Omröstning

Vad tycker du om Historiska museets nya forntidsutställning?

1 = Dålig
1 (5%)
2
3 (15%)
3
4 (20%)
4
11 (55%)
5 = Jättebra
1 (5%)

Antal personer som röstat: 20

Omröstningen har avslutats: november 11, 2005, 22:06

Författare Ämne: Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?  (läst 11530 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« skrivet: november 11, 2005, 22:06 »
Nu har SHMs nya forntidsutställning, Forntider, öppnat. Vad tyckte du?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #1 skrivet: november 13, 2005, 15:25 »
Det återstår ju att se hur det blir med texter i utställningen...

/Henrik

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2005, 20:48 »
Jag håller med Henrik att vi får se när texterna är kara. Det är också viktigt att minnas att detta bara är första delen av utställningen och ingen färdig helhet som pressenteras. Detta kan ses som fega undanflykter från min sida, men jag tycker att texter är en viktig del av en utställning.

Ps. Förlåt att jag gömde ditt namn Johan. Det är våndan av alias användning Ds.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #3 skrivet: november 13, 2005, 21:50 »
Skyltarna kan ju både hjälpa och stjälpa så det återstår att se hur dessa påverkara intrycket.
 
Med detta sagt får jag säga att jag tycker om upplägget på utställningen. Pedagogsikt sett borde detta kunna vara en riktig fullträff, koncentrerat och uppdelad men ändå ihopbundet med en röd tråd, återstår att se om man lyckas att trä denna tråd vidare in i "Forntiden del 2".

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #4 skrivet: november 13, 2005, 22:01 »
Lite possitiva tankar: Jag gillade att man tänkt på att variera materialet på golvet (tror inte jag varit med om det tidigare på någon utställning) samt filmen i början av utställningen (det är nog ganska nödvändigt att se denna om man vill få ett sammanhang). En rekonstruerad Bäckaskogskvinna var också intressant att se. Jag tror att jag såg henne på tunnelbanan häromdagen. ;)

I övrigt tycker jag att den lever den upp till mina förväntningar men vi får se hur den upplevs när nyhetens behag har lagt sig och skyltarna har kommit upp.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #5 skrivet: november 14, 2005, 09:46 »
Jag väntar lite med mitt omdöme - vill se utställningen igen under mindre stress - det var en och annan person där på invigningen.

Det jag är fundersam över - förutom en irriterande bild som bör försvinna snabbare än kvickt - är grottsystemets guidebarhet. Nu behöver jag som sagt kika mer men det känns som att de återkommande flaskhalsarna begränsar guidegruppernas storlek en smula - och vad säger brandskyddet?

Som gammal förmedlingsdåre så är det alltså inte så mycket innehållet som förpackningen jag funderar över - men det är som sagt tämligen dödfött att fundera för mycket över en ännu inte fullt öppnad eller intrimmad utställning (jag provsmakar helst inte nydestilerad råsprit heller - den är roligare efter ett tag på fat... ;))

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #6 skrivet: november 18, 2005, 08:44 »
Utställningen recenseras i dagens SvD: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11062578.asp

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #7 skrivet: november 18, 2005, 17:13 »
Även jag har kikat på den lite översiktligt. Tycker att den är formmässigt spännande och ganska snygg (men inte lika stilig som Vikingar). Livsödena är ett bra grepp men som jag har lite svårt att komma in i - kanske saknas det ännu text- eller skyltinfo. Ser fram mot en digital guide som kan ge mer kött på benen och fördjupningar. Annars får utställningen väl godkänt (den är åtminstone mycket bättre än den förra....)

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #8 skrivet: november 18, 2005, 17:29 »
Även Expressen har recenserat utställningen: http://expressen.se/index.jsp?a=469039
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #9 skrivet: november 20, 2005, 06:28 »
den stora tomma salen mellan utställningarna är spännande...vakuumeffekt
är möjebrostenen kvar? det finns en lustig tolkning av runorna

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #10 skrivet: november 20, 2005, 09:11 »
Citat från: "stigman"
den stora tomma salen mellan utställningarna är spännande...vakuumeffekt
är möjebrostenen kvar? det finns en lustig tolkning av runorna


Möjebrostenen står strax till vänster när du kommer in genom entrén till museet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #11 skrivet: december 25, 2005, 13:34 »
Johanne Hildebrandt klankar ner på den nya utställningen och tillskriver samtidigt sig själv en stor del av äran för att utställningen till slut blev av.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,728983,00.html

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #12 skrivet: december 25, 2005, 19:45 »
Hon lyckas på ett fantastiskt sätt visa oss 1) hur naiv hon är, och 2) hur
lite hon förstår av hur uppdraget ser ut, 3) hur lite aning alls hon har om hur en utställningsproduktion går till, och 4) hur hon betraktar sina läsare som dumma får.

