Författare Ämne: Utan religion  (läst 37625 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #60 skrivet: december 30, 2014, 09:35 »
Carl Thomas

Det hedrar dig att du vägrade konfirmera dig när du inte trodde på läran.
Själv skall jag erkänna att jag ser mycken visdom i det Jesu predikar, men finner inte mycket av detta hos kyrkorna så enkelt kan jag säga att jag tror på Gud men inte på kyrkorna. Och det är egentligen ingen större skillnad på dem.
Sedan är jag fortfarande medlem och betalar skatt, men det beror på att jag vill vara med och underhålla kulturskatter som domkyrkan, Varnhems klosterkyrka, Husaby och de många romanska stenkyrkorna här i bygden.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Utan religion
« Svar #61 skrivet: december 30, 2014, 12:16 »
Sen var ju väldigt många av våra förfäder - så långt vi kan räkna - just kristna, så att tro på dem torde i förlängningen ändå vara att tro på kristendomen i någon form Carl Thomas... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Utan religion
« Svar #62 skrivet: december 30, 2014, 17:12 »
Mio, jag är helt allvarlig - men jag har distans till min tro.

Adils, inte nog med det, jag kommer från en prästsläkt  ;) har man hittat den religiösa genen än?

Hans, vi alla lever ju i princip efter Kristna värderingar eftersom det är basen för västvärlden. De 10 budorden är bra levnadsregler. Jag är fortfarande medlem i Svenska Kyrkan, jag har valt att inte gå ur av respekt för mina förfäder och av samma skäl som du anger. Men, än idag vägrar jag trosbekännelsen. Jag är absolut inte född i synd. Jag är född av härliga underbara kära friska och kåta föräldrar som ville ha ett lika underbart barn - men dom fick dras med mig.

Det var onekligen lite kul att vägra konfirmationen. Det var mycket ovanligt på den tiden. Man satte in stor kraft och många personer för att övertala mig - vilket naturligtvis medförde att jag än idag inte litar på djupt religiösa mönniskor som säger att  "Gud vill" - oavsett deras religion. Fanatiker är farliga människor eftersom de inte tar personligt ansvar - de bara utför vad deras Gud sagt att till dem att utföra...

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #63 skrivet: december 31, 2014, 09:25 »
Adils replik är intressant, inte minst i våra tider med ibland närmast hysteriska angrepp på Luciafirande och skolavslutningar i kyrkan. Vare sig vi tror eller inte så kommer vi inte ifrån det kristna kulturarvet, hela vår värld är präglat av det så att plötsligt klippa alla band vore som att beordra att alla historiska byggnader skall rivas.
Sen Carl Thomas, skall vi väl inte glömma att det inte bara är religiösa människor som angriper andra för deras tro. SVT har i dagarna haft en serie intressanta program om Kristendomen där det klart framgått att enorma mängder av kristna mördats av olika världsliga härskare. ända fram i vår tid.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Utan religion
« Svar #64 skrivet: december 31, 2014, 12:40 »
Cirkeln är den mest fulländade formen, men ingen cirkel är perfekt.... Att det mänskliga förnuftet skulle räcka till att förstå tid och rum är enligt min ringa mening i bästa fall en from (!) förhoppning. Jag tror dessutom att det finns en "glitsch" inbyggd i skapelsen; många tror att t.ex. matematik är en exakt vetenskap, men vore det då inte enklare om pi hade varit tre och inget annat? ;) Gud, eller vad man nu ska kalla det ligger hela tiden precis utom räckhåll, just för att detta är saker som det inte går att veta något/allt om och där kommeralltså religionen in.

Ja, vi mennesker ved endnu ikke, hvem den egentlige 'skaber' af universet var? Hvis der var nogen?

Det er mennesket der i denne verden har forsøgt at forklare de fænomener, der omgiver os - derfor giver vor forklaring og bevis af cirklen, brug af en meget upræcis konstant pi = 3.14159265359 . . . . Sådan gør vi i mange andre eksempler indenfor eksakt viden - ved anvendelse af en korrektionsfaktor.

En ukendt 'skaber' af universet har måske brugt en anden 'målestok' end den vi mennesker har fundet på - og denne giver måske et mere enkelt bud på pi   :-\   - og anden viden.

Et andet eksempel på menneskelig indgriben er vor tidsregning, der af uvidenskabelige årsager er sat til at starte fra år 1 e.Kr.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Utan religion
« Svar #65 skrivet: december 31, 2014, 13:45 »
Hans, jag minns att jag hade Judiska klasskamrater. När vi läste Kristendom satt de i korridoren och läste. När det var skolavslutning i kyrkan var de inte närvarande. Alla förstod. Alla accepterade. De hade en annan religion. Det var ingen stor sak. Det sågs som naturligt. Det var respekt av en annan religion. 

