Författare Ämne: Skoglar Toste  (läst 73256 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skoglar Toste
« Svar #100 skrivet: november 26, 2014, 17:33 »
Historikus

Jag kanske missuppfattade. Du skrev om att han kan ha hetat Torsten, men på stenen står det Toste.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #101 skrivet: november 26, 2014, 17:42 »
Frisisk påvirkning, ja – det må du tjekke. Det fortsatte jo lidt længere sydpå med alliancen mellem Danmark og Flandern.
Jeg husker ikke nu, hvem der omtalte ham som Carolus Magnus, som er den latinske betegnelse for hans danske navn.
Har læst et sted, at den islandske ryle er opkaldt efter ham, fordi han yndede at spise den: Calidris Canutus ...

Der står noget om Carolus Magnus i denne bog

http://books.google.dk/books?id=6op4ZRmJMa0C&pg=PA194&lpg=PA194&dq=canutus+magnus&source=bl&ots=J8899QKsot&sig=TXkz_0JV8FKHt3LypazoZKroETg&hl=da&sa=X&ei=jAJ2VN7SHaTNygO1toCYAw&ved=0CCwQ6AEwAg#v=onepage&q=canutus%20magnus&f=false

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #102 skrivet: november 26, 2014, 18:27 »
Citera
Forgænger for et herred er måske de såkaldte storbo'er. Stor-bo'et Finnveden lå sydsydvest for Jönköping og indeholdt de senere herreder Sunnerbo, Västbo og Östbo dvs. syd, vest og øst for søen Bolmen. Samlet findes der her 24 runesten fra vikingetid.
Finnveden är en av tredingarna inom Tiohäradsbygderna. Vad det samlade landet eg kallades tror jag inte är identifierat. De övriga tredingarna är Njudung resp Värend. Varje treding är sedan indelade i underordnade tredingar.

Finnveden har uppenbarligen en gång sträckt sig västerut till kusten, så att Halland varit en del. Sannolikt är detta innan Tiohäradsbygden haft anledning att bildas. Värend hade kontakt med kusten via västra 2/3 av Blekinge (utom Lister). Även Göingeområdet bör ha ingått. Njudung har i varje fall också innehaft Tveta, men kanske även Vedbo och Vista ingått. Förändringen kommer mitten av 800-talet, då stormännen i Halland föredrar att ansluta sig till danerna i väster. Njudung är ju redan inringat, men runt 1000 (eller definitivt runt 1100) bör man tappat kontrollen över Tveta (och ev Vista/Vedbo) av motsvarande skäl, som Halland frånfaller (fast nu Götland i norr). Det land, som skapas runt Vättern lägger ju uppehållsplatsen för sin ledning på Visingsö, och där bör upprätthållandet av kontrollen av i varje fall Vista, Vedbo resp Tveta vara en viktig orsak. Värends kontroll över västra Blekinge består sannolikt väl in i 1100-talet. Troligen medverkade man med trupp då Anund segrade över Knut (enligt anal om Knut i England) vid HelgA å ca 1026, men det betyder inte säkert underordnande utan lika väl allians inför samma hotbild. HelgE å är vid tiden av mindre strategisk betydelse, annat än som ungefärlig västgräns för Lister.

Denna serie av händelser bidrar till att resp folklandsledningar bildar ett land där tredingarna Finnveden, Njudung resp Värend ingår med eget LANDSTING. Detta sitter så djupt för framtiden att när landet inordnas i det då nya Sverige från ca 1250, så förblir regionen egen lagsaga, med fortsatt egen lagman och med fortsatt eget stift, med foprtsatt speciella lagar, där bl a särskilt kvinnostödjande lagar är formulerade. Att Växsjö blir den gemensamma centralorten är troligen beroende av att från detta område utgår leden (Mörrumsån/HelgA å) mot det område vid kusten, som fungerade som Tiohäradsbygderas hamn fram till 1150-1200.

Inom varje treding finns underordnade tredingar. I Finnveden är detta tydligt, men det är lika för Njudung resp Värend. För Finnveden övergår dessa till att först fungera administrativt, som bo, till att (troligen) från 1300-talet ombildas till härader. Det bör altså ursprungligen varit 9 delområden, som blivit "Bo". Njudung minns jag inte direkt, men för Värend sker delningar av tidigare delområden, vilka sedan övergår till härad, där något delområde delas för att bli härad (samtidigt förloras ju det som blir västra Blekinge). Det som händer i slutskedet styrs i huvudsak över Tiohäradsbygdens (då nyblivna) lagsaga genom förhandlingar och freder mellan Danmarks och Sveriges kungar (administrationer).

En administrativ indelning i tredingar lyser ofta igenom i Sverige. De 3 folklanden vid Mälaren är exempel. Nerike resp Västmanland är andra exempel. Gotland ett tredje. Helsingländerna är samlat ett praktexempel. Möre med Ö Bleking ett ytterligare. Sedan krävs det mer ingående analyser. Västergötland i stort (Värmland/Dal/Götland) visar likande, men delarna har en annan karaktär, liksom för det som skall bli Östergötland (landskapet). tredingsindelningen bör vara spåren efter ett för-sverige, kanske efter det rike svearnas kungliga ätt styrde över, vilket vi entydigt inte kan fastställa namnet på (annat än att ett Svealand, ibland Svitjod, resp Wendland och kanske även ett Helsingländerna ingår fram till ca 1066).

Forts
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #103 skrivet: november 26, 2014, 18:27 »
Att skapa skeppslaget som grund i denna administrativa organisation är genialiskt och bör ha byggt på rättvisetanke. Det går inte att bevisa, men precis som troligt för Gotland och framförallt SV Skåne, så bör indelningen föranlett tvång på att omlokalicera vissa gårdar mellan en bygd och en annan vid bildandet, för att standarden 24 plus ett skulle kunna upprättas. Att befolkningsutveckling ändå senare skulle omkullkasta gör inte idéen sämre. Den fungerade förträffligt i minst 500 år och är inte oviktig än idag.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #104 skrivet: november 26, 2014, 18:37 »
Hans Menzing; jeg mener at ha' svaret på det spørgsmål i et tidligere indlæg. Du må se efter mit svar.

(Der kan vel have været flere med navnet Toste.)

Vikingen Toste - med mere

Jeg starter et sted og går lidt bagud.

I det 11. århundrede blev Vladimir II Monomakh af Kiev gift med Gytha af Wessex.
Gytha var datter af den sidste anglo-saksiske konge, Harold Godwinson, som omkom ved slaget i Hastings 1066. Deres første søn var Mstislav I af Kiev (1076–1132), der blev gift med prinsesse Kristina Ingesdatter af Sverige, der var datter af Kong Inge I af Sverige.

Kong Inge var søn af kong Stenkil og kaldes derfor Stenkilsson, men også "Inge den ældre" – han var konge 1080 til ca. 1084 samt fra 1087 til ca. 1105. Et brev fra paven Gregor VII antyder, at Inges bror Halstein Stenkilsson var medkonge i en periode, før 1080, da han døde. I et brev fra pave Gregor VII benævner han Inge som Ingo gloriosus Suetonum Rex – Inge, svearnes ærerige konge. I et andet brev s VII i 1081 omtaler paven ham som konge af Väster Götaland, nemlig rege wisigothorum.

Vi har altså her en skriftlig kilde, der forbinder Inge med Vester Götaland, hvilket ikke er så underligt, når vi ved, at hans far Stenkil (1028?, konge fra ca. 1060, var stormand i Vester Götaland. I Hervara sagaen kan man læse, at Stenkil døde samtidig med Harald Hårderåde (1066).
Det fortælles også, at Stenkil var søn af Astrid Njalsdotter – hun var datter af Njal af Hålogaland (der var søn af Finn Skjalge) og at Stenkils far var Ragnvald den gamle, og at han voksede op i Staraja Ladoga.

Det hævdes også, at Stenkil var en efterkommer af vikingen Skagul Toste.

 8)

Repetition: Mstislav I af Kiev blev gift med Inge Stenkilssons datter, Kristina.
Blandt deres ti børn var:
 Ingeborg af Kiev, der var gift med Knud Lavard og blev mor til
Valdemar I den Store; og
 Malmfred, der først var gift med Sigurd I Jorsalafarer af Norge;
efter hans død med Erik Emune.

Kristinas far, Inge Stenkilsson og hustruen Helena fik også datteren Margrete Fredkulla. Kong Inge eller Helena ejede desuden landområder i Østergötaland, hvorfor de i årene 1090-1100 kunne skænke 20 gårde til det benediktinske nonnekloster Vreta, det første kloster i Sverige.

På den måde blev Margrete Fredkulla arving til svenske landområder. Hun fik sit tilnavn, da hun ved en fredsaftale mellem Norge og Sverige i 1101 blev giftet bort til den norske konge Magnus Barfod. Kun et par år efter bryluppet omkom Magnus under et slag i Irland, og året efter blev hun gift med kong Niels af Danmark,
den yngste af Svend Estridsens sønner.

Med Niels fik Margrete sønnen Magnus den Stærke, der senere gjorde krav på hendes og mandens svenske landområder. Og det førte til Kalmar-ledingen.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #105 skrivet: november 26, 2014, 18:41 »
Citera
Her er helt klart en opgave der skal undersøges nærmere. Du ved jeg hælder lidt til den frisiske påvirkning, som du selv i et indlæg har været lidt inde på. Gemmer der sig en Magnus i de tidligere slægter eller, er det bare et modenavn. Lidt sjovt at Knud den Store var døbt 'Lambert' efter sin mors polske æt og samtidig kalder sig Magnus - efter sin fars æt? Måske. Vi får se.
Under åren mellan 900-1100, så sker omvälvande händelser inom Norden. Befolkningar, som är kristna (men ännu inte Romersk katoliker) konverterar (OBS! Konverterar) till Romersk Katolicism. Många gör det därför att deras härskare (t ex Olv Skötkonung) gör det, vilket är en plikt i ett klansystem (även detta är satt under upplösning).

Men namn som anses av samtiden vara kristna ICKE Romersk Katolska är kanske inte förenligt med den nya kristna tro man skall visa upp. Alltså byter man namn, särskilt om man är kunglig. Dvs i Sydvenden är Lambert gångbart för Knut, medan i söder och väster så är Magnus (latin "härskare", har jag för mig) mer gångbart, särskilt när Knut nu måste visa upp Romersk katolicism.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #106 skrivet: november 27, 2014, 09:02 »
Historikus -- med hensyn til Magnus o.s.v.

Redigeret i henhold til Hans Gillingstams artikel:
 Utomnordiskt och nordiskt i de äldsta svenska dynastiska förbindelserna.
(Personhistorisk tidskrift 1981).

I det 11. århundrede blev Vladimir II Monomakh af Kiev gift med Gytha af Wessex. Gytha var datter af den sidste anglo-saksiske konge, Harold Godwinson, som omkom ved slaget i Hastings 1066. Deres første søn var Mstislav I af Kiev (1076–1132), der blev gift med prinsesse Kristina Ingesdatter af Sverige, der var datter af Kong Inge I af Sverige.

Emund den Gamle, der var illegitim søn af Oluf Skökonung (d. 1021 el. 1022) og den vendiske kvinde Edla, fik en datter, der blev gift med kong Stenkil. Kong Inge var søn af kong Stenkil og kaldes derfor Stenkilsson, men også "Inge den ældre" – han var konge 1080 til ca. 1084 samt fra 1087 til ca. 1105. Et brev fra paven Gregor VII antyder, at Inges bror Halstein Stenkilsson var medkonge i en periode, før 1080, da han døde. I et brev fra pave Gregor VII benævner han Inge som Ingo gloriosus Suetonum Rex – Inge, svearnes ærerige konge. I et andet brev s VII i 1081 omtaler paven ham som konge af Väster Götaland, nemlig rege wisigothorum.

Vi har altså her en skriftlig kilde, der forbinder Inge med Vester Götaland, hvilket ikke er så underligt, når vi ved, at hans far Stenkil (1028?, konge fra ca. 1060, var stormand i Vester Götaland. I Hervara sagaen kan man læse, at Stenkil døde samtidig med Harald Hårderåde (1066).
Det fortælles også, at Stenkil var søn af Astrid Njalsdotter – hun var datter af Njal af Hålogaland (der var søn af Finn Skjalge) og at Stenkils far var Ragnvald den gamle, og at han voksede op i Staraja Ladoga.
Det hævdes også, at Stenkil var en efterkommer af vikingen Skagul Toste.

Tilbage til Inge - hans søn Ragvald fik datteren Ingrid, som blev gift med Henrik Halte af Danmark, og de blev forældre til Magnus Henriksson af Sverige.

Repetition: Mstislav I af Kiev blev gift med Inge Stenkilssons datter, Kristina.
Blandt deres ti børn var:
 Ingeborg af Kiev, der var gift med Knud Lavard og blev mor til
Valdemar I den Store; og
 Malmfred, der først var gift med Sigurd I Jorsalafarer af Norge;
efter hans død med Erik Emune.

Kristinas far, Inge Stenkilsson og hustruen Helena fik også datteren Margrete Fredkulla. Hun var først gift med Magnus Barfot af Norge, derefter med Niels Svendsen af Danmark (konge fra 1104-1134), og de fik sønnen Magnus Nielsen. Magnus dræbtes i slaget ved Foteviken, Niels derefter i Slesvig. Man har undret sig over, at han tog til Slesvig, hvor Knud Lavard var velanskreven og den øverste i gildet (edslauget), men det er nævnt et sted, at der altid var nogle frisere i byen, som ville passe på kongen - det hjalp dog ikke i dette tilfælde.

Kong Inge eller Helena ejede landområder i Østergötaland, hvorfor de i årene 1090-1100 kunne skænke 20 gårde til det benediktinske nonnekloster Vreta, det første kloster i Sverige. På den måde blev Margrete Fredkulla arving til svenske landområder. Hun fik sit tilnavn, da hun ved en fredsaftale mellem Norge og Sverige i 1101 blev giftet bort til den norske konge Magnus Barfod. Kun et par år efter bryluppet omkom Magnus under et slag i Irland, og året efter blev hun gift med kong Niels af Danmark, den yngste af Svend Estridsens sønner.

Med Niels fik Margrete sønnen Magnus den Stærke, der senere gjorde krav på hendes og mandens svenske landområder. Og det førte til Kalmar-ledingen.
[/quote]

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skoglar Toste
« Svar #107 skrivet: november 27, 2014, 09:21 »
Bornholm

Det är intressant det du skriver, men jag ser inga länkar till Skoglar Toste, och det är ju om honom det skall handla. Var han västgötsk vikingahövding och far till Sigrid Storråda som sagorna säger?

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #108 skrivet: november 27, 2014, 10:39 »
Bornholm

Det är intressant det du skriver, men jag ser inga länkar till Skoglar Toste, och det är ju om honom det skall handla. Var han västgötsk vikingahövding och far till Sigrid Storråda som sagorna säger?

Mit indlæg er et svar til Historikus om navnet Magnus, men viser jo også, at der kan have været flere personer med navnet Toste.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #109 skrivet: november 27, 2014, 10:41 »
Jag kommer sent, men känner att jag bör påpeka att Toste finns nämnd på en sten i Uppland och att han enligt den skulle ta tagit gäld i England. Så en Toste måste ha funnits, men om han var far till Sigrid vet vi förstås inte.

Jeg reflekterede over teksten på denne sten i et tidligere indlæg som du finder her.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6355.msg74441.html#msg74441

Citat från: historikus
Umiddelbart viser dateringen at stenen er sat et sted i perioden 1040-1050. Det passer fint sammen med at runeristeren menes at være Åsmund Kåresson, hvor wiki skriver, at Åsmund Kåresson, Asmundr Kara sunn, var en runristare i Uppland och hans verksamhet med centrum kring Uppsala varade från 1020-talet till seklets mitt. Så hvis Ulf skulle ha’ taget danegæld med Skoglar-Toste, har han været på togt i en meget tidlig alder, da gennemsnitsalderen dengang vel nok ikke var meget mere end 50 år.

Jeg tror ikke at stenens 'Tosti' levede på samme tid som Skoglar-Toste. Stenens Ulf har taget gæld med en senere Tosti, hvoraf der nævnes flere i Knud den Stores engelske gavebreve.

Læs også dette svar -

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6355.msg74592.html#msg74592
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #110 skrivet: november 27, 2014, 10:45 »
Under åren mellan 900-1100, så sker omvälvande händelser inom Norden. Befolkningar, som är kristna (men ännu inte Romersk katoliker) konverterar (OBS! Konverterar) till Romersk Katolicism. Många gör det därför att deras härskare (t ex Olv Skötkonung) gör det, vilket är en plikt i ett klansystem (även detta är satt under upplösning).

