Författare Ämne: Utan religion  (läst 37668 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #80 skrivet: januari 16, 2015, 14:23 »
Nu talar du om tolkningsfrågor. Ateister anser sig förmodligen utan religion samtidigt som det finns få som ägnar lika mycket tid åt att läsa och diskutera Bibeln. Och de mest fanatiska ateisterna driver sina teser minst lika intensivt som någon troende.
Så ateisterna anser sig säkert stå utanför alla förljugna religioner, men för mig verkar deras avståndstagande ha övergått till en religion.
Kanske skall vi strunta i ordet religion och nöja oss med tro. För alla tror ju på något.

Utloggad fire4h8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Utan religion
« Svar #81 skrivet: januari 16, 2015, 15:18 »
Ateister anser sig förmodligen utan religion samtidigt som det finns få som ägnar lika mycket tid åt att läsa och diskutera Bibeln. Och de mest fanatiska ateisterna driver sina teser minst lika intensivt som någon troende.
Det här har du sagt några gånger, men jag skulle vilja se din statistik över hur ofta ateister diskuterar bibeln...

Jag är ateist och har inte rört en bibel på flera decennier, och jag diskuterar den inte om jag inte tvingas till det - om man nu inte räknar några skämt rörande de mer absurda bitarna, i huvudsak från gamla testamentet. Samma sak gäller för nästan alla av det icke försumbara antalet ateister jag känner.

Jag känner dock personligen två (2) ateister som lägger mycket energi på att diskutera organiserade "förljugna" religioner (i huvudsak de abrahamitiska), men detta är vad jag kan se inte så mycket för att de är fanatiskt inte tror på dem, utan för att de anser dem i vara så skadliga, d.v.s. orsaka så mycket elände, att de måste bekämpas.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Utan religion
« Svar #82 skrivet: januari 16, 2015, 16:00 »
Ateism nämns hos Snorre i en på en tidigare tråd citerad citat om stigmän som säger sig inte tro på någon religion men är villigas att döpa sig, så vi har belägg först på 1200-talet i Sverige/Norge
Modern ateism härstammar från 1700-talets Frankrike. En ateist är övertygad om att det inte finns gudar, agnostiker struntar i om det finns gudar eller inte.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #83 skrivet: januari 17, 2015, 09:40 »
Jag uttryckte det nog slarvigt, men jag känner personer som inte tror men som kan oändligt mycket mer om religion och Bibel än de flesta medlemmar i Svenska kyrkan. Och sedan påverkas jag förstås av att de ateister jag ser i debattinlägg av skilda slag är mycket väl pålästa och engagerade.
Och att de kan Bibeln hedrar dem, skall man tycka ila om något så måste man ju veta vad man tycker illa om. Detta irriterar mig ofta i debatterna här då många närmast reflexmässigt skyller kyrkan, främst katolska kyrkan förstås, för allt möjligt ont, men verkar ha mycket dålig kunskap om vad kyrkorna egentligen sysslade med.
Sen, fire4h8, blir det lite roligt när du skriver om ateisterna som känner sig tvungna att bekämpa den skadliga tron. Du har säkert rätt, men då måste du också acceptera att kristna på samma sätt känner sig tvungna att bekämpa otro som de finner skadlig.
De senaste dagarna har förekommer enorma demonstrationer för yttrande- och tryckfrihet, men ibland får jag ett intryck att friheten ofta anses bara gälla dem som tycker rätt.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Utan religion
« Svar #84 skrivet: januari 17, 2015, 11:38 »
En ateist som aktivt bekämpar andra människors tro måste ju själv vara djupt troende eftersom han är aktiv mot, dvs ägnar både tid och kraft för sin egen tro. Han klarare alltså inte av att behålla sin tro inom sig själv.