På den tiden var det få personer med annan religion. Några få i en skola på 300 elever. Idag är det annorlunda. Idag kanninte halva klassen sitta och läsa i korridoren - eller inte vara med på skolavslutningen. I vissa skolor dominerar andra religioner. Få kristna skulle acceptera skolavslutningen i en Moské gissar jag.

3 % av svenska folket går i kyrkan regelbundet. 97 % gör det inte... Varför då inte ha skolavslutningar osv i en neutral lokal? Jag har inga problem med det. Att ha skolavslutningar i kyrkan är ingen gammal tradition. Inte ens skolan ör en gammal tradition - så varför bråka om bagateller?

Alla religioner har setts ned på, troende har mördats eller behandlats illa. Idag har Muslimer ihjäl varandra, för några sekler sedan hade Kristna ihjäl varandra. Det är alltså inget nytt. Nasisterna  massmördade Judar på 1940 talet, massmord i fd Jugoslavien. Bödlar finns det alltid gott om i alla samhällen. De värsta bödlarna är troende bödlar eftersom de anser sig göra rätt, beordrade av en högre "sak" - oavsett det är en politisk eller religiös sak, de anser sig inte ha nögot personligt ansvar.

Du gillar ju historia. Hur såg våra krig ut? Under 30 åriga kriget utraderade vi hela stöder i Tyskland i vårt religionskrig. Alla i staden dödades och staden brändes ned. Vi kan göra långa listor med övergrepp vi har utfört - i Guds namn.

Nu har Ryssland annekterat Krim. Det är första gången på 70 år som en annektering har utförts i västvärlden. Den fred vi trodde attvgvå världskrig lett fram till visar sig nu vara en dröm. Kanske ser vi just nu inledningen på ett tredje världskrig...

Jag ser mig själv som en lyxliraren, en oerhört bortskämd man som tillhör de 2-3 översta procenten av människor som lever i ren och oförfalskad lyx. Jag lever i fred i ett land som är rikt, har mängder av vatten och mat. Här finns inga raskrig, inga terrorister, ingen befrielsearmé, inga landminor. Jag kan röra mig fritt, plocka svamp och bör, glra upp eld, sova natten var jag vill. Ingen politisk fanatiker tvingar mig till någonting. Jag kan söga och skriva vad jag vill,lösa vad jag vill, osv, osv, osv

Och hör sitter vi Svenskar och diskuterar lidelsefullt och hett i vilken lokal vi skall ha vpra skolavslutningar...,uppriktigt sagt, om människor upprörs av små problem - så är väl människorna knte stlrre än så...

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #66 skrivet: januari 01, 2015, 09:51 »
Carl Thomas

Jag vet inte vilken tid du talar om, men i min ungdom var det ännu motsättningar mellan olika samfund mycket stora, men det har i stort sett försvunnit nu. Vi har exempelvis begravningskapell som anpassats så att de kan användas oavsett tro. Det finns även direkt samarbete mellan olika samfund.
Dessutom är ju de direkt kristna inslagen i skolavslutningar idag knappt märkbara mot förr, då det kunde hållas en predikan inför ungar som bara längtade ut och inte hörde ett ord av vad prästen sa.
Själv är jag glad att en gång fått vara med på en katolsk gudstjänst i ett nunnekloster, fast det var oerhört likt en vanlig gudstjänst så det var inte spännande. Och om judar och muslimer släppte in mig så skulle jag gärna delta i deras högtider. Jag försökte en gång under ramadan när fastan var över få vara med i en moské i Amman, men de släppte inte in mig.
Jag tror att de här bråken bara stärker förlegade åsikter om att det skulle finnas oöverkomliga motsättningar mellan religionerna - det handlar ju om samma Gud. Kunde vi öka förståelsen och toleransen skulle världen bli betydligt bättre att leva i.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Utan religion
« Svar #67 skrivet: januari 01, 2015, 11:39 »
Man förnedrar den gemensamma Guden genom att använda honom som en väktare vid olika staket mellan samhällena. Men faktiskt inte samma koncept av Högsta Guden ligger vid början även av "abrahamiska" religioner. De kristna är mestadels inte medvetna att Jesus ord vid Nattvarden varit yttrade av en människa som blivit ett med Världen som var Högsta Gudens kropp...eller tvärtom? Om vinet var hans blod och brödet hans kropp, då kunde det vara så. Rötterna till en sån koncept av Den Högste kan man finna i egyptisk religion och hos grekiska Orpheus och Dionysos anhängare. Guden av Nattvardens Jesus var kanske inte samma som judisk Jahve, som i början var en krigsgud av nomadiska hebreerna? Djahilliyas (förislamiskt) Allah stod etymologiskt i släktskap med judiska "elohim" men var mera världslig.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Utan religion
« Svar #68 skrivet: januari 01, 2015, 13:54 »
I Istanbul var det inga problem att vara med i moskén

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Utan religion
« Svar #69 skrivet: januari 01, 2015, 15:02 »
Hans, vi är väl ungefär jämngamla. Min skoltid var på 50-60 talet i Göteborg/Örgryte.

