Författare Ämne: Skara stift tusen år  (läst 18552 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Skara stift tusen år
« skrivet: augusti 25, 2014, 19:30 »
På fredag fyller Skara stift tusen år och lagom till dess kommer en bok om jubileet. Där kan den som är gammalmodig nog att läsa böcker av papper få information om stift, biskopar, pilgrimsvandringar och mycket annat. Lärt men ändå lättläst tycker jag efter att ha lyckats få ut en bok i förtid på stiftskansliet för recension i stadens tidning.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skara stift tusen år
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2014, 21:15 »
Ett stor grattis till Skara Stift. Hoppas att du lägger till en länk till din recension Hans.

Intressant att det är mer än 40 år innan Lunds Stift grundas.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skara stift tusen år
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2014, 21:23 »
Såg att Skara stift fyller 1000 år. Adam anger att det var Skötkonung som anlade staden och arkeologin stämmer rätt väl in i detta. Lödöse har hittills ansetts grundad runt 1050. Efter viss påläsning börjar man dock fundera på om detta stämmer. Det finns ett antal fynd som är äldre bl a finns en oerhört snygg romartida bägare samt ett antal vikingatida fynd. Bland annat finns mynt från tidigt 1000-tal i ett skick som tyder på att det inte cirkulerat länge. Sedan finns vikingatida svärd från ön utanför och två yxor från Tingberg intill. Ungefär 30% av stadsytan är undersökt så det går verkligen inte att utesluta en äldre datering. Nya undersökningar är väl inte att hoppas på, men en analys av det oerhört stora fyndmaterialet kanske räcker för en ny datering. (Lödöse är Sveriges största medeltida fyndsamling)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2014, 22:26 »
Tyvärr kan jag inte länka tidningens material, den är skriven för dem.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2014, 22:33 »
Jag ser inte att Adam skriver att kungen anlade Skara. Däremot anlade han ett biskopssäte, men sådana brukade ju inte placeras på landsbygden. Så Skara måste ha funnits redan tidigare.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skara stift tusen år
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2014, 22:52 »
Åter en bok som jag måste utöka mina boksamling med. Kastade i går ut mitt gamla piano och konstaterade med tillfredsställelse att två nya bokhyllor nu får plats. Digitala böcker har fördelen att inte ta plats. Lade i kväll ut min populärvetenskapligt hållna bok om svensk medeltida kyrkohistoria med betoning på kyrkornas historia. Finns här för nedladdning:
https://lu.academia.edu/SvenRosborn 
Hans, jag antar att Skaras domkyrkobyggnads historia innefattas i boken. Vem har skrivit det avsnittet? Och vilken datering har man satt på den återfunna kyrkoruinen invid Varnhems klosterkyrka?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2014, 23:14 »
Skara domkyrka behandlas inte alls. Det är bokens svaghet att den undviker sådant som nyligen publicerats. Så finns inget om biskopar som Brynolf Algotsson, Jesper Svedberg eller Haquin Spegel. Däremot förekommer tre förhållandevis bleka 1800-talsbiskopar som inte observerats mycket tidigare.
Kyrkan finns ingen mer omfattande skrift om, men kanske är det en på gång så att det är därför inget skrivs här. Stiftshistoriska sällskapet står bakom boken och vill väl inte konkurrera med sin egen utgivning.
Maria Vretemark som ledde utgrävningen skriver om Varnhem men är försiktig och menar att träkyrkan kan ha byggts i slutet av 900-talet och på 1000-talet ersatts av stenkyrkan. Närmare preciserar hon det inte. Lika försiktig är hon beträffande de kristna gravarna som hon menar är från början av 900-talet, medan det tidigare talats om sent 800-tal.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skara stift tusen år
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2014, 23:26 »
Intressant. Jag hade själv förmånen att av en ren händelse vara närvarande när man lyfte på stensarkofagens lock till den grav som låg utmed den framgrävda kyrkoruinens sydsida i Varnhem - och dessutom med ordentlig filmkamera. Blev lite konfunderad när man plötsligt ville ha de äldsta gravarna ner till 800-talet. Början av 900-talet känns också lite tidigt men att Västergötland måste ha haft en tidig påverkan av kristendomen är inte orimligt - då med tanke på landskapets nära relation politiskt till Norge. Kristendomen vann ju fäste i det landet inte minst med kung Håkon Adelsteinsfostre från ca 933.   

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2014, 23:38 »
Över huvud taget så var man nog lite yvigare i början, men sedan har man backat lite. Lustigt nog så skriver Kars-Göran L önnermark, överhovpredikanten som brukar döpa prinsessor i TV, gravar från slutet av 809-talet i sin uppsats om de tidiga biskoparna.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skara stift tusen år
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2014, 11:54 »
Dick skriver om Skara idag:

Det som hände 1014 var att missionen knöts till Skara och att man fick en biskop från Tyskland - Thurgot.

- Skara var med bred marginal, med flera decennier eller kanske sekel, äldst i Sverige, säger Dick Harrison


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3863540.svd






Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #10 skrivet: september 01, 2014, 12:13 »
Jodå. Fast vi vet väl ärligt talat inte om biskopen hade ett verkligt stift att styra de första åren.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skara stift tusen år
« Svar #11 skrivet: september 01, 2014, 16:58 »
Hans
Är intresserad av Sigridsleven, har du någon lista/kunskap om dem?

MVH/Marty

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #12 skrivet: september 01, 2014, 18:29 »
Nej, tyvärr.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skara stift tusen år
« Svar #13 skrivet: september 01, 2014, 19:32 »
Jodå. Fast vi vet väl ärligt talat inte om biskopen hade ett verkligt stift att styra de första åren.

