Författare Ämne: Skara stift tusen år  (läst 18549 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skara stift tusen år
« Svar #40 skrivet: september 06, 2014, 09:13 »
Av dessa orsaker finns det alltså en enkel logik bakom den förbindelse jag dragit mellan dop och kristning - ca. 1008 - som den naturliga början på Olofs merkantilism och utmyntning. Denna principiella monopolisering (av en del av handeln i riket)  kunde sen leda handeln från Vgl/Skara/Skåne till marknaderna inom den frankiska handelsmonopol som på denna tid kontrollerade Hedeby och Julland
.
« Senast ändrad: september 06, 2014, 09:45 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #41 skrivet: september 06, 2014, 09:57 »
Bokstavar, som du uttrycker det, har ju stor betydelse för förståelsen. Om de första Olofmynten innehåller riktiga och begripliga ord på latin medan de sista bara innehåller bokstäver utan innebörd så måste man ju ifrågasätta myntmakarnas kunnighet. Och vad det beror på att ingen reagerar på de meningslösa mynten.
Dessutom kanske jag försynt skall påpeka att de här mynten naturligtvis inte har något med handel att skaffa. De var snarast ett slags medaljer att dela ut till trogna följeslagare.
Uppgiften om att Olof fick sparken som kung men tilläts flytta till Västergötland och regera där kommer från Adam, som ju är den enda något så när tillförlitliga källa vi har om Olof Skötkonung. Han skriver också om hur Olof ber om att få en biskop i Skara som senare även döper drottningen och barnen. Eftersom andra källor är ett eller ett par sekler yngre finns det ingen möjlighet att granska Adam källkritiskt.
Uppgiften om samregerandet lärde vi väl oss i skolan och finns i de allra senaste historieböckerna.
Och jag använder alltså de senaste källorna. Du nämner inte ett ord om Brita Malmer som är den stora moderna kännaren av myntningen, har du läst henne? Eller har du läst Adam?
Att Anund Jakob tog över kungamakten kan du exempelvis läsa i den senaste stora svenska historien med Dick Harrison som huvudredaktör. Det band som handlar om denna tiden är fem år gammalt, det kan knappast kallas förlegat.
Sen blir det komiskt när du hävdar att du kommit med tusentals källhänvisningar. I inläggen till mig har du bara kommit med ett, och det handlar om jordbrukets historia. Jag skall läsa det noga, men jag tvivlar på att det står så mycket om Olof Skötkonung där.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #42 skrivet: september 06, 2014, 10:08 »
Jag läste din botaniska hänvisning och kunde inte hitta vare sig Olof eller Sigtuna eller Skara. Så jag förstår inte hur de inläggen kan bevisa något om att Olof satt i Sigtuna.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #43 skrivet: september 06, 2014, 10:13 »
Sen är ju knappast Olofs dop en början på myntningen. Den startar på 990-talet, alltså rätt många år innan dopet skall ha ägt rum i Husaby. Men visst kan du ha indirekt rätt. Allt tyder på att Olof var döpt redan tidigare och idag är det väl få som verkligen tror på ett dop 1008, även Husaby ifrågasätts av många. Om vi håller oss till nya källor alltså, i de gamla står det naturligtvis 1008 och Husaby.
Så förmodligen blev Olof döpt i England och var kristen när han startade myntningen, men det är bara gissningar. Säkra fakta är få när det gäller Olof Skötkonung.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skara stift tusen år
« Svar #44 skrivet: september 06, 2014, 11:01 »
Bokstavar, som du uttrycker det, har ju stor betydelse för förståelsen. Om de första Olofmynten innehåller riktiga och begripliga ord på latin medan de sista bara innehåller bokstäver utan innebörd så måste man ju ifrågasätta myntmakarnas kunnighet. Och vad det beror på att ingen reagerar på de meningslösa mynten.


Här fanns alltså engelska myntmästrar som fick lära upp inhemska myntslagare. Dessa tillverkar sen nya myntstampar, med en blandning av runor och latinska bokstavar, såkallade "barbariska mynt". Att du sen inte förstår vad runstavarna eller texten betyder betyder mao. inte att dom var ilitterater eller gjorde "bokstavar utan innebörd". Det betyder helt enkelt att du inte förstått deras innebörd...  :-X

Citera
Dessutom kanske jag försynt skall påpeka att de här mynten naturligtvis inte har något med handel att skaffa. De var snarast ett slags medaljer att dela ut till trogna följeslagare.

Under åren 1000 - 1030 anser man att här tillverkats mer än 2 miljoner mynt i Sigtuna. Det är givetvis början på en svensk merkantilism, efter mönster från Romersk feudalism och merkantilismen i Offas Mercandia - vilket innebär att härskaren uppträder som diktator, avvecklar dom gamla birka-lagar och inför 'handelsmonopol'.

Eller hade Olof hela 2 miljoner "trogna följeslagare"?!

Citera
Uppgiften om att Olof fick sparken som kung men tilläts flytta till Västergötland och regera där kommer från Adam, som ju är den enda något så när tillförlitliga källa vi har om Olof Skötkonung. Han skriver också om hur Olof ber om att få en biskop i Skara som senare även döper drottningen och barnen. Eftersom andra källor är ett eller ett par sekler yngre finns det ingen möjlighet att granska Adam källkritiskt.

Jovisst - även yngre källor kan bidra med väsentlig information. Sen går det givetvis se Adams berättelser i en vidare kontext, om man vill - och kan.

Citera
Uppgiften om samregerandet lärde vi väl oss i skolan och finns i de allra senaste historieböckerna.

Baserad på vad? "Samregerande" med en 10-åring? Vart är realitetsperspektivet?

Citera
Sen blir det komiskt när du hävdar att du kommit med tusentals källhänvisningar. I inläggen till mig har du bara kommit med ett, och det handlar om jordbrukets historia. Jag skall läsa det noga, men jag tvivlar på att det står så mycket om Olof Skötkonung där.

Du frågade vad jag baserade mina synspunkter på och fick du ett generellt svar. Sen får du givetvis missförstå som det passar din överbevisning bäst - och bränna av dom hamgubbar du behöver. Därmed har du gått från att diskutera ämnets fakta pro-et-contra och bemöta dom inspel du här fått - till att agitera för ett specifikt synssätt bland flära möjliga. Då behövs inte flera komiska kommentarer från min sida.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #45 skrivet: september 06, 2014, 11:08 »
Inte för att det spelar någon roll, men jag vill gärna understryka att jag personligen inte har några åsikter om Olof Skötkonung. Precis som majoriteten här är jag rätt okunnig och personliga åsikter är oftast rätt meningslösa. Däremot har jag efter bästa förmåga citerat riktiga forskare och riktigt gamla källor. Folk som bör veta och vars åsikter därmed är intressanta.