Författare Ämne: Foteviksspärren  (läst 13774 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Foteviksspärren
« Svar #20 skrivet: september 23, 2014, 19:20 »
Anganatyr: Björn har inte lagt ut sin film om Foteviksspärren på Internet.
Tack Sven lagman, då vet jag läget.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Foteviksspärren
« Svar #21 skrivet: september 23, 2014, 21:23 »
Citera
Några förslag på trelleborgar i norra Halland, Bohuslän eller Västergötland ?
Det finns en liknande anläggning i V Frölunda. Vet inte om den analyserats utifrån att ha ett läge typ Trelleborg eller ens har rätt storlek för att vara en. När jag läste om den funderade förf på varför en "slavisk" typ av befästning hamnat på platsen. Vid den tiden visste man inte att borgtypen har sina äldsta exemplar längs Nordsjökusterna och blir i regel allt yngre ju längre åt öster man hittar dem.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #22 skrivet: september 24, 2014, 07:33 »
Det finns inte några indikationer på en Trelleborg i Frölunda. Du menar nog Tulebo som är en träborg från 700-talet, någon mil från Frölunda. Tulebo är 250 år äldre än Trelleborgarna och anlagd ute i en sjö. Den är mycket speciell och liknar anläggningar i England/Irland under samma tid. (inget tyder dock på någon utländsk koloni)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Foteviksspärren
« Svar #23 skrivet: september 24, 2014, 08:31 »
När det gäller trelleborgar verkar det vara lätt för många att hitta sådana ringformade lämningar från kartor och inte minst från flygfoton. Man har t.ex. sedan några månader tillbaka lagt upp en sida på Facebook i just detta ämne (men man har också varit tvungen att ändra titeln till "Trelleborge og andre cirkelanlägg" eftersom var och varannan trodde sig se trelleborgar lite varstans). Facebooksidan är dock intressant, inte minst då man laddat upp en mängd pdf:er i ämnet. Dessa finns här för nedladdning:

https://www.facebook.com/groups/810649665646342/files/

Nu på sensommaren hittade arkeologer en stor trelleborg vid Köge söder om Köpenhamn. Det råder därför i nuläget trelleborg-feber i Danmark. Tusentals människor vallfärdar till utgrävningsplatsen. Fyndet visar bara att det finns fler att upptäcka. Då är det beklagligt att nationalistiska tankegångar fortfarande ställer till det. Trelleborgar är ju något som sedan länge tillhör den danska kulturhistorien - alltså finns de enligt många danskar inte i nuvarande Sverige. Oslofjorden, Västkusten och Skåne tillhörde emellertid Danmark - självklart har Harald Blåtand befäst sin ställning också i dessa områden. Det är säkert inte bara lögn när han på Jellingstenen skriver att han erövrat Norge. Jag saknar därför en eller några trelleborgar utmed Västkusten. Det kriterium som jag utgått från är att dessa ska ligga nära farbart vatten och direkt utanför vallen ha en kyrka. Dessa kyrkor verkar ha samröre med helgonet S:t Clemens, det äldsta skyddshelgonet som vi känner i våra Skandinaviska kyrkor.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #24 skrivet: september 24, 2014, 09:03 »
I Ås nära Lidköping finns ju en runsten som har en motsvarighet på Jylland och som tyder på att västgötar deltog i danska färder. Det finns andra stenar som möjligen kan tyda på samma sak, men det är inte lika klart.
Så det verkar inte otroligt att seden med trelleborgar skulle ha kunnat spritt sig hit. Kanske vid Göta älv som borde ha varit viktig vid den här tiden.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #25 skrivet: september 24, 2014, 11:20 »
Hej Sven
Har med fanatiskt intresse och i konkret handling intresserat mig för Älvsyssel sedan mitten på 90-talet. Jag har initierat flera undersökningar och bl a hittat ett vikingaskepp (Äskekärr 2). Jag har ofta och regelbundet talat med äldre och yngre arkeologer verksamma i området.

Det finns tyvärr absolut ingen indikation på någon Trelleborg i Älvsyssel (Älven+norra Halland+ Södra Bohuslän). Många vill hitta danskt inflytande i detta område, så viljan saknas inte från exempelvis Löfving, Sawyer m fl.

Allt jag hittar tyder på Älvsyssel som en oberoende region en bit in på 900-talet. Detta betyder inte att det inte kunde legat under Götiskt, Danskt, Svenskt beroende under perioder (som vid Ottars segling).

