Jag är fortfarande fundersam på varför Nydala placerades vid Ruskens norra strand. Påståendet att det är läget utmed en viktig väg känns tveksamt. Jag försökte tidigare få påståendet motiverat men i väntan på det har jag gått igenom det underlag jag har tillgång till. Jag har rätt god kännedom om traktens geografi eftersom det är rätt nära mina hemtrakter.
Den första huvudväg i fråga är möjligen Lagastigen , vägen från Jönköping och söderut längs Lagan. Dilemmat är såvitt jag förstår att under medeltiden vet vi inte riktigt hur denna väg går. Att den följer Lagan i stort är väl klart, men på vilken sida? Källorna ger inte mycket svar, och en bifråga blir faktiskt när Lagastigen första gången omnämns i källorna... Vi har en punkt på Lagastigen som omnämns tidigt i källorna och som möjligen kan knytas till färdvägen, det är Stigamo, eller som det då hette Stigamot. Platsen omnämns 1216 (SHHK 349)
Den andra huvudvägen i fråga som går söderut från Stigamot är Växjövägen. Den anses ha följt dagen väg 30 via Svenarum till Vrigstad och därifrån vidare. Det saknas givetvis några bevis för den medeltida sträckningen, men geografin ger inte så många alternativ, och det är rimligt att den passerat Vrigstad som var en central plats i bygden. Där fanns kyrka sedan länge när klostret etablerades.
Nydala hamnar emellan dessa vägar, något närmare Växjövägen (1 mil) än Lagastigen (1,5 mil). I praktiken är det ändå betydligt längre till Lagastigen då ett antal mossar och sjöar måste rundas.
Det blir enligt mig svårt att säga att Nydalas placering kan knytas till de två "kända vägarna" i området. Nydala ligger minst en halv dags vandring från dessa vägars förmodade sträckning.
Alternativet blir att det rör sig om en annan väg. Det finns en väg från Nydala i nodrvästlig riktning som kan beläggas arkeologiskt. En kavelbro på Munkaleden, kallad Munkabron (Hagshult 29:1) är daterad till 1200-tal.
Namnet antyder dock att denna väg skall sättas i samband med just munkarna. Den leder också till Järnboda vilket tillhär Nydalas ägor. Givetvis finns möjligheten att denna väg fanns även innan klostret men det lär vara svårt att argumentera för att denna väg skulle vara av större betydelse,
Återstår då att det istället rör sig om en viktig väg i östvästlig riktning. T.ex. mellan Vrigstad och Värnamo, motsvarande dagens väg 127. Problemet med en sådan blir återigen de stora mossarna och sjöarna väster om Nydala. Men kan en sådan väg av betydelse als anas?
Om man påstår att Nydala är placerat med tanke på de goda kommunikationerna så måste man på något vis förhålla sig till detta. Ingen blir gladare än jag om en betydande väg förbi Nydala kan beskrivas med en någorlunda saklig grund!