Övrigt > Media

Rasismens historia

(1/16) > >>

Boreas:
Med maktmissbruk och erövring kom slaveri och imperialism, feodalvälden och handelsmonopol (merkantilism). När Darwin gjorde sina upptäckter fick även den moderna biologin ta plats som ursäkt för den inhumana filosofi och grymma maktmissbruk som med plutokratier och kolonivälden kom nå alla världens hörn.

Genom att omformulera Darwins begrepp 'fittest' - från 'anpassningsduktig' till 'fysisk starkast' - kunde man även utveckla nya, inhumana dogmer - som social-darwinism och eugenik - som ursäkt för nya folkmord, övergrepp och förtryck.

Pr. konsekvens fick man även mörklägga stora delar av människans historia, vad gäller diversitet och naturligt mångfald. Nu grävs emellertid gamla skelett och skräckhistorier fram - varför bakgrunden till 30-talets vetenskapliga och politiska utväxter kommer allt klarare fram.

BBC-produktion om eugenikens och rasismens historia:
https://www.youtube.com/watch?v=3FmEjDaWqA4
 

Hans Menzing:
Har feodalvälde och handelsmonopol något samband med rasism? Och de svenska trälarna var nog människor som såg ut precis som husbönderna.
Den mest kända rasismen genom tiderna gäller judarna och där handlar det väl om religiösa skäl. Judarna påstås ha dödat Kristus, trots att det var romare som dömde och avrättade.

Adils:
Vi utrotade förmodligen både Erectus och Neanderthalare, så det skulle inte förvåna mig om mycket av det vi kallar för rasism helt enkelt är nedärvda beteenden. Schimpanser slår ihjäl främlingar som kommer in på deras territorium t.ex....

Hans Menzing:
Chimpanserna kan nog inte kallas rasister. De försvarar helt enkelt sina revir och kan väl ge sig på andra schimpanser också.
Jag tror att rasismen kom ganska sent när många vita kände sig hotade, men jag kan ha fel.

Karlfredrik:
Arnold Toynbee påstod i sin historia att den organiserade rasismen kom först med kolonialismen, han har fullt av historiska exempel på att folk tidigare delades av religion och kultur, inte ras:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arnold_J._Toynbee

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion