Först en definition: Jag definierar en hövding som ledare för en här av krigare eller en krigsflotta, en kung en som styr ett territorium med fasta, bestämda gränser. (Det är oklart om fornnordiskan såg någon skillnad)
Den forn-nordiska litteraturen ger en rad exempel på kunliga förhållanden som inte rör sej om krig. "Speculum regale" till exempel, där kungens civila plikter och protokoll står i fokus.
Sen finns det ett antal situationer där kungar är involverad i olika sidor av större konflikter og krig. Av naturliga skäl, eftersom det land han är statschef för befinner seg i konflikt.
Äntligen finns här rader av incidenter där kungar - såväl som "sjökungar" befinner sej i strid. Dessutom fins endera exempel på härförare som INTE är kungar själva, men som kommenderar en kungs arme. I jarl Lodbroks fall var han troligen flottchef för en arme sammansatt av soldater från flera nordiska kungar. Lodbrok-sönernas sjövälde kom som man vet att inbefatta hela Östersjön, Nordsjön och Norska havet - ända upp till Mitt-Norge och Kap Vitserk på Grönland.
Vil vi tala om kungar och kungadömen - och speciellt om deras ursprung - får vi nog anlita fredstid som det normala imperativ - och sen fundera derifrån på HUR en familj kunde bli till en kunglig familj, med legitima medel.
Något annat finn här inte fog för.
Min huvudpoäng var bildandet av småstater med en centralort. Kungens roll som överbefälhavare i krig går långt tillbaka i tiden.
Men ännu längre tillbaka i tiden går hans roll som kung.
Att kungen - såväl som alla andra familjöverhuvuden i riket - står främst i leden när ett rike eller område får försvaras mot främmande aggression är ju givet. Krigens klassiska 'kärna' är ju stamledarnas, hövdingarnas och kungens liv. När ett folk forlorade sin kung ansågs ju deras "sak" för forlorad - vartefter dom lägre aristokrater som deltagit fick underhandla om sina liv med den sägrande fiendens härledare - alternativt rymma slagmarken och försöka fortsätta motståndet.
Sen får du gärna konkretisera vad du menar med en "småstat" - och varifrån du fått idèen om att en "småstat" med en "centralort" kan vara början på ett legitimt kungadöme - och en där tillhörande ättesamhälle...