Författare Ämne: Foteviksspärren  (läst 13780 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Foteviksspärren
« skrivet: september 21, 2014, 07:17 »
Jag vill bara slå ett slag för Foteviksspärren, för de som inte hört om den tidigare. Det är synd att endast ett av dessa fem fartyg är utgrävda då vi missar mycket kunskap. Är det bara pengarna som saknas eller ligger det även andra orsaker bakom varför de inte är utgrävda? Är det för att Skåne var danskt och att det därför räknas som danska skepp som intresse saknas från svenskt håll? Spärren ligger ju nu på svenskt område och är därför svenskt ansvar. Här finns fynd som gör att ett museum liknande Vikingeskibsmuseet i Roskilde och Vikingeskipshuset på Bygdøy i Oslo kan uppföras i Sverige (något som saknas idag). Personligen tycker jag det är synd att vi förlorar så mycket kunskap.
http://www.abc.se/~pa/publ/falsterb.htm 

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Foteviksspärren
« Svar #1 skrivet: september 21, 2014, 07:26 »
Här är rekonstruktionen Erik Emune som är en rekonstruktion av den utgrävda båten Fotevik 1.
http://www.fotevikensmuseum.se/d/museet/skepp/emune

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #2 skrivet: september 21, 2014, 07:57 »
Att man inte skulle bry sig om skeppen bara för att de var danska låter inte troligt, men visst finns liknande tankar här i Västsverige. Ett vikingaskepp finns på museum i G öteborg, och man har hittat ett par till vid Göta älv. Ändå så nämns de sällan i historieböckerna.
Men som amatör så saknar jag inte utgrävningar, däremot ordentliga redovisningar av fynden. Publicerade så att även vi amatörer begriper vad det handlar om.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Foteviksspärren
« Svar #3 skrivet: september 21, 2014, 10:34 »
Jag är ju som sagts tidigare mest intresserad av den kunskap som dessa skepps- och båt fynd kan ge om de "grävs ut".

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #4 skrivet: september 21, 2014, 11:30 »
Göteborg och Skåne har nog samma historia av avsaknad av intresse från centralmakten. Klart att detta spelar in. Det är svårt och dyrt att gräva ut och dokumentera skepp. När första skeppet från järnåldern hittas runt Stockholm lär dock inte pengar saknas. Det är en kombination av akademisk ambition, privata sponsorer och de vanliga fördelarna huvudstaden alltid får när det gäller statliga medel som avgör.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #5 skrivet: september 21, 2014, 16:31 »
Jag hoppas att du har fel, men visst undrar jag. Fortfarande skrivs svensk vikingahistoria som om bara folk på ostkusten for österut. Detta trots att runstenar säger motsatsen.
Skåningarna får väl trösta sig med att de flesta äventyren med Skånes mest berömde viking i själva verket skrevs i en västgötsk jätteskog.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Foteviksspärren
« Svar #6 skrivet: september 21, 2014, 23:00 »
Vad det gäller Foteviksskeppen så var det danska marinarkeologer som startade förundersökningarna ca 1980. Det var också danska amatörarkeologer från Bornholm som med metalldetektorer satte fokus och på detta sätt fick i gång Uppåkragrävningarna. Danskarna har alltså gjort en hel del bra initiativ i Skåne.
Tekniska museet på Malmö museer stod sedan för utgrävningen av Foteviksskeppet. Det lades i ett stort konserveringskar i museets källare men Malmö politiker ville plötsligt inte betala konserveringsmedlet. Först efter många år kunde detta börja tillsättas. Sedan blev det ånyo stopp. Nu fanns inga pengar att ta upp delarna och slutbehandla dem. Jag vet vilket elände konservatorn hade eftersom jag vid den tiden var museichef på Malmö museers stadsmuseum. Först drygt tjugo år efter undersökningen visades de fram i en tillfällig utställning - sedan glömdes skeppet bort i ett magasin. 2010 lyckades jag få över några delar och ställa ut dessa på Fotevikens museum.