 Motsättningar kan vara allt från gerillakrig till olika uppfattningar och synsätt. Olika synsätt fanns säkert mellan olika kyrkor och religioner - men det märktes knappast idet dagliga livet, i alla fall inte hos oss barn/ungdomar. Jag hade kompisar som hade andra religioner och som kommfrånnandra länder. De var inte många - men det förekom aldrig någon mobbing beroende på tro osv. Inte ens i tonåren upplevde jag några problem. Lite muttrande fanns när Italienarna kom till SKF. Muttrandes berodde nog mest på att konkurrensen om flickorna ökade. Några större bråk upplevde jag aldrig. De smälte sedan snabbt in i samhället och medförde pizza, uteserveringar och annat positivt till vårt samhälle.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Utan religion
« Svar #70 skrivet: januari 01, 2015, 15:31 »


Och om judar och muslimer släppte in mig så skulle jag gärna delta i deras högtider. Jag försökte en gång under ramadan när fastan var över få vara med i en moské i Amman, men de släppte inte in mig.

Jag skulle gärna vilja besöka Mecka som kristen, men endast muslimer är tillåtna i den staden.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utan religion
« Svar #71 skrivet: januari 01, 2015, 22:51 »
Jag kommer ihåg min skoltid.
Det gick ett bud runt i skolan, om att de som ville läsa till konfirmation, skulle samlas i kyrkskolan den dagen sent på eftermiddagen efter skoltid. Det var självklart att alla skulle dit. Möjligen var det en kille, som hade artistiska föräldrar, som inte skulle. På kvällen var alla där. Prästen gick igenom namnlistan och såg konfunderad ut. Ni är välkomna, sade han till 2 killar och en av flickorna, men det är bäst att ni frågar era föräldrar om lov innan ni fortsätter.

Nästa träff var ingen av dem med och när vi frågade, så sade killarna att de var katoliker och skulle konfirmeras i Lund (tror jag). Tjejen minns jag inget mer om. Ingen av oss i klassen hade någon tanke på vilka som hade en annan religion.


Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #72 skrivet: januari 02, 2015, 09:54 »
Mitt försök att besöka en moské gjordes under ramadan, kanske är reglerna strängare då.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utan religion
« Svar #73 skrivet: januari 02, 2015, 14:33 »
Citera
Mitt försök att besöka en moské gjordes under ramadan, kanske är reglerna strängare då.
Knappast. Men du är inte ensam. Minst 50% av muslimerna är också uteslutna från en viss moské, då den antingen är sunni eller shia och de andra tillåts inte närvara, oavsett vad imamer eller muslimska "kulturorganisationer" påstår.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Utan religion
« Svar #74 skrivet: januari 14, 2015, 13:58 »
Även ordet tro har ändrat betydelse, idag är det ett slags försanthållande men förr låg betydelsen närmare ord som trohet, trogen och trofast. Alltså snarare en form av relation vilket än idag är den vanliga betydelsen utanför västvärlden.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Utan religion
« Svar #75 skrivet: januari 14, 2015, 18:17 »
Levde australiska aboriginer så många år (50 000 år?) UTAN RELIGION, innan europeerna kom? Jag tittar ibland på diskussioner om detta hos andra fora på nätet och undrar om den följande summariska bilden är riktigt :

- Deras "Dreamtime" var i början en tid av landskapets kreation genom aktivität av deras (framtida?) stamfäder och -mödrar. Den avslutades när dessa "naturandar" (?) gick in i - eller omgestaltades till - särskilda naturliga former i landskapet. Vetskapen om detaljer av en sån lokal "kosmogoni" var bästa legitimation av en stams rätt till en omstridd trakt, som bedömdes av en jury av skiljedomare. Å andra sidan, Dreamtime-värld existerar parallelt till den materiella världen, i vilken vi lever våra fysiska liv just nu. Några av stammedlemmar kan gå in i denna Dreamtime för att i viktiga frågor kontakta naturandar, som lever förtförande där, och be om råd och hjälp.

