Idag är det ju aktuellt med tryckfrihet efter attentatet i Paris. Naturligtvis skall vi ha tryckfrihet mm. Men vi har även andra begrepp som moral och etik.
Min uppfattning är att man skall respektera, till och med försvara, andra människors religion - oavsett vad de tror på. Min uppfattning är också att andras religion skall respekteras så länge de håller sin religion för sig själva, dvs, så länge de respektar min tro.
Det innebär en balans, respekt och tolerans mellan oss människor.
Vi har kristna missionärer som arbetar utomlands vilket jag anser vara motbjudande. Det humanitära arbete de utför respekterar jag - men jag föraktar att de försöker omvända "hedningar" till den kristna trosuppfattningen. Jag ser detta som en aggresiv handling mot andras tro.
Naturligtvis utförs mission i bästa välmening - men naturligtvis finns här ett synsätt att just kristendomen är den "riktiga och enda rätta tron - överlägsen alla andra trosuppfattningar".
Missionärer arbetar alltså MOT andras tro och de arbetar därmed aggresivt. Självklart har då de som utsätts för detta rätt att försvara sin tro. Om inte annat hjälper så med våld. Detta eftersom de naturligtvis har samma rätt som vi har att försvara sin tro.
Jag försvarar inte våld. Jag försvarar människors rätt att ha sin tro i fred.
De farliga är de religiösa fanatikerna. De finns tyvärr inom alla religioner. En del vill i bästa välmening frälsa hedningar, andra vill hämnas oförätter, verkliga eller upplevda. De har lätt till att använda våld och deras motivation är oftast att "Gud vill" de ser sig själva som Guds verktyg, de utför Guds vilja - och därmed kan man inte argumentra med dem. De ser sig själva som oskyldiga, de känner inget ansvar för sina handlinar eftersom de bara följer sin Guds vilja. De vill dö för sin Gud - för så kommer de till sitt paradis.
Detta bör vi känna igen. Vikingar ville till Valhall, de ville dö i strid. Det är till och med något som vi kanske beundrar och respekterar - hos våra egna fördäder...
Thomas