Det bör alltså vara något fel i den personens personlighet eller intelligens. Han anser att just hans tro är mer värd, eller mer rätt, än andras tro. I princip blir ju frågan hur långt han är villig att gå i sin aktiva kamp? Han är, eller håller på att bli, en troende fanatiker.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #85 skrivet: januari 18, 2015, 09:23 »
Jo, det ligger mycket i det du skriver.
Vi har i Sverige religionsfriheten inskriven i grundlagen, men ibland får jag en känsla av att många anser att detta inte gäller kristendomen. Påhopp mot den får ingen att reagera på samma sätt som om det gällt någon annan religion.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Utan religion
« Svar #86 skrivet: januari 18, 2015, 14:26 »
Idag är det ju aktuellt med tryckfrihet efter attentatet i Paris. Naturligtvis skall vi ha tryckfrihet mm. Men vi har även andra begrepp som moral och etik.

Min uppfattning är att man skall respektera, till och med försvara, andra människors religion - oavsett vad de tror på. Min uppfattning är också att andras religion skall respekteras så länge de håller sin religion för sig  själva, dvs, så länge de respektar min tro.

Det innebär en balans, respekt och tolerans mellan oss människor.

Vi har kristna missionärer som arbetar utomlands vilket jag anser vara motbjudande. Det humanitära arbete de utför respekterar jag - men jag föraktar att de försöker omvända "hedningar" till den kristna trosuppfattningen. Jag ser detta som en aggresiv handling mot andras tro.

Naturligtvis utförs mission i bästa välmening - men naturligtvis finns här ett synsätt att just kristendomen är den "riktiga och enda rätta tron - överlägsen alla andra trosuppfattningar".

Missionärer arbetar alltså MOT andras tro och de arbetar därmed aggresivt. Självklart har då de som utsätts för detta rätt att försvara sin tro. Om inte annat hjälper så med våld. Detta eftersom de naturligtvis har samma rätt som vi har att försvara sin tro.

Jag försvarar inte våld. Jag försvarar människors rätt att ha sin tro i fred.

De farliga är de religiösa fanatikerna. De finns tyvärr inom alla religioner. En del vill i bästa välmening frälsa hedningar, andra vill hämnas oförätter, verkliga eller upplevda. De har lätt till att använda våld och deras motivation är oftast att "Gud vill" de ser sig själva som Guds verktyg, de utför Guds vilja - och därmed kan man inte argumentra med dem. De ser sig själva som oskyldiga, de känner inget ansvar för sina handlinar eftersom de bara följer sin Guds vilja. De vill dö för sin Gud - för så kommer de till sitt paradis.

Detta bör vi känna igen. Vikingar ville till Valhall, de ville dö i strid. Det är till och med något som vi kanske beundrar och respekterar - hos våra egna fördäder...

Thomas






Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Utan religion
« Svar #87 skrivet: januari 18, 2015, 16:48 »
Det finns ju en del historier från indianernas gamla livs- och världsåskådningar - där universum och 'dom stora cyclarna' beskrivs. Solen var givetvis ett mittpunkt - vilken den också var i antikens hellenistiska världsåskådning, så väl som dagens naturvetenskapliga grundsyn.

Vi behöver mao. inte pådyvla forntidens klassiska filosofer en mysticism eller esoterism som härstammar från medeltidens teosofier.

Hur naturvetenskapen blev politisk inkorrekt - och omskriven:
https://www.youtube.com/watch?v=HMJkcPNYD_U


Varifrån fick vi sen den systematiserade övertro som en del av en etablerad samhällsmakt - och med den en religion?
https://www.youtube.com/watch?v=PTjlXeDd7so



