Författare Ämne: Skoglar Toste  (läst 73260 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Skoglar Toste
« skrivet: augusti 18, 2014, 09:51 »
I sin bok Vikingatågen och runstenarna skriver Åke Ohlmarks om Skoglar Toste som hade stora framgångar med svenska trupper i England mot slutet av 900-talet. I engelska krönikor talas det nästan bara om daner, ibland skymtar norrmän fram men annars aldrig svenskar.
Jag vet att Ohlmarks inte alltid uppskattas, men undrar i alla fall om det finns något som tyder på att han har rätt? Det vill säga, att svenska trupper länge spelade en avgörande roll och att vikingarna under Tostes ledning tog en stor gäld i silver. Kanske det är de pengar som dyker upp på olika håll i Sverige.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skoglar Toste
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2014, 13:21 »
Nu fanns ju inget Sverige på 900-talet men det är nog inte speciellt kontroversiellt. Ta runstenarna som exempel med otaliga personer som tagit gäld i England (någon 3 gånger). Isotopanalyser från den nyligen undersökta massgraven med vikingar i England ger en tydlig indikation. Vikingaföljet bestod av individer som vuxit upp i Danmark, Sverige och Norge. Inte minst Olof Skötkonung som halvbror till Knut den store borde vara mycket delaktig i anfallen på England (de hjälptes ju åt i Svolder mm)

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2014, 14:15 »
Ta runstenarna som exempel

I Ås kirke er runesten Vg 112 indemuret i væggen og ingen ved, hvor den oprindeligt har stået i området. Teksten på stenen lyder sådan -

Þorir reisti stein þenna eptir Karl, sinn felaga, harða goðan dræng

Interessant er det, at denne sten har en dubleant som står i landsdelen Nordjylland. Her findes "harða goðan" runestenene mellem Mariager Fjord og Randers Fjord. I bunden af Mariager Fjord på et næs omgivet af sumpe ligger ringborgen Fyrkat og herfra stammer runesten Dr 127 med teksten -

Þorir resþi sten þæssi æftiR Karl hinn Goþa, felaga sinn, harða goðan dræng

Der må ha' eksisteret tætte familiemæssige forbindelser i området omkring ringborgen Fyrkat og området omkring Grästorp i VG.

Teksten og stenene er dateret til perioden 970-1020 - og fokuseres der på runeskrifter med teksten "felaga sinn", synes de at afspejle Svend Tveskægs aktiviteter årene 983-88.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skoglar Toste
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2014, 14:34 »
Runstenen i Ås har jag sett, den brukar förknippas med just slaget vid Svolder. Det är lite lustigt eftersom en lokal tradition knyter Skoglar Toste och hans livsfarliga dotter Sigrid Storråda till Främmestad några mil från Ås. Det finns rentav en sten rest över dem utanför kyrkan där, men den höggs för kanske 30 år sedan så den är ju inget bevis.
Att svenskar deltog i striderna i England är ju naturligt, men Ohlmarks framställde det som om det handlade om en stor svensk grupp som leddes av Toste.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2014, 15:06 »
Runstenen i Ås har jag sett, den brukar förknippas med just slaget vid Svolder.

Tja; her har jeg et par andre mere konkrete bud omkring slaget ved Svold.

Lidt vest for og ca. 1 km fra Lidköping ligger Råda, hvor runestenen Vg 40 står med teksten - "han fandt døden ... da konger kæmpede" - og samme bemærkning om kongerne findes på endnu en runesten i Danmark Dr 66.

Vg 40
Þorkell satti stæin þannsi æftiR Gunna, sun sinn. eR varð dauðr i orrustu, eR barðus kunungaR.

Dr 66
GunnulfR ok Øðgotr ok AslakR ok RolfR resþu sten þannsi æftiR Ful, felaga sinn, eR varð ... døþr, þa kunungaR barþusk.

