Författare Ämne: Beowulf - jätte från Vänersnäs  (läst 85952 gånger)

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #100 skrivet: oktober 03, 2014, 16:53 »
Det är ju precis det som vi har svarat på i flera inlägg nu. Götarna är svear, precis som västgötar, skåningar, Upplänningar m.fl. är svenskar idag. Av alla dess olika folkstammar som tillsammans kallas svear är det folkstammen götarna som styr Svea rike. Det är alltså svear som styr Svea rike.
Så här såg mitt ursprungliga inlägg ut, Hans. Jag skriver inget om att skåningarna inte skulle ha varit daner på Adam av Bremens tid. Du måste läsa inläggen. Du verkar missa viktiga ord i meningarna och sedan få ihop dina helt egna slutsatser som det inte finns stöd för i inläggen.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #101 skrivet: oktober 03, 2014, 16:57 »
Nutida text: I Sverige bor svenskar. I Västergötland bor Västgötar.

Slutsats enligt ditt sätt att se Adams texter Hans: Västergötland är inte en del av Sverige. I Västergötland bor inte några svenskar.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #102 skrivet: oktober 03, 2014, 16:59 »
Förstår du hur jag menar, Hans?

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #103 skrivet: oktober 03, 2014, 17:00 »
Tänk dig själv att du är Adam Hans! Du ska skryta om Hamburg Bremen kyrkans mission mot de våldsamma nordborna. Du vet att det styrande skiktet i Sveonia kallar sig själva för Götar. Dessa götar förknippas av någon anledning med järnålderns Goter. Din kyrka blir berömd om den har lyckats omvända de hemska goterna. Samtidigt vet du att Götarna är politiskt knutna till andra folk i Sveonia vilkas namn du inte klarar av att räkna upp alla utom några ex Finnar och Värmlänningar. Tillsammans med Götarna utgör dessa folk Sveonerna. Är det då konstigt att du
lyfter fram goterna i din text?

Utloggad Hans Menzing

• Gode
  • Antal inlägg: 1 369
« Svar #104 skrivet: oktober 03, 2014, 17:32 »
Angantyr
Det var du själv som tog upp frågan om inte skåningarna är svenskar idag. Men det är ju inget Adam kunnat veta.
Och fortfarande förklarar du inte varför Adam uttrycker sig så olika på olika ställen i texten.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #105 skrivet: oktober 03, 2014, 17:37 »
Och fortfarande förklarar du inte varför Adam uttrycker sig så olika på olika ställen i texten

Frågan är visserligen ställd till Angantyr men jag skulle jättegärna vilja veta vad du menar.
Var uttrycker han sig olika? Det verkar som om Yngwe, Angantyr och jag läser Adam helt oproblematiskt och det är verkligen frustrerande.

Har du försökt att läsa Adam utan att tänka in gamla föreställningar?

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #106 skrivet: oktober 03, 2014, 17:38 »
Angantyr
Det var du själv som tog upp frågan om inte skåningarna är svenskar idag. Men det är ju inget Adam kunnat veta.
Och fortfarande förklarar du inte varför Adam uttrycker sig så olika på olika ställen i texten.
Anledningen att jag tog skåningarna var för att du kommenterade mitt inlägg som om jag påstod att de inte var daner på Adams tid, vilket jag aldrig skrivit. Varför Adam skriver som han gör på de olika ställena har jag försökt förklara för dig genom tex meterologer och nutida texter om Sverige/Västergötland, men myntet trillar inte ned. Både Jag, Yngwe och Kungsune har försökt förklara detta för dig på flera olika sätt, men du verkar ändå inte ha den blekaste aning om vad det är vi skriver. Jag vet inte hur jag på ett bra sätt skall förklara för dig så du förstår. Vi är nu tre personer som har misslyckats med den uppgiften.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #107 skrivet: oktober 03, 2014, 17:41 »
Kungsune
Det du skriver nu är mycket intressant. Det styrande skiktet i Sveonia kallade sig götar, det vet Adam.
Men finns det någon annan källa som säger att de styrande i Svea rike kallar sig götar. I så fall är det obegripligt att men så länge påstått att Västergötland erövrats av svearna. Svearna vann alltså, men blev trots det styrda av götarna.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #108 skrivet: oktober 03, 2014, 17:44 »
Vilka är svearna i din värld?