“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Utan religion
« Svar #88 skrivet: januari 18, 2015, 21:30 »
Nu tycker jag ateistiska fanatiker är lika illa som de religiösa - se på fd Sovjetunionen, kulturrevolutionen i Kina, Kambodja, Albanien..
Jag håller inte med Carl Thomas om missionärer, människor bör kunna byta tro liksom man kan byta politisk parti.
Man bör givetvis kunna tacka nej till religion eller ateism. Dock i missionen i exempelvis Indien uppsöker folk frivilligt missionärerna.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #89 skrivet: januari 19, 2015, 09:27 »
I alla fall Svenska kyrkans mission har under min tid helt bytt från mission till skolor och sjukhus. Visst har de kyrkor, men det är förstås helt frivilligt att besöka. Undervisning och sjukvård är det viktiga.
Andra sällskap har jag sämre koll på, men jag tror att nästan all så kallad mission idag handlar om hjälpverksamhet. I de flesta sammanhang talar man väl inte ens om mission längre.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #90 skrivet: januari 19, 2015, 09:35 »
Jag måste erkänna att jag har svårt att respektera folk som vill dö i strid. Sådant ser vi ju ständigt, representanter för en religion som anser att vägen till paradiset ligger öppen om de slår ihjäl andra.
Det är fruktansvärt och bör motarbetas av alla. Och det är naturligtvis inte bättre om mördandet sker bland vikingar eller bland oskyldiga tyskar på 1600-talet.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Utan religion
« Svar #91 skrivet: januari 19, 2015, 10:31 »
Det gäller inte religion utan ett faktum att människor behöver en system av värderingar som inte ändrar sig under längre tid. Jag är en gamling och när jag möter en grupp nyanlända syrier i ett handelscentrum i Stockholm då känner jag mig som en person värd av respekt. De gör plats före mig att låta mig fortsätta, alla deras aktiviteter blir plötsligt underördnade mina... för en stund, självklart. Jag kanske skulle också anlägga skägg för att underlätta situationen för dem; att påskina att jag är en sheik?

Islam är inte bara religion utan ett holistisk system som täcker alla områden av ekonomi och social- och familjeliv. Integrationen av muslimer är bara illusion av godmenande eller ignoranta (?) politiker. Tvärtom; den enda chansen av progress är kanske att de så småningom integrerar europeer i deras europeiska länder, eller...? Alternativet är vad påvarna drömmer om. Det är at europeiska kristna ger upp deras sekulariserade leverne och går bäck till kristna traditioner i alla områden av deras liv. När jag ser muslimer som samlar sig med glädje omkring julgranarna på publika platser då börjar jag ana vad som är deras problem med oss.

De väntar sig från oss att vi blir såna vilka Gud menade oss att bli från själva början. Som Mircea Eliade sa; vi var skapade att bli religiösa människor. Följaktligen; nuvarande europeisk ateism som kom med franska revolutionen till stånd, skulle vara en övergångsperiod mellan förra elitära kristendomen och en religion med vilken de flesta europeer kunde identifiera sig. Kanske det är den enda väg att behålla våra europeiska identiteter?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #92 skrivet: januari 20, 2015, 09:26 »
Det påstås ibland att franska revolutionen är en tid utan religion. Det är förstås helt fel. Officiellt stämmer det, men i stugorna levde tron vidare och så fort förtrycket upphörde öppnade kyrkorna igen.
Precis samma sak händer i Östeuropa där kommunisterna mer eller mindre förbjöd kristendomen. Men trots att så lång tid gått så blommade den upp igen när kommunisterna försvann.

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Utan religion
« Svar #93 skrivet: januari 21, 2015, 13:15 »
Levde australiska aboriginer så många år (50 000 år?) UTAN RELIGION, innan europeerna kom? Jag tittar ibland på diskussioner om detta hos andra fora på nätet och undrar om den följande summariska bilden är riktigt :

- Deras "Dreamtime" var i början en tid av landskapets kreation genom aktivität av deras (framtida?) stamfäder och -mödrar. Den avslutades när dessa "naturandar" (?) gick in i - eller omgestaltades till - särskilda naturliga former i landskapet. Vetskapen om detaljer av en sån lokal "kosmogoni" var bästa legitimation av en stams rätt till en omstridd trakt, som bedömdes av en jury av skiljedomare. Å andra sidan, Dreamtime-värld existerar parallelt till den materiella världen, i vilken vi lever våra fysiska liv just nu. Några av stammedlemmar kan gå in i denna Dreamtime för att i viktiga frågor kontakta naturandar, som lever förtförande där, och be om råd och hjälp.

