Författare Ämne: Rasismens historia  (läst 32000 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #40 skrivet: oktober 28, 2014, 14:16 »
Grekiska världen bidrog förstås, men jag tänkte närmast på morerna som skapade den fantastiska kulturen i Andalusien. Där kom mycket av impulserna från Nordafrika verkar det som. Och där finnas många som nog inte kallade sig araber.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Rasismens historia
« Svar #41 skrivet: oktober 28, 2014, 14:56 »
Hans, självklart läggs tonvikten vid europeisk rasism. Exemplet Indien tog jag för att visa att det inte endast fanns hos européer. Kastväsendet tros ha uppstått genom ariska invandrare i forntiden. Givetvis talade man då inte om "ras", men resultatet påminner om europeisk antisemitism.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #42 skrivet: oktober 28, 2014, 16:41 »
Du har så rätt, och även de eventuellt skyldiga arierna låter som ett eko från nyss svunnen tid.
Det går säkert att hitta rasism överallt, men länge var det förmodligen andra saker som skapade klyftor i samhällena.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rasismens historia
« Svar #43 skrivet: oktober 28, 2014, 18:21 »
Rasism finns överallt, i alla kulturer. Vem som helst av oss kan drabbas av rasism, men sällan när vi är i vårt eget land. Jag bodde i fjällen under många år - och jag drabbads av rasism från vissa Samer. Jag lärde mig hantera det och jag insåg att problemet var inte mitt problem. Jag kunde skratta åt det. Men, när mkna barn drabbades av rasism agerade jag kraftfullt.

Jag drabbades alltså av rasism i mitt eget lan - och jag tillhörde majoritetsbefolkningen jag blev alltså utsatt för rasism av en av våra minoritetsbefolkningar :)

Den rasism jag utsattes för var naturligtvis från ett fåtal enskilda individer. Majoriteten av denna minoritet var absolut inga rasister.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Rasismens historia
« Svar #44 skrivet: oktober 28, 2014, 23:23 »
Från och med upptäckten av Amerika var det nödvändigt att från makthavandes sida betona myten att "infödningarna" var båda grymma och primitiva för att motivera att de trängdes undan.. Det medförde sedan en motmyt, "den ädle vilden"
Så sent som i början av förra seklet talade man om i England att maskingevär inte kunde användas mot "civiliserade människor", med andra ord européer.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #45 skrivet: oktober 29, 2014, 08:45 »
Carl Thomas
Handlade det verkligen om rasism? Var det inte bara motstånd mot dem som man av av olika skäl inte anser passar in? Ofta är det ju förknippat med komplex, som när vi lantisar gärna hånar 08:or.
Rasism skulle innebära att samerna av rasmässiga skäl skulle stå över oss andra svenskar. Kanske har du rätt, men jag tvivlar.
Idag är det väl dessutom få som tror på raser så det handlar nog mest om andra skäl.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #46 skrivet: oktober 29, 2014, 08:48 »
Karlfredrik

Den inställningen märks ju även i europeiska krig. Det handlar nog lika mycket om att makten har rätt, som om rasism.
Vad gäller just indianerna så är väl amerikanerna dessutom lite kluvna. Att ha anor från indianer ansågs ju nästan lite fint medan liknande anor från afroamerikaner kunde innebära en social katastrof.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Rasismens historia
« Svar #47 skrivet: oktober 29, 2014, 10:07 »

Idag är det väl dessutom få som tror på raser.....


Är det?  Jag tycker det ganska flitigt hänvisas till olika folkgruppers distinkta genprofil...  man har alltså, något kontroversiellt kanske, slutat mäta skallar och ägnar sig istället åt dna-analys....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Rasismens historia
« Svar #48 skrivet: oktober 29, 2014, 12:30 »
Carl Thomas
Handlade det verkligen om rasism? Var det inte bara motstånd mot dem som man av av olika skäl inte anser passar in? Ofta är det ju förknippat med komplex, som när vi lantisar gärna hånar 08:or.
Rasism skulle innebära att samerna av rasmässiga skäl skulle stå över oss andra svenskar. Kanske har du rätt, men jag tvivlar.
Idag är det väl dessutom få som tror på raser så det handlar nog mest om andra skäl.