Hur vet du att svear inte från början är en synonym till Skandinaver?
De äldsta skildringarna är Tacitus ( man kan inte konstatera mer än att suions är skandinaver),
Jordanes (suehans lever på stora slätter och har hästar). Var har du hästkultur med stora havreslätter i Sverige?

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #109 skrivet: oktober 03, 2014, 17:46 »
Angantyr
Du tar inläggen i fel ordning. Och jag har inte påstått att du hävdat att de inte var daner på Adams tid.
Det var du själv som skrev om svenska skåningar och då kom jag med den självklara frågan hur Adam kunnat veta det. Uppgiften om att skåningarna är svenskar nu är ju helt ointressant.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #110 skrivet: oktober 03, 2014, 17:49 »
Jodå, jag förstår liknelsen med väderkartan. Jag undrar bara varför Adam slår fast att göterna styr om göterna i själva verket är svear. Att svearna styr svearna är ju självklart, han måste ha en tanke bakom att lyfta fram att just götarna styr.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #111 skrivet: oktober 03, 2014, 17:52 »
Förmodligen samma som att han lyfter fram Anglerna bland britterna. Andra historiker lyfter fram Italiker bland romarna osv osv. Det här är närmast standard när man känner till att en folkgrupp dominerar. Varför envisas ex Rapport med att upplysa oss om vilken islamsk inriktning som styr i parlamentet i Irak?

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #112 skrivet: oktober 03, 2014, 17:55 »
Angantyr
Du tar inläggen i fel ordning. Och jag har inte påstått att du hävdat att de inte var daner på Adams tid.
Det var du själv som skrev om svenska skåningar och då kom jag med den självklara frågan hur Adam kunnat veta det. Uppgiften om att skåningarna är svenskar nu är ju helt ointressant.
Nu har vi gått ett var runt. Jag svarade att du skulle läsa mitt inlägg igen.

Jag skrev om svenska skåningar i nutid som en liknelse, inte under Adams tid och därför blir den kommentar om hur Adam kunde veta det helt malplacerad.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #113 skrivet: oktober 03, 2014, 17:56 »
Jodå, jag förstår liknelsen med väderkartan. Jag undrar bara varför Adam slår fast att göterna styr om göterna i själva verket är svear. Att svearna styr svearna är ju självklart, han måste ha en tanke bakom att lyfta fram att just götarna styr.
Ja det är ju en helt annan fråga, som vi bara kan spekulera om.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #114 skrivet: oktober 03, 2014, 17:57 »
Kungsune

Blanda inte in mig. Jag levde inte på Adams tid så vad jag tror är ointressant. Det är väl ärligt talat Tacitus och Jordanes också. De vet väl inte exakt hur det ser ut i dagens Sverige i slutat av tusentalet.
Det vi vet är att Adam säger att göterna styr, vilket strider helt mot vad alla historieböcker skrev ännu för 30 år sedan.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #115 skrivet: oktober 03, 2014, 17:58 »
Svearna vann alltså, men blev trots det styrda av götarna.
Vet du vilka svearna ursprungligen var så upplys mig gärna.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #116 skrivet: oktober 03, 2014, 18:00 »
Det vi vet är att Adam säger att göterna styr, vilket strider helt mot vad alla historieböcker skrev ännu för 30 år sedan.
Läs Dick Harrisons nya standardverk "Sveriges historia".

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #117 skrivet: oktober 03, 2014, 18:00 »
Läs Snorres texter i engelsk och tysk utgåva så märker du att det är mer som inte stämmer med svensk historieskrivning för 30 år sedan.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #118 skrivet: oktober 03, 2014, 18:02 »
Här är en tråd här på forumet om du är intresserad:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.0.html

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #119 skrivet: oktober 03, 2014, 18:09 »
Bra!
Det är en start som alla bör ha tragglat sig igenom om vi ska orka ;)