Kan man beskriva detta som att leva andligt liv "utan religion"? Denna världsåskådning och resulterande agerande skulle vi kanske akceptera som ett subjektivt "miljövetenskap"? Om någon ville ha med religionshistoria att göra, då en förmåga att hantera parallella allegoriska beskrivningar av Världen är av nöden, tycker jag.
Det handlar ytterst om vem som har makten att definiera religion. De första kolonisatörerna i Amerika konstaterade att befolkningen de mötte saknade religion, därför ansåg man sig ha rätt att ta över deras länder. I ett senare skede kom man på att de visst hade en religion vilken jämfördes med kristendomen med konsekvensen att urbefolkningens religion ansågs underlägsen vilket legitimerade ytterligare kolonial exploatering. Situationen var liknande i Australien om jag minns rätt, men jag ska dubbekolla.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utan religion
« Svar #94 skrivet: januari 21, 2015, 16:55 »
Aboriguinéernas dreamtime, är förutom ett religiöst uttryck, även ett "långtidsminne" (eller snarare mängder med) för att befolkningarna skall komma ihåg situationer, som innebär fara för överlevnaden OCH hur de överlevande bar sig åt för att överleva.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Utan religion
« Svar #95 skrivet: januari 21, 2015, 17:32 »
Tror du på en verklig Gud i Himlen - eller tror du enbart på tron?

Beträffande religionens rötter:
https://www.youtube.com/watch?v=ql2yz7XDs2A
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Utan religion
« Svar #96 skrivet: januari 21, 2015, 17:45 »
Ateism nämns hos Snorre i en på en tidigare tråd citerad citat om stigmän som säger sig inte tro på någon religion men är villigas att döpa sig, så vi har belägg först på 1200-talet i Sverige/Norge
Modern ateism härstammar från 1700-talets Frankrike. En ateist är övertygad om att det inte finns gudar, agnostiker struntar i om det finns gudar eller inte.

Vad beträffar finnar och hälsingar - som Gauka-Tore och Avrafaste - så framgår det av deras dialoger med Olav H. att dom "inte trodde på någon Gud" - "men på sin egen styrka".

Samma sak hör du om ostro-gotherna i deras möten med 300-talets romerska undersåtar. På frågan om dom inte "fruktar Herren i himmelen" är svaret att dom inte fruktat någon eller något - med den ironiska sluthaken; "såframt himmelen inte skulle falla över oss". 

Hur vet du sen att dom ovannämda herrar varit ateister - och inte agnostiker? Kan man i så fall jämföra dåtidens 'ateister' med efterkrigstidens post-moderna salong-radikaler och/eller senare nihilister?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utan religion
« Svar #97 skrivet: januari 22, 2015, 00:09 »
Citera
Vad beträffar finnar och hälsingar - som Gauka-Tore och Avrafaste - så framgår det av deras dialoger med Olav H. att dom "inte trodde på någon Gud" - "men på sin egen styrka".
Är detta ett tecken på ariansk kristendom i Wendland resp Helsingländerna? Romersk Katoliker var t ex Helsingarna inte innan 1364, då dessa tvingades till en närvaro via kyrkesplatserna utanför bygderna, trots att alla ursprungssocknar har kyrkor ca 300 år dessförinnan.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Utan religion
« Svar #98 skrivet: januari 22, 2015, 22:51 »
Vi vet givetvis inte om de kan kallas agnostiker eller ateister - ateist betyder ju "utan Gud/gudar" Men de trodde inte på de officiella gudarna, vare sig asagudarna, de grekisk-romerska eller vitekrist. De nordiska har inte skrivit något själva, i klassisk tid i Rom/Grekland ifrågasattes bara gudarna
Enligt latinprofessorn och katolske prästen Anders Pilz trodde många romare inte på de gamla gudarna under romersk kejsartid, men däremot på skrock och lokala seder. Rester av detta finns kvar idag, exempelvis att en krossad spegel ger 7 års olycka.