Författare Ämne: Gästrikland ett folkland  (läst 4384 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Gästrikland ett folkland
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:44 »
Gästrikland sägs ofta vara en del av Tiundaland, men stämmer det?   Tio hundare rymmer inte Gästrikland som skulle bli nummer elva eller kanske tolv. Gästrikland tas förvisso upp i 1300-talets skattelängder som tillhörande Tiundaland men då är vi redan långt fram i skeendena. 


Gäst-rike får mig att tänka på gestr , enligt Agertz betydande ungefär fors, plus det självförklarande rike.

Är inte Gästrikland troligen ett eget folkland? Och som följdfråga, varför är det så svårt att hitta intressant läsning om Gästrikland? Är skuggan som mörkast närmast bumlingen som skymmer?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Gästrikland ett folkland
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2014, 12:38 »
I Adams gesta så nämns inga av folkländerna. Området norr om Mälaren benämns Helsingland. Vi befinner oss då i mitten av 1000-talet.


I den här populärvetenskapliga artikeln har florenslistans "Hestia" tolkats som Gästrikland (se karta längst ned i artikeln)

http://www.historiska.se/historia/jarnaldern/vikingar/begreppetvikingar/

vilket ju är en av många möjliga tolkningar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gästrikland ett folkland
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2014, 14:43 »
Ja Hestia = Gästrikland har jag ju hört.  Men det kan lika gärna vara Estland. Främsta argumentet mot Estland har ju ansetts vara det att det inte beboddes av svenskar så tidigt, men det måste anses motbevisat av det faktum att där finns gott om ortsnamn som antyder att man var där tidigt. Förutom förkristna sådana så finns även två Husby.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Gästrikland ett folkland
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2014, 23:07 »
Ingen expert på folklanden, men inte räknas väl hela Gästrikland till Tiundaland? Det är ingenting jag känner igen från det jag har läst om folklandens uppdelning på medeltid/vikingatid. Men det kanske finns de som har den åsikten.

Jag har faktiskt grävt i Gästrikland. Järnåldern är inte särskilt välkänd, tyvärr. Finns dock tex några väldigt imponerande fynd av ämnesjärn i Torsåker-området. Annars är järnåldersarkeologin vad jag förstår ganska lik norra Upplands. Själv grävde jag dock mesolitikum när jag var där.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gästrikland ett folkland
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2014, 15:30 »
1314 görs gränsöversyn mellan Gästrikland och Tiundaland, först senare verkar landskapet alltså fogas till Upplands lagsaga.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gästrikland ett folkland
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2014, 15:39 »
Det verkar dessutom som det finns en allmänning mellan Tiundaland och Gästrikland när gränsen regleras 1314....

Vidare sitter 1319 en tillförordnad häradshövding över gästrikarna i Bro, Nora sn, (nuv. Våla härad) Nora räknas då ev. fortfarande till Vendels hd och senare ligger  Nora sn i två härader, det senare bildade Våla och Simtuna. En något rörig situation alltså. Man skulle kunna tänka sig att området tillhört Gästrikland för att sen överföras till Uppland....




Vidare så står 1473 en tvist om fisket i Älvkarleby mellan Färnebo, Hedesunda och Kronan.


På det hela så känns det inte helt vilt att framföra en hypotes att Gärstrike är bygden på båda sidor om Dalälvens nedre del.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"