Men namn som anses av samtiden vara kristna ICKE Romersk Katolska är kanske inte förenligt med den nya kristna tro man skall visa upp. Alltså byter man namn, särskilt om man är kunglig. Dvs i Sydvenden är Lambert gångbart för Knut, medan i söder och väster så är Magnus (latin "härskare", har jag för mig) mer gångbart, särskilt när Knut nu måste visa upp Romersk katolicism.

Hvilke bevægelser var kristne men ikke katolske? Katolsk betyder almindelig. Det var, hvad Willibrord kom med hertil i begyndelsen af 700-tallet efter at have virket blandt friserne, og været i Rom. Willibrord tog ifølge historien 30 drenge med sig til det kloster, han havde grundlagt i Echternacht, så de kunne oplæres i kristendommen.
Kristendommen i Norden, indtil reformationen i 1517 (i Danmark gennembrud i 1536), hvor den protestantiske kirke blev dannet. Runesten var de første, skriftlige budbringere om kristendom, og hvis vi ser på Glavendrupstenen fra 900-tallet, kan man på den læse om Thor. Ansgar med følge kom hertil i begyndelsen af 800-tallet.
Dine påstande om, at det forholdt sig anderledes, savner grundlag.


Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #111 skrivet: november 27, 2014, 11:09 »
Bornholm; ganske interessant, det du har fundet ud af om 'Lambert' navnet, der går igen hos Mieszko og Boleslaw slægterne.

Jeg har et andet spørgsmål af samme karakter. Side 42 i din bog omtaler du Knud den Helliges gavebrev af 1085. Han omtaler sig som Knud den fjerde, kong Magnus' søn, som du i noten angiver er Svend Estridsen. Samtidig forklarer du, at en del konger fik navnet Magnus, som Carolus Magnus, Karl den Store.

Rigtigt er det at Svend i pillegraven i Roskilde Domkirke bliver nævnt som 'Sueno magnus Rex'. Har du oplysninger om flere andre konger/fyrster med lignende mellemnavn - og kan der være en slægtsmæssig forbindelse som forklarer 'Magnus' analog 'Lambert'?

Jeg har mere om Knuds polske familie, men det hører jo nærmere hjemme i en tråd om "dynastiske forbindelser".
 8)

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #112 skrivet: november 27, 2014, 11:23 »
Men namn som anses av samtiden vara kristna ICKE Romersk Katolska är kanske inte förenligt med den nya kristna tro man skall visa upp. Alltså byter man namn, särskilt om man är kunglig. Dvs i Sydvenden är Lambert gångbart för Knut, medan i söder och väster så är Magnus (latin "härskare", har jag för mig) mer gångbart, särskilt när Knut nu måste visa upp Romersk katolicism.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? Et eksempel -

I Danelagen år 878 angreb vikingekongen 'Guthrum' kong Alfred ved »Ethandun« (Edington) i Wiltshire, hvor han desværre tabte slaget. Det medførte at han blev tvunget til at lade sig døbe under navnet Athelstan sammen med 30 af sine mænd.

Eksemplet viser, at når en hedning blev 'kristen døbt' fik man samtidig - i tillæg - et kristent døbenavn. Det betyder vel ikke at man skiftede kaldenavn, men blot viste offentligheden, at man nu var kristen.

Mht. at Knud den Store fik et kristent døbenavn 'Lambert' er således i tråd med proceduren. Hvorfra mellemnavnet Magnus så kommer fra, må vi forske lidt i. Jeg skal se lidt nærmere på, hvad Bornholm har skrevet om det.

Vetgirig; det virker lidt som noget 'støj' al det du skriver om tidlig kristendom og ny kristen tro. Kunne du ikke oprette en tråd, hvor din holdning til dette emne kan diskuteres? I de bøger jeg har læst begynder den kristne tro med Ansgar's virke i 800-tallet og slår vel først igennem i Norden i 1000-tallet.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #113 skrivet: november 27, 2014, 11:25 »
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? Et eksempel -

I Danelagen år 878 angreb vikingekongen 'Guthrum' kong Alfred ved »Ethandun« (Edington) i Wiltshire, hvor han desværre tabte slaget. Det medførte at han blev tvunget til at lade sig døbe under navnet Athelstan sammen med 30 af sine mænd.

