Författare Ämne: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti  (läst 7152 gånger)

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« skrivet: augusti 22, 2014, 12:19 »
Arkeologisk Geofysik utförs på Orust  över ett båtgravfällt med runstenar samt andra anliggande åkrar där man tror att bosättningen kan ha varit.

Nu som förr hittar vi guld och gröna skogar där ute.

Glenn Envall

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2014, 17:30 »
Var på Orust ligger detta gravfält? Du har möjligen inte någon intressant länk till platsen?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2014, 18:02 »
Googla Hoga och Orust .. Mvh

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2014, 21:32 »
Tack Marty!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2014, 07:09 »
Här är en länk som kortfattat beskriver platsen för den som är intresserad.
http://www.orust.se/amnesomrade/upplevaochgora/kulturhistoriakulturarv/hogarunsten.4.ff67aea13f999476c2f15.html

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2014, 09:53 »
Tack

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2014, 11:51 »
Arkeologisk Geofysik utförs på Orust  över ett båtgravfällt med runstenar samt andra anliggande åkrar där man tror att bosättningen kan ha varit.

Nu som förr hittar vi guld och gröna skogar där ute.

Glenn Envall
Vad är det som gör att detta gravfält tolkas som just ett båtgravfält?

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2014, 10:15 »
Hej

Nej det är inte Haga dem mätningarna är avslutade detta är en helt ny plats tyvärr har jag inte det i huvudet nu, vad den hette. Sätter mej i bilen nu så allt är nerpackat.

Take care.

Glenn Envall

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2014, 10:27 »
Lilla Askerön ligger intill Orust, kanske där?

http://www.angermark.se/vikinga-graven-vid-kars-myr

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2014, 11:13 »
Tack för tipset Marty.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #10 skrivet: augusti 24, 2014, 11:22 »
Hej

Nej det är inte Haga dem mätningarna är avslutade detta är en helt ny plats tyvärr har jag inte det i huvudet nu, vad den hette. Sätter mej i bilen nu så allt är nerpackat.

Take care.

Glenn Envall
Du vill alltså inte avslöja för mycket eller var platsen finns. Är du rädd för att fel personer skall få tag på informationen som tex plundrare? Jag har full förståelse för det i så fall.  :)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #11 skrivet: augusti 24, 2014, 12:51 »
Askerön verkar ha varit ett "långt röse". Om det fanns en båt i botten av den så borde en sådan grav synas som en båtformad anomali på magnetometern. Denna typ av rösen har i Norge visat sig innehålla mycket rika gravar från vikingatid. Sen finns det i Bohuslän några riktigt stora långrösen (38 resp 30 meter:))

http://runeberg.org/elfsyssel/0143.html


Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #12 skrivet: augusti 25, 2014, 13:56 »
Det här verkar vara en skröna, mig veterligt finns det en enda känd runsten på Orust , och det är den i Hoga. Enligt fornsök så finns det inga andra, och inte heller några båtgravar. Vet däremot att det har pågått (pågår?) arkeologiska undersökningar där den nya väg 160 ska dras fram...

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #13 skrivet: augusti 25, 2014, 16:55 »
Ja Hoga är den enda runstenen. Askerön är dock spännande som möjlig båtgrav. Askerön är dock inte Orust. Magnetometerundersökning kostar mycket pengar, så vi får hoppas att det är en bra och spännande historia här, som vi inte verkar få reda på.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #14 skrivet: augusti 25, 2014, 18:56 »
Ja Hoga är den enda runstenen. Askerön är dock spännande som möjlig båtgrav. Askerön är dock inte Orust. Magnetometerundersökning kostar mycket pengar, så vi får hoppas att det är en bra och spännande historia här, som vi inte verkar få reda på.
Ja, det hade verkligen varit intressant att veta mer om dessa förmodade båtgravar.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #15 skrivet: augusti 25, 2014, 19:56 »
Det finns exempelvis vid Nordre Älv, gravar med båtnitar i. Skulle inte förvåna mig om det finns uppgifter om vikingatida gravar på Orust med ett flertal nitar i. Sådana fynd är ofta gamla och därför svåra att hitta via nätet. Nitar är ingen garanti för båtar utan verkar ibland ha lagts ner symboliskt i graven. Uppgifter om många nitar kanske man skall ta på större allvar.  Sen finns det ju ett gäng på Orust som följer upp en uppgift om en bonde som hittat ett skepp högt upp i en å när han grävde.. kommer bara inte ihåg var just nu.

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #16 skrivet: augusti 30, 2014, 10:12 »
Det var som jag skrev att det inte var Haga det var som du skrev Marty det var Hoga Jag blandade ihop namnen bara innan jag skulle åka. Varit där nu en vecka skall tillbaka och mäta på måndag 8/9. Rio mätte in pinnarna.

Glenn Envall

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2014, 10:37 »
Tack Saga för att du håller oss uppdaterade om vad som pågår. Jag hoppas att du skriver fler inlägg när du vet mer, för det skulle vara riktigt intressant läsning.

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #18 skrivet: september 01, 2014, 10:41 »
Jag skall försöka skriva mer än jag gjort måste bara få klart för mej var mina befogenheter och begränsningar ligger.

Glenn

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Arkeologisk Geofysik utförs på Orust 25- Augusti
« Svar #19 skrivet: september 03, 2014, 10:35 »
Ja då var det snart dags igen på Orust dem som inte är alltför långt bort och känner sig intresserade ta en utflyktsdag lite vin och baguette sitt i gräset och njut när en MAS bara går och går. Övre Hoga som sagt 8-10/9. Nedre är klar redan förutom skeppssättningen och den perifiera dommarringen tas nog på onsdag.

Glenn