Författare Ämne: Svärdsklinga - Bronsålder ?  (läst 4316 gånger)

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Svärdsklinga - Bronsålder ?
« skrivet: september 05, 2014, 11:34 »
Hej!

Avbildat kommer här en klinga av brons, 46 cm lång inkl. tånge som enligt mina lekmannakunskaper förefaller vara ett tångesvärd/dolk från period IV.

Men som sagt, jag är eg. vapensamlare och ingen arkeolog så jag vore tacksam om någon kunde berätta om mina teorier stämmer eller om jag är ute och cyklar..

Tyvärr känner jag ej till fyndomständigheter. Klingan låg längst ner i en trälåda i ett garage och hittades när dödsboet skulle röjas upp. Tidigare ägare hade kopplingar till Danmark och var födda på 1920-talet och det är tänkbart att den är upphittad i åkermark då de tidigare var av lantbrukarsläkt. Enligt uppgift reste de aldrig utomlands så den är nog inte köpt som souvenir från en resa.

Patinan är grön/svart med något ljusare ställe. Om jag undersöker eggen på högkant är den bitvis lätt vågig på båda sidor och ganska skarp. Tången är avbruten och något böjd.

Tar gärna emot teorier och/eller fakta kring detta i mitt tycke intressanta stycke!

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Svärdsklinga - Bronsålder ?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2014, 11:37 »
En bild på tången.

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Svärdsklinga - Bronsålder ?
« Svar #2 skrivet: september 08, 2014, 15:01 »
Hej!

Ingen som kan hjälpa mig? Vore tacksam för lite respons..Mvh/Daggpil

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Svärdsklinga - Bronsålder ?
« Svar #3 skrivet: september 18, 2014, 10:17 »
Hej!

Nu har jag vairit i kontakt med LUHM som daterar till 1500 bc och sannolik tillverkningsort Österrike el Södra Tyskland. Utifrån bilder, mera exakta uppgifter får jag efter att de har granskat den i verkligheten.

Mvh

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Svärdsklinga - Bronsålder ?
« Svar #4 skrivet: september 18, 2014, 11:53 »
Hedersplats ovanför spisen? Klart avundsjuk..... ;)
Hell thir regin donaraz!