Kan man beskriva detta som att leva andligt liv "utan religion"? Denna världsåskådning och resulterande agerande skulle vi kanske akceptera som ett subjektivt "miljövetenskap"? Om någon ville ha med religionshistoria att göra, då en förmåga att hantera parallella allegoriska beskrivningar av Världen är av nöden, tycker jag.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #76 skrivet: januari 15, 2015, 09:17 »
Vi har ju alltid behövt något att tro på, och förmodligen var det sol, måne, naturandar och förfäderna som man på alla håll i världen vände sig till först.
Det är ju likadant idag, men idag är det andra saker vi tror på och vänder oss till.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utan religion
« Svar #77 skrivet: januari 15, 2015, 14:29 »
Dream-time är inte bara vad Boreas beskriver. De berättelser/sånger, som traderas genom generationer är också information, vilken för kommande släktled återberättar lösningar om överlevnad i kritiska situationer, främst vad gäller landskapsförändringar m anl av torka/regn. Till berättelser/sånger, så behöver man även lägga de skriftliga budskap aboriguinéerna förmedlar mellan generationerna, i form av klippmålningar. Västerlänningar ser det som bilder eller konst, men för urinvånarna är det information av typen text.

Mycket av Kalevala och andra östliga traderade berättelser har inkorporerade element med motsvarande motiv i senare tiders berättelser. Det finns t ex en berättelse inkorporerad i ett avsnitt ur Kalevala,  vilken exakt beskriver vad som händer i samband med att en stor himlakropp slår ned. Svansarna är beskriven, mörkret, de elektriska fenomenen, dammet, ljudet, tryckvågens effekter mm. Budskapet är, att om ni upplever något liknande så stanna inte utan fly/flytta direkt, för efter detta blir det flera generationers hungersnöd.
Nu hör till saken att man numera kunnat identifiera nedslagen efter en jättelik himlakropp, vilken som tur var klövs i minst 6 delar (var och en stor nog att åstadkomma 100 ggr större skada än en Tunguska). Nedslagen ligger i rak linje från Helgoland, Nordtyska kusten, Rigabukten, Ö Estland, Moskva, Ural och är tekniskt daterad till ca 5000 f kr.

Samerna har i sin tradition bevarat liknande element. Här återges vad som händer vid jättelikt jordskalv, d v s elektriska fenomen, ständiga småskalv före och efter, mörker, buller, djurens flykt, vattendrag vänder, sjöar försvinner etc. Även här är budskapet att om dessa företéelser infinner sig, så fly genast, för sedan kommer en lång hungersnöd. Uppteckningen skedde i den region, som ca 7000 f kr drabbades av ett jordskalv (eller snarare 2 st), vilket tillsammans med ett liknande i Australien hittills anses som det kraftigaste jordskalv som skett på jorden. Förkastningen är 45 mil lång och 15-45 m hög över omgivande normalhöjder. förkastningen har sannolikt rest sig på något dygn, vilket är något enormt, ofattbart. Inte nog med detta, för ca 5000 f kr skedde ett liknande parallellet med det första och nästan lika kraftigt. Upptäkten skedde när detaljbilder av satelitavbildningar över Nordkalotten annalyserades i Kiruna. Ingen på marken eller ens i ett flygplan på 10000 m höjd hade kunnat ana vad som dolde sig.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Utan religion
« Svar #78 skrivet: januari 16, 2015, 10:13 »
Felet med de flesta debatter om religion är att man glömmer budskapet bakom berättelserna. Det är ju denna moraliska kärna som fängslat folk i årtusenden och gör att miljarder människor fortfarande engageras.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Utan religion
« Svar #79 skrivet: januari 16, 2015, 11:33 »
Att leva UTAN RELIGION har en plats inom tibetanska traditionen. Först när en pojke gick in i en kloster då hette det att han "fått religion". Men det är en ståndpunkt av senare tiders tibetansk buddhism.

Utanför dess fyra traditionella strömmar står en syntes av lokal schamanism och buddhism, som heter "bön". Den kom till Tibet mycket tidigare längs någon västlig rutt - genom Afganistan och Tadjikistan eller mera nördliga gammal-iranska länder, eftersom den absorberade också olika element från Zaratustrianism. Hursomhelst, inom "bön" finns inte denna opposition mellan klosterliga religiösa livet och liv "utan religion" av sekulära folkmassor. Så som Namkhai Norbu redovisade på bön-traditioner i hans "Drung, Deu and Bön", 1997, LTWA, Dharamsala, Indien, - schamanismen är faktiskt huvudsakliga bestånddel av buddhismen "bön". Trots detta, för några år sen Dalaj-lama deklarerade "bön" som femte och äldste sorten av tibetansk buddhism.

Senare riktningar i tibetansk buddhism adopterade urgamla kultplatser genom olika legender, utan att akceptera schamanskt "way of life" av deras anhängare . Den typiska "ursäkten" var att en naturande - patronen av kultplatsen, svor lojalitet till en undergörare - missionär och buddhismen samt lovade skydd till nya tron och dess utövare. Så; de huvudriktningar av tibetansk buddhism betraktar schamanism som äldre formen av andligt liv, som är från deras ståndpunkt definitivt ett liv UTAN RELIGION inom ett religiöst samhälle.