Tittar vi på sagorna så är mönstret tydligt om man utgår från Norge(och kanske Danmark).

- fas 1, Älvsyssel är inte norskt utan bebos av Älvagrimmar som har god militär förmåga. Norrmännen är anfallare i nytt område.
- fas 2, Norrmän i strider med Götar (ibland Svenskar) där man är etablerad i Kungahälla som är den sydligaste delen av riket.

Sagorna är ju som bekant oerhört "Norska". Avsaknade av "danskt" är dock påfallande. Om vi likställer Norge och Danmark så ändras dock bilden inte.

Södra Bohuslän blev sedermera en del av Norge/Danmark medans norra Halland blev Danmarks nordligaste del. Däremellan fanns Götar och Älvagrimmar. En relevant jämförelse kanske är den med Blekinge eller Gotland?

MVH/Martin

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #26 skrivet: september 24, 2014, 11:46 »
Hej Marty
Har du skrivit något om Älvsyssel som finns tillgängligt på nätet? Som västgöte är jag intresserad och jag tror gärna att även V ästergötland länge var ett självständigt område.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #27 skrivet: september 24, 2014, 13:29 »
Hej Hans
Tyvärr inte då jag är egenföretagare med allt vad detta innebär. Håller några föredrag om året men då blir det bara bilder jag pratar till.

I den senaste Fynd kommer en artikel från Kristina Bengtsson (Kungahälla) som är mycket relevant för Älvsyssel.

Leta gärna upp "ur Land och Ledung, Alfheimar" av Erland Hjärne.

Har annars skrivit en del på detta forum genom åren..

MVH/Martin

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Foteviksspärren
« Svar #28 skrivet: september 24, 2014, 14:38 »
Hej Sven

Citat Sven.
"Jag saknar därför en eller några trelleborgar utmed Västkusten. Det kriterium som jag utgått från är att dessa ska ligga nära farbart vatten och direkt utanför vallen ha en kyrka."

Är som du vet och gör en hel del jobb på Västkusten. Vad tror du om en Trelleborg på Orust? Är ute och håller en del föreläsningar vore bra att veta din åsikt.

Glenn

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #29 skrivet: september 24, 2014, 15:22 »
Glenn
Jag vet var du tänker på. Vad har då för mått på den möjliga Trelleborgen på Orust. Du kan ju ge lite data utan att ange plats osv.

MVH/Martin

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Foteviksspärren
« Svar #30 skrivet: september 25, 2014, 08:51 »
Marty, det finns två trellebergsorter ute vid kusten i norra Bohuslän. 1 km norr om Grebbestad ligger Trellebergs slott, i dag ute på en plan åker verkar det som. Den ligger så nära kusten att landhöjningen i detta område kan kanske vara så att platsen för tusen år sedan låg vid vattnet. Känner du till något om varför denna plats skulle ha fått detta namn? Finns det något sentida i terrängen som kopplat samman det till ordet "slott"?

1,5 km norr om Strömstad går viken Trelebergs kile in och här ligger också en fornborg på Treleberget direkt ut mot havsviken. Vet du något om detta?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #31 skrivet: september 25, 2014, 09:48 »
Hej Sven

Här har du en Träleborg till, i Lyse vid Lysefjorden. Detta är en fornborg intill havet av vanligt Bohusländsk modell på en bergstopp.

Platsen är nära havet men inte speciellt strategisk. De folkrika och fyndtäta områdena i mellersta Bohuslän finns i fjorden intill "Gullmarn" med Guldgubbefynd i Skredsvik och ett mycket rikt fornlämningsbestånd runt Munkedal-Svarteborg.

Namnet är det enda som "passar". För att vara en riktig Trelleborg skall den väl ligga på platt mark?

Kommer kolla med en bekant kring den möjliga borgen i norra Bohuslän du nämnde..

http://media1.vgregion.se/vastarvet/BM/pdf_arkeologi/web/BM2007/BM_Rapport_2007-45.pdf

MVH/M

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #32 skrivet: september 25, 2014, 10:51 »
Hej Sven

Trellebergs slott är en sk stenlabyrint. Den är nog inte en bra kandidat för en Trelleborg enligt en bra uppgiftslämnare.

