Författare Ämne: Tyska städer i Sverige  (läst 4423 gånger)

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
Tyska städer i Sverige
« skrivet: augusti 14, 2014, 13:59 »
Vilka städer byggdes genom tyskt och frisiskt inflytande? Var Birger jarl allierad med tyskar och friser? I Birger jarls vapen hittar vi den frisiska flaggan. Skänninge som ligger nära Bjälbo byggdes av tyskar. Stockholm byggdes också med tysk hjälp.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2014, 19:31 »
Vilka städer byggdes genom tyskt och frisiskt inflytande? Var Birger jarl allierad med tyskar och friser? I Birger jarls vapen hittar vi den frisiska flaggan. Skänninge som ligger nära Bjälbo byggdes av tyskar. Stockholm byggdes också med tysk hjälp.


Byggdes Skänningen av tyskar? Jag vet att de med tiden blev tongivande, men att de skulle ha grundat staden har jag aldrig hört?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2014, 21:36 »
Detta kan vara en sammanblandning av Hansan och Tyskland.

Jag har inte heller hört talas om tyska städer i  Skandinavien men däremot ett stort inflytande från Hansan och inflyttade från nuvarande Tyskland under Medeltiden. Det märktes både i Lund, Malmö och säkert på fler platser i Skåne.

Thomas I

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2014, 23:43 »
Citera
Lokalhistorikern Mats Gilstring från Hov i Vadstena har i en intervju år 1994 i skriften Frihetens väktare. En berättelse om Skänninge sagt följande om tyskarnas roll: "Skänninge förändras med tyskarnas ankomst till staden, från att i början varit en handelsgata får den en tysk stadsplan med rådhus och kyrka vid ett torg. Skänninge som tidigare var Digragatan blir en hel stad. Det ser vi i dag av den gamla stadsplanen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nninge

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2014, 00:36 »
Inte desto mindre verkar Skänninge ha funnits innan tyskarna....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2014, 07:31 »
Tysk påverkan fanns säkert på många håll. Här i Skara fanns ett tyskt gille och dessutom var det förstås tysk påverkan via kyrkan eftersom ärkebiskopen var tysk. Men något tungt tyskt inflytande fanns det säkert inte.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2014, 08:43 »
Själva byggnadstekniken introducerades väl av tyskar, alltså byggandet av stenhus, riktiga glasfönster, skorstenar och hus med annat golv än stampat jordgolv.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Tyska städer i Sverige
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2014, 09:10 »
I Varnhem strax utanför Skara byggdes en kyrka i sten i tidigt 1000-tal, och om det var tyskar som låg bakom det bygget han vi ju ingen aning om. Tvärtom finns det ju tecken som tyder på tidig påverkan västerifrån de brittiska öarna, men säkert också österifrån.
Men dessutom hade vi ju tidigt kontakter med romarna som spred mycket av den här tekniken över vår del av världen. Bland annat v ar det ju dom som lärde upp tyskarna.