Intresset har alltså från svenskt sida, förutom några enstaka eldsjälar, varit i stor sett lika med noll. I dagsläget tycker jag faktiskt inte att de kvarvarande skeppen ska tas upp. I stället bör man göra en undersökning av den äldsta delen av Foteviksspärren som ju består av nedkörda pålar. Vi har ett dendroprov som kan visa på ca 980 - vi behöver fler och riktigt säkra prov. Strax innanför spärren har jag och Klavs Randsborg gjort en mindre undersökning i en av människohand uppkastad ringformad vall - en möjlig trelleborg. Kopplingen mellan denna och den äldsta spärren är ytterst viktigt att säkerställa. Dessutom finns inne i Foteviken troligtvis hamnen för den skånska ledungsflottan. Här om någonstans borde det finnas mängder med fynd under vatten. Utgrävningar på sådana platser, vilka kan ge en bredare och mera nyanserad bild över området, anser jag ska ha högsta prioritet. 

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #7 skrivet: september 22, 2014, 11:27 »
Hej Sven

Det är en liknande situation som du vet i Göta Älv. Här finns en spärr från vikingatid vid Kungälv samt tre skepp i Äskekärr (2 dokumenterade, ett utgrävt). Från området finns ju dessutom äldre båtdelar (Grönån) samt en stock från en flytande spärr från ca 450 e kr. En del har ju velat hitta Trelleborgar även i denna region. Jag tror inte alls på detta och inga arkeologiska indikationer finns ju utanför centrala DK som verkar ha varit Blåtands domäner. Efter Storråda och alliansen mellan Götar (och Svear) och Daner kanske det hände något i Västsverige? I Grönån ligger "Borgen" mitt i Grönån som kan vara en motte av "Normandisk" modell. Strax innanför ligger Tängevallen och Färdsle, (Färds-Lev). Kungahälla blev Norskt på 900-talet och kanske blev övriga Älvsyssel under en tid en del av en dansk/svensk intressesfär? Allt pekar på en ledungshamn någonstans runt Grönån. Det finns vid Tängevallen ett raffinerat system av biflöden till ån som vore utmärkta naust.