Eksemplet viser, at når en hedning blev 'kristen døbt' fik man samtidig - i tillæg - et kristent døbenavn. Det betyder vel ikke at man skiftede kaldenavn, men blot viste offentligheden, at man nu var kristen.

Mht. at Knud den Store fik et kristent døbenavn 'Lambert' er således i tråd med proceduren. Hvorfra mellemnavnet Magnus så kommer fra, må vi forske lidt i. Jeg skal se lidt nærmere på, hvad Bornholm har skrevet om det.

Vetgirig; det virker lidt som noget 'støj' al det du skriver om tidlig kristendom og ny kristen tro. Kunne du ikke oprette en tråd, hvor din holdning til dette emne kan diskuteres? I de bøger jeg har læst begynder den kristne tro med Ansgar's virke i 800-tallet og slår vel først igennem i Norden i 1000-tallet.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #114 skrivet: november 27, 2014, 15:01 »
 
Citera
de bøger jeg har læst begynder den kristne tro med Ansgar's virke i 800-tallet og slår vel først igennem i Norden i 1000-tallet.
Ansgars verk är numera ifrågasatt, i varje fall des betydelse. Detta sett mot att det finns mängder med källbevis inbakade i den Romersk Katolska tyskbaserade propagandatexterna om att en hel del kristendom redan fanns på plats. Sedan tillkommer allt mer arkeologiska bevis om att kristendomen fanns före Ansgar. Och uppgifterna om Ansgars andra resa är fullständig lögn, när olika propagandatexter jämförs.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #115 skrivet: november 27, 2014, 15:10 »
Citera
Hvilke bevægelser var kristne men ikke katolske?
T ex arainaismen. Men det fanns ett flertal paralleller till arianerna. De är bara inte lika kända.

Citera
Katolsk betyder almindelig. Det var, hvad Willibrord kom med hertil i begyndelsen af 700-tallet efter at have virket blandt friserne, og været i Rom. Willibrord tog ifølge historien 30 drenge med sig til det kloster, han havde grundlagt i Echternacht, så de kunne oplæres i kristendommen.
Inte uppläras i kristendommen. De skulle bli ROMERSK KATOLIKER. Det är skillnad, mot att rätt och slätt vara kristen, t ex arian.
Citera
Kristendommen i Norden, indtil reformationen i 1517 (i Danmark gennembrud i 1536), hvor den protestantiske kirke blev dannet. Runesten var de første, skriftlige budbringere om kristendom, og hvis vi ser på Glavendrupstenen fra 900-tallet, kan man på den læse om Thor. Ansgar med følge kom hertil i begyndelsen af 800-tallet.
De flesta svenska runstenar med dateringar runt 1000 och senare har ju KRISTNA tecken, bl a kors (enligt min uppfattning av östlig influens). Att en hel del stormannafamiljer (vilka hade annars råd) satte stenar med kristna kors borde rimligen betyda att kristendomen hade starkt allmänt fäste i dessa befolkningar. Naturligtvis var det många som höll fast vid den gamla religionen. det går inte att bevisa, men det finns antaganden om att många höll en "blandreligion, där kristendomen var en av flera. Det är sådanna"tilltag" Romersk Katolsk propagande angriper starkt.
Citera
Dine påstande om, at det forholdt sig anderledes, savner grundlag.
Öppna ögonen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #116 skrivet: november 27, 2014, 15:15 »
Citera
Bornholm

Det är intressant det du skriver, men jag ser inga länkar till Skoglar Toste, och det är ju om honom det skall handla. Var han västgötsk vikingahövding och far till Sigrid Storråda som sagorna säger?
Bornholm gör detta bra! Har man inte överblick över de dynastiska omständigheterna, så kan man överhuvudtaget inte förstå det historiska skeendena.
Själv lär jag mig många nya samband, där jag bara haft delar tidigare.