Sen finns det ju inga riktiga 08:or kvar, de flesta som bor i Stockholm är just "lantisar" idag.( Glöm inte att det tar fem generationer att bli riktig stockholmare.....)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #49 skrivet: oktober 29, 2014, 14:02 »
Yngwe

DNA ger ju inget stöd för rastänkande vad jag vet, och bland seriösa historiker finns det väl ytterst få idag som ens snuddar vid begreppet. Men naturligtvis finns det rasister fortfarande, men knappast några med något vetenskapligt anseende.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #50 skrivet: oktober 29, 2014, 14:04 »
Var det inte en blivande moderatledare som härom året påstod att alla lantisar var dummare än 08-orna? Men det yttrande handlar förstås mer om dumhet än om rasism.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rasismens historia
« Svar #51 skrivet: oktober 29, 2014, 17:14 »
Hans, källan till denna information lever fortfarande. Tidsmässigt inträffade denna händelse på 60- 70 talet. Du borde alltså enligt ditt eget resonemang om tid verkligen tro på denna källa (alltså mig).  ;)

Men du skriver att du tvivlar på vad källan säger. Om det då är av samma skäl som för Tacitus och Påven, ja, då vet jag inte vilka källor du tar till dig, du bör alltså vara intresserad av nutidshistoria med betoning på nu.  :D

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #52 skrivet: oktober 29, 2014, 22:28 »
Jag skrev att det mer handlade om dumhet än rasism. På vad sätt är det ett ifrågasättande? Är lantisarna en annan ras?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Rasismens historia
« Svar #53 skrivet: oktober 29, 2014, 22:40 »
Den här tråden borde väl ändå föras i ett annat forum?? Har lite svårt att se att arkeologin kan bidraga med något.. Men kan ha fel, så en fråga till alla skribenter i tråden: Vilka arkeologiska kunskaper stöder ni era inlägg på??  :-[

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #54 skrivet: oktober 29, 2014, 22:49 »
Finns det någon vetenskap som stöder rasism?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Rasismens historia
« Svar #55 skrivet: oktober 30, 2014, 12:05 »
Alltså, det är ju det som jag tycker att man aldrig riktigt fått svaret på, med tanke på att det senaste (!) världskriget slutade som det gjorde. Och oavsett om t.ex. fysiognomi, rasbiologi eller frenologi skulle ha någon bäring i verkligheten, skulle man då få använda de fakta överhuvudtaget, med tanke på stigmat och pk-klimatet i vårt samhälle? Om jag t.ex. kunde bevisa gamla generaliseringar om "lata negrer" eller "tjuvaktiga zigenare", skulle jag ens få publicera mina rön utan att bli anmäld för hets mot folkgrupp, OAVSETT om jag hade rätt eller inte? Intressant fråga...
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #56 skrivet: oktober 30, 2014, 17:15 »
Det enda intressanta är väl hur du skulle kunna bevisa att en grupp på kanske en miljard människor har exakt samma egenskaper. Nog inser du att det är fullkomligt omöjligt.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Rasismens historia
« Svar #57 skrivet: oktober 30, 2014, 17:23 »
Carl Thomas

För att ta din invändning på allvar så byggde moderattjejen som ansåg att lantisarna är dummare än 08:orna på statistik som sa att stockholmarna i högre utsträckning hade akademiska utbildning. Och det är förmodligen sant.
Vad som skiljer henne från Tacitus är att hon snabbt kunde få fram aktuella siffror av det slaget. Tacitus fick lita på skvaller från folk han träffade och som kanske mött några skandinaver för 22 år sedan.
Naturligtvis blir hans trovärdighet oändligt mycket mindre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rasismens historia
« Svar #58 skrivet: oktober 30, 2014, 18:08 »
Hans,

 jag var inte ens inne på lantisar eller nollåttor.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Rasismens historia
« Svar #59 skrivet: oktober 30, 2014, 19:18 »
Hans, man kan väl inte helt utesluta att Tacitus träffat några germaner. Jämför Cicero när han skriver att han känner en keltisk druid personligen.