Troligtvis inte.

När Olof S. anammar dopet och accepterar ett omgifte - med en kristen adelsdam från central-Europa - är det tydligen den tysk-romerska Thurgot som förestår ceremonierna.

Thurgot fick alltså en position inom kungens hov, som officiell 'hovbiskop' - på kungsgården i Sigtuna. Den församling han där fick var tydligen inte stor - och när man här gjorde en kyrka var klienterna troligen en begränsad del av kungafamilj och högadel.

Med omgivinigens hedna hövdingar och centrala hov i Uppsala blev avståndet långt till närmaste kyrckoförsamling, vilket torde vara det främsata incitament för att flytta biskopens säte närmnare dom kristnade danskarna - Skåne inklusive - och göra ett kyrkligt 'fäste' vid den kungliga garnisonsplatsen (husabyn) i Skara.

Etableringen lyckades tydligen och efter Olofs död och Thurgots avgång blev det sen Sigfrids uppgift att ta han om fostringen av kungabarnen Ingegärd och Anund. Efter att Knut den Store etablerade en större, katolsk ledung -med stridskrafter från Wessex till Jumne - föll slutligen södra Sverige och större delen av Norge i den tysk-romerska kejsares makt, varför det katolska handelsdomen och kyrkoväsen blev rejält - och nya församlingar och handelsförbindelser upprättade. 

Märkligt nog kom Sigfrids två första svenska adepter "gå ut ur tiden" i relativt ung ålder - just det år som numer markerar slutet på vikingatiden. Ingegerd 10/2-1050 och Anund Jakob 25/7, samma år.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Skara stift tusen år
« Svar #14 skrivet: september 01, 2014, 19:58 »
Hans
Är intresserad av Sigridsleven, har du någon lista/kunskap om dem?

MVH/Marty
Sigridslev nämns i huvudstycket i "kung Valdemars jordebok". I samband med detta räknas kung Valdemars egendomar i Sverige upp. Dessa har han ärvt av sin mor drottning Sofia. Sofia ärvde dem efter sin bror Burislev som i sin tur ärvt dem efter deras far, Sverker den äldre.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #15 skrivet: september 01, 2014, 20:53 »
Boreas.
Får jag fråga vad du bygger dina uppgifter på?  Inget stämmer med historieböckerna vad jag kan minnas.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skara stift tusen år
« Svar #16 skrivet: september 01, 2014, 22:34 »
Sigridsleven anses av många vara det starkaste beviset för Sigrid Storrådas existens. Dessa lev var arvegods som tillhörde det danska kungahuset. De låg ofta i de västra delarna av Västergötland vad jag har fått fram. Rotar man runt kring Sigrid framkommer en oerhört spännande person som antagligen inte fått rätt uppmärksamhet pga sin starka koppling till Västergötland och den infekterade (vagga-debatten).

Förutom sagomaterialet så indikerar ju även sonen Olofs koppling till VG mot en bas på moderns sida i detta landskap.

Sigrid framställs ju i sagorna som en individ som lyckades döda av den Norska kungen och därefter förena Danmark, Götaland och Svealand på något vis. Hon är Västgöte som gifter sig med en Sveon respektive Dansk kung. Utan detta hade Danmark aldrig haft möjlighet att ta England som jag ser det.

Hennes ättlingar verkar ju finnas bland de nya kungaätterna som tar makten runt mitten på 1000-talet. Dessa verkar ha kopplingar mot Levene varför det vore spännande att se om Sigridsleven hade en tyngpunkt i detta område.


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #17 skrivet: september 02, 2014, 08:51 »
Utanför Främmestads kyrka finns en sten med bilder på Sigrids pappa, Skoglar Toste, Sigrid själv samt hennes sondotter Astrid, som var gift med norske kungen Olof den helige. Men den är rest i slutet av förra seklet och är ju inget bevis på något. Och det är nog inte Sigridsleven heller. Om det handlade om en drottnings efterlämnade arv i Danmark så borde finnas liknande arv efter exempelvis Margareta Fredkulla som bevisligen skall haft med sig stora områden i Dalsland och Västergötland.
Men om min dator inte tappat bort en massa gamla texter hade jag kunnat ge omfattande besked. Jag fick för en del år sedan en dansk undersökning av just Sigrids efterlämnade områden i Västergötland. Det var mycket intressant, men hur korrekt det var kan jag inte avgöra. Mycket av det som berördes låg i mina trakter, men i samband med datorbyte tappade jag bort allt det plus en massa annat.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skara stift tusen år
« Svar #18 skrivet: september 02, 2014, 20:29 »
Varför skulle en biskop installerad i Skara stift sitta i en kungsgård i Sigtuna?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skara stift tusen år
« Svar #19 skrivet: september 02, 2014, 22:00 »
Påstår någon detta om Sigtuna??

Sigrid är enligt ett par forskare jag talat med att anse som "mycket sannolik". Hennes historia är likartad i flera källor och uppgifterna i Adam kan stämma då kungarna regelbundet gifte om sig och hade sidofruar etc. Sigridsleven är en indikation, men ännu mer  talande är kanske hennes avkomma,  som får oerhört stort inflytande. Kanske är det Sigrid som skall anses vara den förste regenten över Svear och Götar och inte sonen Olof. Hon skapade en form av kort men ohyggligt stark variant av Kalmarunionen som ledde till en nordbo som kung av England.