Hon kan kanske sälja böcker om strunt, och hoppas kanske på att sälja fler med sina kolumner. Kanske någon gymnasieelev håller med. Men jag är lite förvånad över att hon så helt utan förbehåll kan låtas hålla låda av sin redaktör, rödpenna någon?


*snark*

/Henrik

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #13 skrivet: december 26, 2005, 00:06 »
Jaså, Johanne vill ha häftiga historier till föremålen? Ska det vara vådliga berättelser om storståliga sagokungar som erövrar påhittade folkslag eller dugar det med andra skrönor också? Jag är ju övertygad att det där fantastiska museet i Bahrain berättade hela den historiska SANNINGEN om detta fantastiskt stora land och inte några arkeologiska spekulationer. Sure, visst kan vi berätta den fullständiga sanningen även på Historiska museet. Fast först måste vi väl riva hela Östermalm så vi får plats med de utbyggnader som måste göras för att rymma den kompletta Forntidsutställningen. Den kommer bara att kosta skattebetalarna sjuttitolvtielva miljarder och det är ju alla så glada att betala. Alla älskar ju en rejäl Skattehöjning om den ger oss Den Fullständiga Sanningen om Vår Ädla Histora.

Hälsningar
Gunnar

PS. Om någon missade det så är mitt inlägg ironiskt. Det är väl bäst att påpeka det, för man vet ju inte vilka stollar som läser detta. DS.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #14 skrivet: december 26, 2005, 08:23 »
Behoven av svar ser olika ut. Arbetar man med arkeologi har man kanske lättare att acceptera att svaren lätt glider en ur handen. Men det finns männiksor som vill och behöver veta. Alla söker på något sätt, och vår historia är ett sätt att hantera de stora livsfrågorna på. Andra lutar sig på alternativa skapelseberättelser. Många behöver höra "så här har det varit", det är ett sätt att placera sig själv i ett sammanhang, att se sig själv som en länk i ett långt led. Det är här man som arkeolog måste se att det finns olika behov av historia. Inte bara att skapa en "happening" för en söndagspigg familj. För många är historia stort, även om det inte alltid innebär sanningen. Vem kan t ex. bevisa Bibelns sanningar, ändå tror så många på innehållet... Jag tycker inte att Hildebrant gör rätt, men hon är ändå en "kund" på museet. Alla använder vår historia till olika ändamål, så kommer det alltid att vara. Den utgör ett avstamp för en själv in i framtiden, och alla vägar går som bekant åt olika håll. Personligen kan jag tycka att det finns för få alternativ för "kunderna" (dvs alla vi som tittar på utställningar). Alla bör få insikt i hur stumt materialet faktiskt kan vara men även hur tolkningar kommer till. På så sätt blir de delaktiga, och kanske kan intresset vakna ännu mer, när "rätten inte är färdiglagad"? Dessutom lever vi i ett samhälle där mycket går ut på att överträffa varandra i spetsfyndighet. Curatorutbildningarna krystar fram människor som gör både roliga och intressanta resultat, men kanske bör man kunna köra flera parallellspår av ett och samma material samtidigt, så att betraktaren får delta på sitt sätt? Kanske förlorar vi lite fokus här. Problemen uppstår som vanligt när man gör upp gränser mellan "oss" och "dem". Redan där har man satt en gräns som genomsyrar hur man lägger fram materialet. Jag tror att arkeologin måste bjuda in mer till de huvudbryn som den brottas med. Som "kund" skulle jag känna mig delaktig om någon frågade hur jag såg på saken, genom att visningsguider bjöd in till (exempelvis diskussioner på plats) samtal. Nåja, det är vad JAG tycker så här i arla morgonstund. Jag tror bara att man inte kan dömma sina kunder, det är dem vi lever av, det är dem vi visar saker för. Om de inte begriper eller är missnöjda...vems fel är det? Att Hildebrant sedan agerar som hon gör, tja, det är ju upp till henne. Arkeologin är bland det intressantaste som finns ( :!: ) och det är upp till oss som pysslar med det att missionera och övertyga om detta. Ska kunden vara nöjd bara för att Staten levererar varan? Är det en OK-stämpel? Ämnet måste diskuteras, inte bara inomvetenskapligt, utan med alla människor. Vi är resultatet av det vi gräver upp, historien är allas. VI är konsekvensen av historiens alla vägbyten. Alltså ska den skapas för alla. Det kanske kan tyckas naivt, men det viktiga är att vi jobbar med målsättningar som är kompatibla. Annars blir det rörigt och konflikter uppstår (känns det igen?). Men vi kräver att tandläkaren eller doktorn lägger upp alternativ för oss, restaurangen ska erbjuda aletrnativ, tja, jag behöver ju inte rabbla alla inriktningar. Men krav ställs på korrektehet. Men vi inom arkeologin tillhandahåller en tjänst, nämligen kunskap om forntiden, kanske bör den kundanpassas lite? Men utan att förlora fokus på tolkningens svårigheter? Vari ligger faran?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #15 skrivet: december 26, 2005, 11:08 »
DN har recenserat utställningen under rubriken Rum för fantasin - Rollspels­världen har segrat över museipedagogiken