Dr 66 blev fundet under en nedbrændt vandmølle i Århus og er ornamenteret med en maske i den danske Mammenstil, der anvendtes i tiden 970-1000. Teksten på begge sten er af flere forskere sat i forbindelse med slaget ved Svold år 1000.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Skoglar Toste
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2014, 16:01 »
Du har helt rätt. Jag fick kortslutning och blandade ihop stenarna, det är Rådastenen som knyts till Svolder, eller Helge å. Det är inte långt mellan Råda och Ås.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #6 skrivet: november 13, 2014, 12:33 »
Jeg har et gammelt kort over Vindland eller Venden, fra en bog, hvorpå Svoldr er angivet.
Desværre har jeg ikke tid nu, men kan scanne ind og lægge op senere.
På kortet ligger øen Svoldr i Stubber Bank, sydøst for Rügen. Måske er kortet lavet ud fra ønsketænkning... eller?
Står der i øvrigt ikke i sagaen, at slaget fandt sted ved FLODEN svoldr? Tjek originalen du, der har den.

https://www.google.dk/maps/place/Grosser+Stubber/@54.226708,13.595581,10z/data=!4m2!3m1!1s0x47ab1237ea27a529:0xc0f826ae730d47f0

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #7 skrivet: november 13, 2014, 23:25 »
Desværre kan jeg ikke behandle det indscannede, men Svöldr ligger på kortet fra tidligere, hvor der er en markering.
Vender tilbage, når jeg har fået styr på illustrationen.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #8 skrivet: november 14, 2014, 13:51 »
Desværre kan jeg ikke behandle det indscannede, men Svöldr ligger på kortet fra tidligere, hvor der er en markering.
Vender tilbage, når jeg har fået styr på illustrationen.

Her er det kort, jeg tidligere skrev om. Det er kopieret fra en bog jeg havde en gang i fortiden.
Man finder nemt Svöldr ...

http://de.wikipedia.org/wiki/Seeschlacht_von_Svold

http://de.wikipedia.org/wiki/Vilm

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Skoglar Toste
« Svar #9 skrivet: november 14, 2014, 13:57 »
Den kartan var lustig! När man kollar på google maps finns det ingenting där ön ska ligga!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #10 skrivet: november 14, 2014, 14:05 »
Den kartan var lustig! När man kollar på google maps finns det ingenting där ön ska ligga!

Præcis derfor skrev jeg: "Måske er kortet lavet ud fra ønsketænkning... eller?"

Bogen har nok været fra ca. 1900, og dengang behandlede flere historiere sagn og sager, lige så seriøst som vi i dag behandler nyere skriftlige kilder. Enten har været noget, som nu er skyllet væk, ellers også er det en tegners visualisering af en historikers fantasi...

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #11 skrivet: november 14, 2014, 14:07 »
Tjek også dette -- zoom in og se "Stubber"

http://www.swaen.com/zoomV3.php?id=16243

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #13 skrivet: november 14, 2014, 15:16 »
Bornholm; det er da et sjovt gammelt kort du har, hvoraf det fremgår, at der længere inde står 'Portus Svaldensis' som jo tilnærmelsesvis peger hen imod Svold. Jeg har ligeledes tjekket Google Earth for at se, om der skulle være efterladt en sandaflejning, dér, hvor øen eventuelt skulle ha' ligget. Ellers stemmer en del stednavne med dem i dag. Jeg er ved at finde noget tekst frem -  ;)
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #14 skrivet: november 14, 2014, 15:20 »
Prøv at se dette kort. Gristow fremgår af 'Bornholms' kort. Jeg er ved at være færdig med noget tekst og en henvisning.

Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #15 skrivet: november 14, 2014, 15:23 »
I en beskrivelse af De danskes toge til Venden af N. M. Petersen 1837, ser det ud som om at ’Bornholms’ kort afspejler det meste af en beskrivelse fortalt af Saxo.

Citera
Saxe nævner Insula Arconensis, quæ Withova dicitur, hvilken ved et lille Sund (fretum), næppe saa stort som en Flod, var adskilt fra Rugia; han kalder den ogsaa Provincia Arcun, og modsætter denne Ø (insula) det faste Land (continens);imidlertid var dette Landskab ikke egentlig nogen Ø, men en Halvø; der var nemlig en Landstrimmel (tractus), som forbandt dette Arkonensernes Land (Archonensium fines) med Fastlandet eller den øvrige Deel af Rügen. Efter denne Beskrivelse er det altsaa nuværende Provins WITTOW, den nordligste Deel af Rügen, i Diplomer kaldet Wythuy, Wytouwy; adskilt fra den sydlige Deel af Rügen ved das Binnenwasser, som gaaer ind fra die wittowsche Fähr, og ved en smal Landstrimmel forbunden med Halvøen Jasmund. Efter Saxes Beskrivelse har das Binnenwasser da ikke været nær saa stort, som det nu er. Her laa imod Nordøst paa den høje Kridtklint Byen Arkona, Archona paa Rugia, Arkún i Vindlandi. [ . .] Paa Wittow ligger en anseelig Landsby Wyck eller Wieck (Vík). [ . .] Ved en Landstrimmel forbindes Wittow med Halvøen JASMOND, der ved en lignende Landstrimmel forbindes med det egentlige Rügen, men forresten er omgivet med Vand. Denne Provins nævnes først hos Saxe, der kalder den Provincia Jasmonda. [ . .] Endelig fortæller Knytlinga, at de Danske laae ved Stræla, sejlede Morgenen efter til Tíkarey (Tríkurey).

Naar man betragter disse Efterretninger og denne Egns nuværende Udseende paa et større Kort med alle dens Grunde, saa vil man finde det sandsynligt, at der imellem Rügen og det lige overfor liggende Fastland ved Wusterhausen har forhen ligget een større og vel flere mindre Øer, kun ved smalle Vande adskilte fra hverandre, og dette vil da betydelig bidrage til at oplyse de nordiske Efterretninger.

I disse omtales nemlig austr fyrir Vindland en Ø Svöldr, en Flod Svöldr-á, eller efter en Variant et Svanland eller Svauland, som denne Flod var ved, samt en portus Svaldensis eller Valdensis. Denne Ø Svöldr kan da næppe være andet, end nysanførte Ø Svant-Wusterhausen eller en anden undergaaet større Ø henimod Greifswalde til; Floden maa have været et nu til et Dyb forvandlet Udløb ved denne Ø; og portus Svaldensis eller Valdensis en Havn ved Wyker-Bodden, rimeligviis dat olde Deep, som det kaldes i Diplomer, ved Landsbyen Wyk, som blev anlagt af de Danske og i Diplomer forekommer under Navnet Vicus Danicas.

Teksten er fundet her - http://heimskringla.no/wiki/De_danskes_toge_til_Venden
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #16 skrivet: november 14, 2014, 16:10 »
Se også side 196-197 her -- hele smøren skal med i linket,men det vil ikke:

http://books.google.dk/books?id=9AkuAAAAYAAJ&pg=PA197&lpg=PA197&dq=svöldr&source=bl&ots=ucX-SHK6KJ&sig=gsVAO3SCq0rRaIV7Iyx66kWTnVg&hl=da&sa=X&ei=IxtmVJmdCsW8ygPL64CQDA&ved=0CF8Q6AEwCA#v=onepage&q=svöldr&f=false

 8)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #17 skrivet: november 14, 2014, 16:17 »
Bornholm; det er da et sjovt gammelt kort du har, hvoraf det fremgår, at der længere inde står 'Portus Svaldensis' som jo tilnærmelsesvis peger hen imod Svold. Jeg har ligeledes tjekket Google Earth for at se, om der skulle være efterladt en sandaflejning, dér, hvor øen eventuelt skulle ha' ligget. Ellers stemmer en del stednavne med dem i dag. Jeg er ved at finde noget tekst frem -  ;)

Ja, nu er det vist adskillige kort, jeg viser, men pyt :-)

I mange år har jeg ledt efter kirkebygninger i Nordeuropa, og er derfor gået længere tilbage i historien, end folk normalt gør. Det var i den anledning, at jeg også ledte efter Svöldr – jeg er ikke helt klar over, om det er en norrøn betegnelse, eller om der er noget polsk i navnet. For nylig havde jeg besøg af flere polakker og vi talte om Boleslaw Chrobry, hvis betegnelse/epitet udtales 'krrobrr' ...'


Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Skoglar Toste
« Svar #18 skrivet: november 14, 2014, 16:26 »
Nu da Svöldr er fundet, skal vi bare have det forklaret i forbindelse med placeringen i teksterne...

;-)

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Skoglar Toste
« Svar #19 skrivet: november 14, 2014, 19:35 »
Nu da Svöldr er fundet, skal vi bare have det forklaret i forbindelse med placeringen i teksterne...

Det kort jeg henviste til, var det du selv lagde op scannede. Kan vi så retfærdiggøre og opstille en rimelig betragtning for, at slaget ved svold henlægges til Rügen og ikke, som tidligere dansk historieskrivning mener - nemlig Øresund? Du er lagt bedre orienteret i den politiske situation og alliancer med slaverne end nogen anden! Er det plausibelt?
Man kan ikke se træerne for bar skov!