Författare Ämne: Rasismens historia  (läst 31983 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Rasismens historia
« skrivet: september 18, 2014, 20:14 »
Med maktmissbruk och erövring kom slaveri och imperialism, feodalvälden och handelsmonopol (merkantilism). När Darwin gjorde sina upptäckter fick även den moderna biologin ta plats som ursäkt för den inhumana filosofi och grymma maktmissbruk som med plutokratier och kolonivälden kom nå alla världens hörn.

Genom att omformulera Darwins begrepp 'fittest' - från 'anpassningsduktig' till 'fysisk starkast' - kunde man även utveckla nya, inhumana dogmer - som social-darwinism och eugenik - som ursäkt för nya folkmord, övergrepp och förtryck.

Pr. konsekvens fick man även mörklägga stora delar av människans historia, vad gäller diversitet och naturligt mångfald. Nu grävs emellertid gamla skelett och skräckhistorier fram - varför bakgrunden till 30-talets vetenskapliga och politiska utväxter kommer allt klarare fram.

BBC-produktion om eugenikens och rasismens historia:
https://www.youtube.com/watch?v=3FmEjDaWqA4
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #1 skrivet: september 18, 2014, 21:53 »
Har feodalvälde och handelsmonopol något samband med rasism? Och de svenska trälarna var nog människor som såg ut precis som husbönderna.
Den mest kända rasismen genom tiderna gäller judarna och där handlar det väl om religiösa skäl. Judarna påstås ha dödat Kristus, trots att det var romare som dömde och avrättade.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Rasismens historia
« Svar #2 skrivet: september 19, 2014, 12:15 »
Vi utrotade förmodligen både Erectus och Neanderthalare, så det skulle inte förvåna mig om mycket av det vi kallar för rasism helt enkelt är nedärvda beteenden. Schimpanser slår ihjäl främlingar som kommer in på deras territorium t.ex....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #3 skrivet: september 19, 2014, 13:30 »
Chimpanserna kan nog inte kallas rasister. De försvarar helt enkelt sina revir och kan väl ge sig på andra schimpanser också.
Jag tror att rasismen kom ganska sent när många vita kände sig hotade, men jag kan ha fel.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Rasismens historia
« Svar #4 skrivet: september 19, 2014, 20:08 »
Arnold Toynbee påstod i sin historia att den organiserade rasismen kom först med kolonialismen, han har fullt av historiska exempel på att folk tidigare delades av religion och kultur, inte ras:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arnold_J._Toynbee

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Rasismens historia
« Svar #5 skrivet: september 19, 2014, 22:56 »
Jag instämmer nog, rasismen som struktur uppkommer men behovet att förklara sin egen överhöghet. Dess syfte är att rättfärdiga handlingar som egentligen strider mot moral genom att påpeka att moral inte omfattar alla i samma grad. Den användes då till att kunna ursäkta sitt roffande av tillgångar runt om i världen


Idag och här används den för att ursäkta oviljan att dela med sig av sina tillgångar, vilka till stor del existerar på grund av tidigare och fortgående roffande....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #6 skrivet: september 19, 2014, 23:18 »
De som har massor med pengar brukar inte vilja dela med sig till någon oavsett om de rentav är släkt. Det behöver inte ligga rasism bakom.
Men det är säkert rätt att religion och kultur tidigare spelade större roll tidigare. Just som med judarna som förföljdes av religiösa skäl.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Rasismens historia
« Svar #7 skrivet: september 19, 2014, 23:46 »
De som har massor med pengar brukar inte vilja dela med sig till någon oavsett om de rentav är släkt. Det behöver inte ligga rasism bakom.
Men det är säkert rätt att religion och kultur tidigare spelade större roll tidigare. Just som med judarna som förföljdes av religiösa skäl.


De du åsiftar behöver nog inte några moraliska ursäkter. Det är den vanliga människan som behöver det...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #8 skrivet: september 20, 2014, 08:59 »
Detta skulle ju handla om rasismens historia och den har nog inget med pengar att skaffa.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Rasismens historia
« Svar #9 skrivet: september 20, 2014, 10:52 »
'Pengar' - i betydelsen materiell makt och ägo - ligger givetvis bakom envar plundring, vare sej det är mindre rövarbander eller stater som går till krig för att röva gods, guld eller slavmaterial.

Därmed utvecklas dom ideer och den antagonism och främlingsbild som gav oss rasismen.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Rasismens historia
« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2014, 15:45 »
Nu har jag rensat bort off topic-inlägg i denna diskussion. Försök att hålla er till ämnet. För den som endast vill diskutera dagsaktuella händelser och/eller politik så finns det mängder av andra forum att delta i.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2014, 16:42 »
Rasismen kännetecknas väl av att människor överfalls utan ekonomiska skäl. Den som plundrar en bank behöver inte vara rasist.

Utloggad Dren

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Rasismens historia
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2014, 00:32 »
Rasismen kännetecknas väl av att människor överfalls utan ekonomiska skäl. Den som plundrar en bank behöver inte vara rasist.



