Författare Ämne: Beowulf - jätte från Vänersnäs  (läst 60925 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Beowulf - jätte från Vänersnäs
« skrivet: september 28, 2014, 09:04 »
Efter en ojämn kamp med lösenord jag glömt började jag läsa Sven Rosborns skånska vikngahistoria, men höll på att komma av mig redan i starten. Han avfärdar västgötarnas store hjälte Beowulf, han kan inte komma från Västergötland, menar han. Det är extra spännande eftersom det bara för någon månad sedan kom ett par böcker av den flitige västgötaentusiasten Bengt Råsled.
Där skriver han inte bara om Skalunda och Beowulf, han kopplar dessutom hjälten till en begravd jätte vid Vänersnäs kyrka bortåt Vänersborg till.
Enligt det fyndet skulle Beowulf vart 3,6 meter lång så nog får han sägas vara en stor man.
Nu påstår inte Råsled att det säkert är så, men i alla fall. Jag får erkänna att Sven Rosborns argument verkar tryggare, men visst ville jag gärna haft kvar Beowulf som västgöte.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #1 skrivet: september 28, 2014, 09:19 »
Oroa dig inte Hans! Han bodde fint vid Örnäset vid Alvhem. Ny översättning av verket ger det slutliga beviset då han kallas 'Älvahärens härskare'.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #2 skrivet: september 28, 2014, 09:30 »
Roligt att höra, även om det betyder att han var älvsborgare. Det kändes så tryggt att ha honom i högen ute på Kålland.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #3 skrivet: september 28, 2014, 10:58 »
Götarnas kung styrde nog både över älvsborgare, skaraborgare och bohuslänningar.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #4 skrivet: september 28, 2014, 16:40 »
Jag tvivlar på några större riken här kring år 500. Jag tror mer på en rad småriken som samarbetade när det krävdes.
Men jag kanske underskattar Västsveriges utveckling.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #5 skrivet: september 28, 2014, 17:25 »
Ni har fel  ;)

Beowulf/Bodvar Bjarke är troligen begravd ungefär här:

https://maps.google.se/?ll=55.964864,12.038237&spn=0.001762,0.005107&t=h&z=18

Med norra Själlands bästa utsikt över havet, i närheten av tumlarnas näs, Arrenæs åt andra hållet med sitt Dragebjer.

(Vilket inte hindrar att han vid något tillfälle varit "kung" över ett götiskt rike).
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #6 skrivet: september 28, 2014, 18:49 »
Jag trodde att det var på J ylland han höll till innan han drog hem till fredliga Västergötland. Platsen verkar vacker, men varför skulle han ligga där?
Fast det frågar man kanske inte om sagohjältar.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #7 skrivet: september 28, 2014, 19:09 »
Jo det kan man ju fråga sig.

Men lägger man ihop flera källor, dvs Beowulfs ortnamn OCH med vad som står i Hrolf Krakes saga så hamnar iaf jag inte i Västergötland utan antagligen på Själland gällande slutstriden. Bodvar Bjarke var ju en av Rolfs huvudkämpar. Därefter får man leta sig fram geografiskt. Det finns ett Bjørnehoved vid min angivna plats, som kan vara det "Biowulfes Biorh", som anges i texten. Tydligen finns det också en berättelse om den Bjørn som är knuten till platsen, huruvida den hjälper till i teorin vet jag inte än.

Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #8 skrivet: september 28, 2014, 21:46 »
Ja, det verkar ju inte konstigare än att han skulle vara 3,6 meter lång och begravd på Vänersnäs, som i Råsleds bok.
Jag håller på Skalunda i alla fall. Det är så fridfullt där. Även om platsen onekligen inte stämmer med boken.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #9 skrivet: september 29, 2014, 13:40 »
Är Råsleds böcker läsvärda?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #10 skrivet: september 29, 2014, 16:11 »
Jag tycker inte det. Om man på fullt allvar spekulerar om 3,6 meter långa ben begravda på Vänersnäs kan ha någon anknytning till Beowulf så blir jag avskräckt.
Annars är det böcker i samma stil som de framför allt Verner Lindblom skrev för bortåt 30 år sedan. D v s mycket kritik av etablerade historiker och många teorier, som dessvärre inte utvecklas något vidare. Verner gjorde det dessutom bättre, och då var allt detta nytt.
Så du skall nog inte fråga mig. Jag är skeptiker.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #11 skrivet: september 29, 2014, 20:15 »
Noterat. Ska det va, så ska det va nått nytt.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #12 skrivet: september 29, 2014, 21:17 »
Hans
Låna j Svennungs analys av Jordanes. Vi råkar ju ha en trovärdig källa från den civiliserade världen från 500-talet. Sen saknar vi källor under flera hundra år. Jordanes beskriver Skandinavien mycket trovärdigt och hans stammar/riken följer mycket väl de vi känner från våra tidigaste egna källor under medeltiden. Beowulf/Hygelac borde rimligtvis sökas bland Gautigothi. En sådan stam/förbund kan mycket väl ha motsvarat en befolkning eller geografi det medeltida Skara Stift. Arkeologin från exempelvis Illerup visar på relativt stora arméer i regionala krig i Skandinavien under folkvandringstiden .

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #13 skrivet: september 29, 2014, 21:59 »
Jordanes själv är inte lika övertygad om sin storhet. Så visst skall vi vara tacksamma för Jordanes insats, men frågan är om den är helt pålitlig.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #14 skrivet: september 29, 2014, 22:02 »
Starkodder

Har du inte läst Verner Lindblom och Carl Otto Fast, och inte minns TVs Svearikets vagga så är det säkert intressant. Jag tycker bara att där borde finnas en del nytt efter trettio år. Det jag ju faktiskt hänt mycket under de åren.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #15 skrivet: september 29, 2014, 22:04 »
Hans
Då får det bli källor från efter 1986 för dig :)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #16 skrivet: september 29, 2014, 22:11 »
Nja, så besvärlig är jag inte, men i alla fall bör man försöka hitta nya infallsvinklar på gamla fakta. Jag är gammal och den historiska debatten stod het i Skaraborgs tidningar på 80-talet så jag upplever alltför ofta argument som utnötta repriser. Men för yngre är det naturligtvis nytt. Kanske är Råsleds böcker en bra sammanfattning.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #17 skrivet: september 29, 2014, 23:44 »
Hans
En akademisk modern syn på saken (Jordanes) som jag i princip instämmer i.

http://www.abdn.ac.uk/staffpages/uploads/his237/06Brink-1.pdf


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #18 skrivet: september 30, 2014, 09:06 »
Brinks utläggningar var lite för vetenskapliga för att jag skulle kunna hänga med, men visst fanns där mycket att tänka på.
För att ta något riktigt enkelt: Varför kallar engelsmännen tyskarna för germaner när tyskarna själva inte gör det? Inte minst nu när ordet german blivit lätt kontroversiellt efter Hitler.
Nog borde det vara en riktlinje att kalla städer och länder för det som folk där själva använder.
Men framför allt så visar myllret av namn i uppsatsen hur enorma möjligheterna till sammanblandningar och förväxlingar är. Vi skall nog vara oerhört försiktiga med att försöka sätta alla de här namnen på kartan.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #19 skrivet: oktober 01, 2014, 08:43 »
Starkodder

Har du inte läst Verner Lindblom och Carl Otto Fast, och inte minns TVs Svearikets vagga så är det säkert intressant. Jag tycker bara att där borde finnas en del nytt efter trettio år. Det jag ju faktiskt hänt mycket under de åren.

Jo, får nog uppdatera mig på dem igen. Men har alltid varit skeptisk mot dem som vill placera Beowulf vid sin egen stugknut. Har en skrift som handlar om Beowulf i Värmland...
Jag vet var Grendels grotta ligger