Och Skoglar-Toste döljer sig sannolikt någonstans i någon gren av dessa dynastier. Kanske under annat namn, men han finns där.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skoglar Toste
« Svar #117 skrivet: november 28, 2014, 10:22 »
Vetgirig

Nu kommer du med en massa konstigheter igen. Var finns det texter som bevisar att Ansgars andra resa var lögn? Och vilka säkra arkeologiska bevis finns det som berättar om kristna före Ansgar?
Raddan med frågor kan bli betydligt längre, men börja med detta. Jag kan ha missat det, men nog är uppgifterna märkliga.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #118 skrivet: november 28, 2014, 11:53 »
Vetgirig

Nu kommer du med en massa konstigheter igen. Var finns det texter som bevisar att Ansgars andra resa var lögn? Och vilka säkra arkeologiska bevis finns det som berättar om kristna före Ansgar?
Raddan med frågor kan bli betydligt längre, men börja med detta. Jag kan ha missat det, men nog är uppgifterna märkliga.

"Inte uppläras i kristendommen. De skulle bli ROMERSK KATOLIKER. Det är skillnad, mot att rätt och slätt vara kristen, t ex arian."
Der er ikke et eneste bevis eller indicie på, at nordboer har været arianere eller andet.


Ja, det er de mest utrolige 'historier', man kan læse her på stedet efterhånden.

Her er seriøs information om Ansgar:

"I året 826 kom den frankiske missionær Ansgar til Danmark sammen med tronkræveren Harald Klak. Harald var døbt samme år i Ingelheim hos den karolingiske kejser Ludvig den Fromme; året efter blev han igen fordrevet fra Danmark. I 830 drog Ansgar på missionsrejse til byen Birka i sveernes land. Det skete efter opfordring fra svenske sendebud til kejseren. Efter hjemkomsten i 831 indviedes han til ærkebisp over et nyoprettet ærkebispesæde i Hamborg med ansvar for missionen i Danmark og Sverige. Efter den danske kong Horiks plyndring af Hamborg i 845 blev ærkebispesædet forlagt sydpå til Bremen. Ansgar besøgte igen Birka omkring år 850 og missionerede ved samme tid i Danmark, hvor han af kong Horik og siden af efterfølgeren Horik den Unge fik tilladelse til at bygge kirker i Hedeby og i Ribe og ringe med klokke. Ansgar døde i 865, og hans levnedsbeskrivelse (Vita Ansgarii), der blev forfattet kort efter af hans efterfølger Rimbert, er den vigtigste kilde til den tidlige missionshistorie i Norden. Missionen selv fik næppe varig betydning, men ærkebispen af Hamborg-Bremen var indtil 1103 kirkeligt overhoved for hele Norden.

Der er få og tit modstridende skriftlige oplysninger om Danmark i første halvdel af 900-årene. Men bl.a. blev en dansk konge, Gnupa, i året 934 besejret af den tyske konge Henrik Fuglefænger og døbt, og i 948 nævnes bisper af Hedeby, Ribe og Århus. Det er første gang Aarhus nævnes. Alle tre byer blev befæstet med en kraftig vold, Ribe vistnok i 800-årene og de andre i første halvdel eller midten af 900-årene – vel som konsekvens af urolige tider."

Som det fremgår, var det ingen frivillig handling, når Harald Blåtand blev døbt i 963 I øvrigt blev der også oprettet bispedømme i Aldinburg/Oldenburg, hvilket skete ca. 968.
 
Fundet her:
http://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/de-foerste-konger-ansgar-og-mission-sydfra/

Hvad Ansgar angår, skal jeg gerne fortælle, hvad det er, som er forkert i den officielle historie, vi har hørt i mange år, men det kan først blive senere.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skoglar Toste
« Svar #119 skrivet: november 28, 2014, 21:46 »
Citera
Vetgirig

Nu kommer du med en massa konstigheter igen. Var finns det texter som bevisar att Ansgars andra resa var lögn? Och vilka säkra arkeologiska bevis finns det som berättar om kristna före Ansgar?
Raddan med frågor kan bli betydligt längre, men börja med detta. Jag kan ha missat det, men nog är uppgifterna märkliga.
Jag vill minnas att det är Henrik Janson (och ev en grupp runt honom) som hävdar detta, då de jämfötr olika tyska källors tidslinjer i uppgifter om Ansgar. Han kan knappast vara på 2 ställen. Detta i sin tur innebär att första resan kan sättas ifråga och att han på sin höjd var på en annan plats än björköstaden/birca, men ändå i Skandinavien någonstans. För ett år sedan utbröt ett akademiskt gräl med en holländsk historiker (arbetar i S Tyskland) i frågan.
Amatör! Skåning i Norrland!