Blir inte det lite konstigt? Då skulle man ju kunna invända och säga att kolonialismen under hela sin historia aldrig var rasistisk?

Jag läser en bok just nu som heter "why nations fail" och den beskriver iaf ganska målande hur (grov)rasism och ekonomisk nödvändighet gick/går hand i hand. Nu handlar boken främst om ekonomi men utnyttjandet av indianer/sydamerikaner och afrikaner var både rasistisk och elak samt ekonomisk.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #13 skrivet: oktober 23, 2014, 09:20 »
Nu kör du med cirkelbevis: Kolonialisterna är rasister som är ute efter pengar, alltså är alla som är ute efter pengar rasister.
Så enkelt är det inte. Du kan inte jämställa bankrån och erövringen av länder.
Det är mycket mer komplicerat. De västgötar som reste till Amerika och odlade upp mark som egentligen tillhörde indianerna drevs inte av rasism utan av att de inte kunde försörja sig hemma i Sverige. Men säkert var de rasister också, men våra ögon sett. De ansåg sig stå över indianerna, och än mer över de få svarta de träffade på.
Men som sagt, det var inte rasismen som drev dem. Det var längtan efter att kunna ge ungarna mat varje dag.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Rasismens historia
« Svar #14 skrivet: oktober 23, 2014, 12:54 »
Reser man ut i världen och träffar på folk som varken har uppfunnit jordbruk, metallurgi eller skriftspråk ligger det naturligvist nära till hands att betrakta dessa som mindre värda/vetande; det där med "rasism" och en massa andra "ismer" är enligt mitt förmenande endast  intellektuella efterkonstruktioner.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Rasismens historia
« Svar #15 skrivet: oktober 23, 2014, 13:02 »
Reser man ut i världen och träffar på folk som varken har uppfunnit jordbruk, metallurgi eller skriftspråk ligger det naturligvist nära till hands att betrakta dessa som mindre värda/vetande; det där med "rasism" och en massa andra "ismer" är enligt mitt förmenande endast  intellektuella efterkonstruktioner.

nja, intellektuella efterkonstruktioner är väl då även att Pesten spreds av lössen som trivs hos råttor
snarare än av råttorna, att jorden kretsar runt solen och inte tvärt om. Vi använder väldigt många intellektuella efterkonstruktioner som inte följer de medeltida. Jag är nog ganska glad över det.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Rasismens historia
« Svar #16 skrivet: oktober 23, 2014, 13:30 »
Nu är jag inte helt säker på att du förstod vad jag menade; jag tänker så här: Det finns t.ex. ingen "könsmaktsordning" (=intellektuell efterkonstruktion) utan endast en naturens dito, vilken vi har att förhålla oss till efter bästa förmåga. Samma sak med mycket av det som kommit att kallas för rasism; sund skepsis och/eller ren självbevarelsedrift hos den egna gruppen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Rasismens historia
« Svar #17 skrivet: oktober 23, 2014, 13:52 »
Tycker nog att det blir ängsligt om vi inte vågar kalla de tendenser vi kan uppfatta för något. Även om en egenskap inte fanns i samtidens medventenhet före dess terminologi myntades så fanns den lik förbannat.
Om vi inte har ett namn för "dagsljus", så finns det dagsljus här ändå. Sen kan man självklart göra psykologiska saltomortaler om man känner för det. Könsmaktordning används ju väldigt luftigt beroende på vem som nyttjar det men knappast brukar man använda det om saker som går att förklara med naturlagar. Eller har du ett konkret exempel som inte kan motbevisas av ett annat exempel? Exemplet könsmaktordning kan ju användas för att beskriva dels varför män har omotiverade fördelar mot kvinnor och dels varför kvinnor har dito fördelar mot män beroende på vilken fråga vi diskuterar.  Själva poängen med dem är ju då att de redan fanns när vi började observera dem. Sedan är det klart att människor ibland använder dylika begrepp även när de inte gäller. Det är en annan diskussion.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #18 skrivet: oktober 23, 2014, 14:31 »
Historien berättar om rader av andra folk som var långt mer utvecklade än vi, men det glömmer vi lätt i vårt övermod. Dessutom är det ju helt klart att vi ofta använt rasismen som ursäkt: Detta är hedningar på stenåldersnivå, jag hjälper dem genom att ta makten här.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Rasismens historia
« Svar #19 skrivet: oktober 23, 2014, 19:05 »
Hur kommer det sig att det alltid är VI som är rasistiska? Eller våra förfäder? Är inga i vår omvärld rasister gentemot OSS? Eller i våra förfäders omgivningar?

Vi behöver inte känna oss skyldiga idag för att vi skulle vara i jämförelser värre än andra befolkningar på klotet. Och vi behöver definitivt INTE känna oss skuldbelagda för vad våra förfäder gjorde, speciellt som man kan se mycket värre handlingar i historiens gång än de värst omtalade från våra förfäder.
Amatör! Skåning i Norrland!