Hans
Visst leder den nån vart, men du ville höra det från annan part också. Svens ord godtog du direkt, även om merparten är precis det jag sagt. Man ska givetvis alltid jämföra en uppgiftslämnares ställning med en annans innan man godtar den, men samtidigt ska man akta sig för att låta auktoritet stå för sig själv. Att Sven är etablerad, respekterad, och dessutom enligt mig ett föredöme för sin proffesion, innebär inte att man ska ta för givet att det han säger är rätt. Sist han och jag diskuterade kloster hade han fel, och jag, den envisa okände amatören, rätt!
Det var metod, nu till sak!
Att cistercienserna trollband folk och kungar råder det inga som helst tvivel om. Och att de förde med sig stora värden för samhället är lika uppenbart. Det har jag aldrig sagt någonting emot.
Kapitalism är det inte heller fråga om. Det kan det aldrig bli tal om eftersom det inte råder en fri marknad på att erbjuda frälsning eller räddning undan skärselden. Girighet blir däremot en fråga att diskutera. Cistercienserna under Bernard blir både maktlystna och giriga enligt mig. Som Sven säger är det nog högst mänskligt och inget man behöver förvånas över.
Precis som katolska kyrkan i övrigt så måste man göra skillnad på olik nivåers ambitioner. Det är fullt jämförbart med vilken storföretag som helst idag. Den enskilda medarbetaren är ambitiös, välvillig, flitig och framförallt trogen. Ledningen däremot blir maktberusade med framgång och skaffar sig helt andra ambitioner och de som tar plats i ledningen kommer med tiden att vara av den typ som passar. Därför slutar det i att cistercienserna bannlyser, förmodligen det hårdaste straff som kan utdelas, människor som står dem emot i ekonomiska frågor gällande nyttjande av högst begränsade markområden(i cisterciensernas perspektiv). Att så sker kan antagligen inte lastas den enskilde munken i Nydala. Han är säkert sann i sin tro ! Men så blir han heller aldrig abbot. För att bli det måste han börja smida ränker....