MVH/Martin

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #8 skrivet: september 22, 2014, 11:45 »
Jag skulle också gärna se en ordentlig undersökning av området kring Göta älv. Frågan är väl om älven verkligen skilda folk åt, västgötarna hade säkert mycket gemensamt med dem på andra sidan älven.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #9 skrivet: september 22, 2014, 13:07 »
Älven blev inte gräns förrän Norge avancerade ner till Kungahälla på 900-talet. De stred då mot Älvagrimmar/Alver som lär vara den grupp som bebott Älvsyssel sedan långt tillbaka. Älvsyssel/Alvhem blev uppdelat mellan Norge och Götaland/Sverige. Sagorna beskriver otaliga strider mellan Norrmän och Älvagrimmar, Götar där Götarna pålade i Älven och Norrmännen brände bygden på båda sidor älven. Älvgrimmarna verkar ha haft kapacitet att föra stridigheter på norrmännens mer centrala områden ända uppe i Oslobygden. Jag ser Älvagrimmar som en fri grupp som stod i allians med Götarna under långa perioder. Det kan även vara denna grupp som var den ledande i Västsverige under perioder och kanske med egen kungalinje som sagorna kallar den Alfska.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #10 skrivet: september 22, 2014, 14:16 »
Frågan är väl om gränsen ens då hade någon betydelse. Vare sig Norge eller Sverige verkar vara några fast sammanhållna riken vid 900.
Att man enligt sagorna slogs betyder nog inte så mycket.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #11 skrivet: september 22, 2014, 18:09 »
Nej, inte vid 900-talet. Men Norge bildas under 900-talet och Kungahälla är en aktiv etablering vid dess sydliga gräns.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #12 skrivet: september 22, 2014, 18:28 »
Jo, jag vet, men västgötarna kände kanske större samhörighet med folk på andra sidan älven än med andra i det blivande Sverige.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #13 skrivet: september 22, 2014, 19:30 »
ja, har aldrig fattat hur det blev som det blev.. ;)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Foteviksspärren
« Svar #14 skrivet: september 22, 2014, 19:44 »
Jag tror att vi västgötar lätt kunde ha hamnat i Norge eller Danmark. Vad som hände och varför får vi nog aldrig veta.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Foteviksspärren
« Svar #15 skrivet: september 22, 2014, 20:12 »
Det skall tydligen ha gjorts en Tv-film om Foteviksspärren av Björn M Jakobsen år 1993. Är det någon som vet om den finns utlagd på nätet? jag har inte lyckats hitta den i alla fall.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Foteviksspärren
« Svar #16 skrivet: september 22, 2014, 20:51 »
Citera
Det är en liknande situation som du vet i Göta Älv. Här finns en spärr från vikingatid vid Kungälv samt tre skepp i Äskekärr (2 dokumenterade, ett utgrävt). Från området finns ju dessutom äldre båtdelar (Grönån) samt en stock från en flytande spärr från ca 450 e kr. En del har ju velat hitta Trelleborgar även i denna region. Jag tror inte alls på detta och inga arkeologiska indikationer finns ju utanför centrala DK som verkar ha varit Blåtands domäner. Efter Storråda och alliansen mellan Götar (och Svear) och Daner kanske det hände något i Västsverige? I Grönån ligger "Borgen" mitt i Grönån som kan vara en motte av "Normandisk" modell. Strax innanför ligger Tängevallen och Färdsle, (Färds-Lev). Kungahälla blev Norskt på 900-talet och kanske blev övriga Älvsyssel under en tid en del av en dansk/svensk intressesfär? Allt pekar på en ledungshamn någonstans runt Grönån. Det finns vid Tängevallen ett raffinerat system av biflöden till ån som vore utmärkta naust.
Jag har läst någonstans, med skisser, förslag på ett antal Trelleborgar i Skåne/Halland.
*Vid mynningen av Helge å (osäkert)?
**Trelleborg
**Vid Fotevik (borde vara ett syskon till borgen under Köpenhamn)
**Vid Borgeby
**Vid Helsingborg (i anslutning till Kärnan - med ett syskon i Helsingör)
*Ängelholm (nuv stadskärnan, i åkroken)
*Laholm

** Betyder eg Skåne. Övriga ingick i andra "småländer".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Foteviksspärren
« Svar #17 skrivet: september 23, 2014, 08:18 »
Anganatyr: Björn har inte lagt ut sin film om Foteviksspärren på Internet.

Marty: Håller nog inte med dig att det inte finns indikationer om eventuella Trelleborgar utmed Västkusten. Jag har tidigare publicerat mina funderingar kring detta i boken "Den skånska historien. Vikingarna." Efter att denna kom ut har man hittat en vallgrav vid Clemenskyrkan i Helsingborg och jag har också hittat uppgifter om att det nära Clemenskyrkan i gamla Oslo från sent 900-tal, där man på 60-talet hittade en del av en rund borgvall, två gånger i början av 1200-talet omtalas "Trelleberget".

Ni hittar det jag skrivit här:
https://www.academia.edu/3349556/Den_skanska_historien._Vikingarna._2004

https://www.academia.edu/8329556/Det_vikingatida_Laholm._2014

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Foteviksspärren
« Svar #18 skrivet: september 23, 2014, 11:08 »
Sven L: Jag läste nog din bok. Kom bara inte ihåg Oslo. Vad jag saknar är en eller 2 borgar vid "Älvas" mynning (Göta Älv).
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Foteviksspärren
« Svar #19 skrivet: september 23, 2014, 17:24 »
Några förslag på trelleborgar i norra Halland, Bohuslän eller Västergötland ?

Mvh Marty