaterspektakel. Inga som har den trosinriktningen i dag håller på med sådana offer.

I stället följer alla den linjen att allt offer som har med blod att göra är förbjudet. Visserligen har vi ett kranie av ett djurhuvud men detta är bara i benform. Besökarna uppfattar ändå offerlunden som autentisk och, vad som är mycket intressant, de visar stor respekt för platsen eftersom de vet att det inte är en museikuliss.

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Eketorp och hästhuvuden
« Svar #19 skrivet: mars 14, 2006, 23:42 »
Det låg i Adam av Bremens egna intresse att framställa och förmedla en bild av hur grymma och ogudaktiga dessa hedningar i Svitjod egentligen var.  Och att därigen understryka behovet och nödvändigheten av mission. Det kan väl inte helt uteslutas att han då och då nödgades tumma lite på sanningen...om så ändamålen bara helgade medlen.  :cry: