Arkeologi > Allmänt

Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?

(1/26) > >>

Dren:
Vad betyder egentligen kvinnliga "krigar gravar" fulla med vapen, sköldar och pansar?  Är det faktiska tecken på att kvinnor slogs, som 'media' (och jag antar feminister) vill göra gällande eller betyder något annat; kanske att de var de sista i sin släkt och fick ärva allt i graven, eller var aristokrater?

Kanske en löjlig fråga, men jag vet inte hur realistiskt det är för en forntidskvinna att slås med vapen mot män. Kan man ens föreställa sig kvinnliga krigare med närstridsvapen? De omnämns ju i mytologiska 'epics' - och med "krigargravarna" så börjar man ju undra om de inte har ursprung ur verkligheten.

Skälet till att jag frågar är 'nyheten' om att hälften av de som "invaderade" England var kvinnor:

http://www.natureworldnews.com/articles/8855/20140903/more-thor-half-viking-warriors-female.htm


--- Citera ---Thor apparently isn't the only Viking warrior who's allowed to be a woman. A close examination of Norse remains has revealed that a good half of the invading party that tore through Eastern England in the 800's and 900 AD was female.
--- Slut citat ---



Tack på förhand.

Hans Menzing:
Den artikel du hänvisar till är en missuppfattning som spritts i massor av artiklar och vållat mycket debatt. Den undersökning som gjordes visade bara att hälften av de undersökta kropparna var nordiska kvinnor som följt sina män till England. Där finns inget som tyder på att någon av dem skulle ha varit krigare.
Men naturligtvis fanns det kvinnliga krigare. Keltiska drottningen Boudicca år 60, eller när det nu var, ledde ju trupper som var nära att sopa bort romarna i England. Men i vad mån hon slogs med svärd i hand eller om hon organiserade och ledde striderna vet vi förstås inte.
Men i nordiska gudaläran talas om Frejas deltagande i strider och att hälften av de fallna kom till hennes Folksvagen medan resten hamnade i Valhall hos Oden. Och sådana historier är nog inte bara påhittade, skulle folk tro på dem så måste de veta att kvinnor deltagit i strid.

Yngwe:
Rent praktiskt kan nog vissa kvinnor slåss nog så bra som vissa män. Det hela handlar faktiskt inte bara om råstyrka utan även om koordination, balans och omvärldsuppfattning.


Men nu tror jag inte det är så man alltid ska tolka det hela. Vapen kan mycket väl ha varit statussymboler som hör ihop med en viss samhällsposition.

Carl Thomas:
Ett gammalt talesätt är: "en liten käring hinner uträtta mycket medan en stor vänder sig" kanske förklarar att strid knappast har mycket med styrka att göra, vighet, snabbhet och uthållighet är nog viktigare.

Thomas

123hopp:
I keltiska sfären fanns det legendariska krigarskolor, som var underhållna genom magnifika kvinnliga krigarmästare. En av dem var Scathach (Den Dunkla eller kanske "Skugga"?), som bodde på en otillgänglig ö vid Skottlands kust. Hon blev Cuchulainns mästarinna. (Se - "Tain Bo Cuailnge")

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion