Författare Ämne: Beowulf - jätte från Vänersnäs  (läst 60960 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #20 skrivet: oktober 01, 2014, 10:05 »
Det lustiga är att det verkar vara en Uppsalavaggare som först placerade Beowulf i högen i Skalunda på Kålland. Det skulle vara beviset på att svearna på Vänerns is besegrade götarna som sedan dess styrdes från Uppsala.
Men visst har Västgötavaggare också velat ha honom där, men då som bevis på göternas storhet.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #21 skrivet: oktober 01, 2014, 10:29 »
Enda sättet är väl att gräva ut högen och få en datering. Och är det inte 500-tal, så är det en annan än "Beowulf".
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #22 skrivet: oktober 01, 2014, 10:59 »
Högen är dateriad till ca 600 e kr så den passar..

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #23 skrivet: oktober 01, 2014, 11:04 »
Högen är dateriad till ca 600 e kr så den passar..

Fast om Beowulf som ung var med Hygelac vid Rhenmynningen ca 520, så blev han i så fall äldre än Ane den gamle.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #24 skrivet: oktober 01, 2014, 11:14 »
Får man fram ett 500-tal på högen, så bevisar det ändå ingenting. Rätt många som t ex var med på slaget på Vänerns is.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #25 skrivet: oktober 01, 2014, 11:29 »
Det viktigaste och nyaste som hänt är nog:

"Alf-walda, wk. adj. & m. noun, ruler of elves (epithet for Beowulf ?); 1316 (usu. emended to alwalda - see n.1316 (bilingual edition) & n.1316 (semi-diplomatic edition); see also Tripp, Taylor) [alf unattested form for ælf in OE, though it would be the expected Anglian form (see Peters, for proto-Northumbrian reconstructed *alfi); alf occurs in ME, e.g. La3amon's Brut, 19268: 'þis þe alfe him 3eaf' (Cott. Otho C.xiii)]."

Detta betyder att Beowulf som Alvernas härskare styrker bl a Collinders idé om att Beowulf hette Alvherre och att han har en koppling till Alvhem och området kring Göta Älv. Detta är ingen ny idé utan redan Birger Nerman placerade Beowulfs hem vid Alvhem, Örnäs med kung Alfs hög etc. Engelska forskare som exempelvis Chambers m fl stödjer denna teori. Skalunda är inte långt från Alvhem så denna hög som är unikt stor utanför Uppsala är en bra kandidat som Beowulfs grav.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #26 skrivet: oktober 01, 2014, 11:38 »
Problemet är ju bara att det handlar om en saga så även om en del namn i berättelsen har motsvarigheter i verkligheten betyder det inte att Beowulf funnits.
Det är lite som när folk letar efter Arns grav i Varnhem.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #27 skrivet: oktober 01, 2014, 11:58 »
Det viktigaste och nyaste som hänt är nog:

"Alf-walda, wk. adj. & m. noun, ruler of elves (epithet for Beowulf ?); 1316 (usu. emended to alwalda - see n.1316 (bilingual edition) & n.1316 (semi-diplomatic edition); see also Tripp, Taylor) [alf unattested form for ælf in OE, though it would be the expected Anglian form (see Peters, for proto-Northumbrian reconstructed *alfi); alf occurs in ME, e.g. La3amon's Brut, 19268: 'þis þe alfe him 3eaf' (Cott. Otho C.xiii)]."

Detta betyder att Beowulf som Alvernas härskare styrker bl a Collinders idé om att Beowulf hette Alvherre och att han har en koppling till Alvhem och området kring Göta Älv. Detta är ingen ny idé utan redan Birger Nerman placerade Beowulfs hem vid Alvhem, Örnäs med kung Alfs hög etc. Engelska forskare som exempelvis Chambers m fl stödjer denna teori. Skalunda är inte långt från Alvhem så denna hög som är unikt stor utanför Uppsala är en bra kandidat som Beowulfs grav.

Hur ny var din referens?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #28 skrivet: oktober 01, 2014, 12:43 »
Den felaktiga översättningen finns med i alla gamla tolkningar av texten. Vet inte om det är 1 eller 10 år sedan felet upptäcktes. Alf Walda passar dessutom oerhört fint i den isländska texten som beskriver kungalängden i Alvhem med Alf, följd av Ulf, följd av Sjöfare

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #29 skrivet: oktober 01, 2014, 13:06 »
Stopp och belägg. Det finns lika många översättningar (och tolkningar) som översättare. Att säga att någon är den "rätta" säger mer om uttolkaren än om själva texten. Kanske bäst att vara ärlig och vara medveten om detta.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #30 skrivet: oktober 01, 2014, 13:36 »
Det råder full konsensus kring den nya översättningen. Ingen ifrågasätter att man tidigare gjort fel. Detta är inget kontroversiellt i sig. Detta kommer dock inte hindra folk från att placera B på Gotland, Jylland eller Skåne. Beowulf är en saga som sannolikt bygger på en faktiskt person (definitivt hans morbror). De flesta (inklusive jag) tror att han var Göt=Geat och att hans Örnäs låg någonstans norr om Göteborg. Sen får alla ha sin teori och det är inget att bli sur över..

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #31 skrivet: oktober 01, 2014, 13:54 »
Haha, jag är inte sur. Undrar bara var det står att det råder full konsensus om hans dödplats eller att Earnaness låg vid Göteborg.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #32 skrivet: oktober 01, 2014, 15:18 »
Full konsensus om översättningen.

Majoritet bakom idén  Geatas=Götar (eftersom Geat översatt blir Göt och inget annat, till skillnad från Jyder eller Gutar m fl)

Sen är det fritt fram för egna idéer.
 

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #33 skrivet: oktober 01, 2014, 15:32 »
Wiki sammanfattar nog läget rätt bra.

"Geatas (geater eller geatar; uttalas med en lång diftong "ēa"[1]) är ett fornengelskt namn på en nordisk folkgrupp. Ordet är belagt från 900-talet men kan ha använts långt tidigare. Geater spelar en stor roll i Beowulfkvädet och nämns även i den korta dikten Widsith.

Vilken folkgrupp som åsyftas har diskuterats flitigt i forskningen. Det beror på att Beowulf utspelar sig i en tid där de historiska källorna för Skandinavien är extremt få och spröda. Forskare har velat förlägga kvädets handling till diverse olika regioner. De flesta bedömare, i synnerhet utländska, anser emellertid att geaterna motsvarar götarna. Till stöd för detta antagande har man den etymologiska forskningen, som gör gällande att ordet geatas är den form som det svenska folknamnet "götar" hade på fornengelska, samt de geografiska upplysningar som lämnas i kvädet.[2]

Trots att kvädet tydligt skiljer mellan daner, svear, jutar och geater har emellertid hjälten Beowulf av olika författare identifierats som dan[3] eller jute. Man har rentav föreslagit att Beowulf-poeten inte visste speciellt mycket om Norden utan diktade in antikens geter i sin historia.[4] Geterna bodde i själva verket i Dakien vid Svarta havet och tycks ha upphört att existera som folkslag redan före romarnas invasion av området. Ytterligare en nordisk folkgrupp som föreslagits vara identisk med geaterna är gutarna på Gotland."

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #34 skrivet: oktober 01, 2014, 15:35 »
Med Geatas slår du in öppna dörrar med mig Marty! Det behöver däremot inte betyda att han vare sig var född eller dog där.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #35 skrivet: oktober 01, 2014, 15:44 »
Att Eotonas = Jutar och att dessa sålunda är avskiljda från Geatas är inte alls säkert. Så någon "tydlig skillnad" mellan Jutar och geatas finns inte alls. Jag håller med om att det vanligaste är att ea länkas till vårt nutida ö men det är ingen lagbundenhet. U funkar alldeles utmärkt. Topografiska uppgifter och andra källors direkta koppling mellan geater och jutar indikerar att svenska västkusten är fel. Det finns självklart en mänsklig önskan att kunna lösa den här frågan men vi måste nog erkänna att det är omöjligt.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #36 skrivet: oktober 01, 2014, 15:57 »
Frågan är ju fortfarande om sagan har verklig bakgrund. Om det funnits en förebild till B eowulf. Utan att ha en aning om det är det ju rätt meningslöst att gissa vilja folkgrupper det kan handla om.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #37 skrivet: oktober 01, 2014, 19:29 »
Kungsune
I princip alla språkvetare som studerat frågan är överens om att sagan tydligt gör skillnad på Jutar och Götar. Sen finns det en och annan som avviker i denna fråga. Om vi söker all litteratur i frågan så är det en överväldigande majoritet  språkvetare som likställer Geatas med Götar. Torsten Andersson är den som skrivit mest om begreppet Göter och han ser en tydlig skillnad där Götar och Gutar inte är identiska men besläktade medans Jutar har ett annat ursprung.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #38 skrivet: oktober 01, 2014, 19:37 »
Stakodder
Sagan är tydlig med att hans morbror (och mor) var Geater. På fädernet är han något annat (Skifling?). Han leder initialt Wederas-Havsgötarna fram till dess hans morbror (och dennes son) dör. Han tar då över som kung över Geatas/Götarna. Havsgötarna bör sökas nära Götarna och mitt förslag är att dessa är identiska med Alverna, (Älvagrimmarna i medeltid, VT). Jordanes placerar Euagreotungi bredvid Götarna (Gauti-gothi). Namnet blir på nusvenska Örgryte och har två delar Ö/Eua =vid vatten/hav och greotungi=stenig trakt/+namn på goterna. Örgrytingar blir sålunda Havsgötar precis som i sagan.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #39 skrivet: oktober 01, 2014, 20:04 »
Stakodder
Sagan är tydlig med att hans morbror (och mor) var Geater. På fädernet är han något annat (Skifling?). Han leder initialt Wederas-Havsgötarna fram till dess hans morbror (och dennes son) dör. Han tar då över som kung över Geatas/Götarna. Havsgötarna bör sökas nära Götarna och mitt förslag är att dessa är identiska med Alverna, (Älvagrimmarna i medeltid, VT). Jordanes placerar Euagreotungi bredvid Götarna (Gauti-gothi). Namnet blir på nusvenska Örgryte och har två delar Ö/Eua =vid vatten/hav och greotungi=stenig trakt/+namn på goterna. Örgrytingar blir sålunda Havsgötar precis som i sagan.

Jag vet. Men om jag inte minns fel så kom han som sjuårig till Hrethels hov, så det betyder inte att han var född Göt. Och det är ju bra att du skriver att det är ditt förslag, inte konsensus om just det.

Dessutom har veterligen ingen förklarat Bs kappsimning med Breoca utanför Norges kust ute på Atlanten, ända upp till Finnmark. Vad gjorde han där uppe, kom hans släkt därifrån? Vi har flera B-namn. Beowulf, Breoca, Beanstan, och så vidare.

Lustigt nog är ju samma händelser (fast i annorlunda version) uppgivna både i Rolf Krakes saga och Bjarkarimur. Hålogaland är nämnt. I den versionen finns andra Bnamn, såsom Björn, Bjor, Bjarke. Knivigt och inte helt enkelt att lösa. Har namnet Breoca med Bjarke att göra?



Jag vet var Grendels grotta ligger