MVH/M

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Foteviksspärren
« Svar #33 skrivet: september 25, 2014, 11:26 »
Annars hade väl de uppgivna platserna väl motsvarat kontrollborgar för de "småländer" Bohuslän då utgjorde. Att en av funktionerna för borgarna var att kontrollera omgivande "småländer", d v s deras ledande klan/släkt står väl klart.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Foteviksspärren
« Svar #34 skrivet: september 25, 2014, 12:06 »

Nu på sensommaren hittade arkeologer en stor trelleborg vid Köge söder om Köpenhamn. Det råder därför i nuläget trelleborg-feber i Danmark. Tusentals människor vallfärdar till utgrävningsplatsen. Fyndet visar bara att det finns fler att upptäcka. Då är det beklagligt att nationalistiska tankegångar fortfarande ställer till det. Trelleborgar är ju något som sedan länge tillhör den danska kulturhistorien - alltså finns de enligt många danskar inte i nuvarande Sverige. Oslofjorden, Västkusten och Skåne tillhörde emellertid Danmark - självklart har Harald Blåtand befäst sin ställning också i dessa områden. Det är säkert inte bara lögn när han på Jellingstenen skriver att han erövrat Norge. Jag saknar därför en eller några trelleborgar utmed Västkusten. Det kriterium som jag utgått från är att dessa ska ligga nära farbart vatten och direkt utanför vallen ha en kyrka. Dessa kyrkor verkar ha samröre med helgonet S:t Clemens, det äldsta skyddshelgonet som vi känner i våra Skandinaviska kyrkor.

Hej Sven Lagman.
Jeg er meget interesseret i det du skriver om S:t Clemens, "det äldsta skyddshelgonet som vi känner i våre Skandinaviska kyrkor". Ifølge den nyeste litteratur om Lund, stod der allerede i 1053 en S:t Laurentius kirke i Lund.
(Kilder: Maria Cinthio 2002, Larsson & Andersson 2012). På Bornholm har vandrehistorier sagt, at Peter var den første, der blev brugt, men det passer jo ikke. Hvilket grundlag har vi for at finde frem til, hvilke skytshelgener, der var de første? En meningsudveksling om dette hører dog næppe hjemme i denne tråd.
 :-[

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Foteviksspärren
« Svar #35 skrivet: september 25, 2014, 12:10 »
Hej Marty

"Jag vet var du tänker på. Vad har då för mått på den möjliga Trelleborgen på Orust. Du kan ju ge lite data utan att ange plats osv."

Nej det var inte så det slog mej bara när jag är där så mycket, så kanske man snubblar över en någon gång. Det var bara det jag undrade till Sven om han redan nu visste om det fanns någon.

Mvh
Glenn

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #36 skrivet: september 25, 2014, 12:37 »
Vemvet
Bohuslän har bestått av två delar, tidigare riken. Ranerike i norr, ner till Gullmarn. nedanför låg Älvsyssel/Alvhem. Huvudbyggden i Ranerike finns runt Lilla Jored -Tanum. Det finns även en mycket rik byggd mitt i Bohuslän runt Munkedal-Svarteborg. Älvmynningen och södraste delen av Bohuslän lär ha kontrollerats från platser som Alvhem/Lödöse. Nämnda fornborgar är felplacerade för att ha någon form av kontroll över något rike. Detta är en "dead end" som jag ser det. I sagorna är det ständigt samma aktörer i denna trakt, Norrmän, Älvagrimmar och Götar. Det är egentligen förvånande hur sällan Svear och Daner dyker upp. Har Blåtand eller Skötkonung kontrollerat området så var det nog tillfälligt och ostrukturerat.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Foteviksspärren
« Svar #37 skrivet: september 25, 2014, 20:49 »
Sagavärldens folk kanske beskriver läget INNAN daner resp norrmän började tvista om herraväldet över "mitten". Alfheimernas rike borde sett mot offerfyndens i Danmark tänkbrar ursprung tillhöra grupperingar från HallanVgl/Vänerområdet, Bohuslän resp Oslofjordsregionen löst ledda av dessa alfheimska kungar. De ursprugliga norrmännen ser jag i fylkena längs västkusten. Då återstår vad som vid flera tillfällen åskådliggörs på historiska kartor (lägestolkningar), d v s att Götarna bredde ut sig från Oslofjordsregioen t o m Halland, ledda av Alfheimarna. Dessa hade ju då ett centralt läge i den sammantagna regionen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #38 skrivet: september 25, 2014, 22:09 »
Var kan man se de historiska kartorna? Dem har jag missat.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #39 skrivet: september 26, 2014, 08:20 »
Vem vet
Så beskrivs Alvhem i sagorna ungefär..Detta rike försvann antagligen under 900-talet, i stället för att bli en mer permanent som Danmark, Sverige eller Norge.