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1423&a=499694&previousRenderType=1

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
OFF-TOPIC-kommentar
« Svar #16 skrivet: december 26, 2005, 16:18 »
Citat från: "nina"
Men vi kräver att tandläkaren eller doktorn lägger upp alternativ för oss,


I mitt tycke är vården inte den mest lyckade jämförelsen med tanke på hur många människor som där faktiskt inte får några alternativ alls. OK, att välja mellan att dö av obefintlig vård eller att bli ruinerad och dö något långsammare av otillräcklig vård är ju också ett val för alltför många människor. Nå, detta har ju inte med denna diskussion att göra, men är ju den verklighet vi lever i även om de som har det väl förspännt blundar och låtsas inget märka.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #17 skrivet: mars 14, 2006, 11:00 »
"Forntider" var vackert och suggestivt uppbyggd, en eloge till utseendet. Jag har heller inget emot att man blandar tidsåldrar och fokuserar på ett antal människoöden. Det känns intressant.  Utställningen innehöll också en del texter som jag fann lite märkliga. Bl.a. beskrivs ett antal strandgravar i blekinge  med en text som löd ungefär: ”Man vet mycket lite om folket som begravdes här. I modern forskning säger man att de levde i ett gränsland. Gränsen mellan land och hav, gränsen mellan liv och död.” Detta tyckte jag var såväl banalt som konstigt. Att en strand är en gräns mellan land och hav är banalt. Och alla människor lever väll i en gränszon mellan liv och död? Om det enda spåren man hittar av ett folk är gravar så är det extra banalt att hävda livs/döds-temat tycker jag, eftersom begravningar alltid kan sägas handla om detta förhållande. Och vad är det för ”modern forskning” man menar? Uttrycket är provocerande och populistiskt.
Ett annat märkligt exempel var att man i samband med presentationen av bronsstatyetter från bronsåldern som föreställer danserskor i brygga skriver om att det på bronsåldern kanske fanns ”tre genus”. Detta skrivs utan att förklara för betraktaren vad ”genus” innebär i detta sammanhang, vilket enligt min mening gör att texten dels får ett von oben-perspektiv och dels blir meningslös. Som betraktare lämnas jag helt förvirrad. Påståendet gör mig dels nyfiken, det låter som om det skulle kunna vara intressant, men istället för att förklara vad man menar så har man valt att namedroppa. Trist!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #18 skrivet: april 14, 2006, 10:01 »
Det skulle vara intressat att få höra en motivering från er som gett utställningen en etta eller tvåa. Varför är den så usel?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Vad tycker du om SHMs nya forntidsutställning?
« Svar #19 skrivet: april 14, 2006, 11:24 »
Det var ett tag sedan jag var på museet, är skyltmaterialet till Forntider klart? Om så är det kanske dags att gå dit och titta igen.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!