Författare Ämne: Museernas tid förbi?  (läst 3420 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Museernas tid förbi?
« skrivet: augusti 04, 2014, 23:18 »
För ett halvår sedan förekom en debatt om vem som skall förmedla vår historia. Den kretsade bara kring våra museer, men då missar vi ju alla chanser att nå ut. Det är väl som att svära i kyrkan, men borde vi inte fundera på om inte museer som kunskapsförmedlare är ett enormt slöseri med pengar.
Det enda medium som verkligen kan nå ut är TV. Det verkar STV ha förstått. Delvis. Det visas alltmer av historiska dokumentärer, men de är till 99 procent importerade och dessutom nyligen visade i de historiekanaler som många intresserade tvingas betala för.
Ett bra TV- inslag når förmodligen lika många på en kväll som många museer på ett år. Dessutom ger museiutställningar ofta bedrövligt lite information. Man är tydligen rädda för att trötta besökarna med fakta vilket resulterar i att alla som inte redan är kunniga går hem lika okunniga.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Museernas tid förbi?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2014, 20:57 »
Någon måste ta hand om historiska orginalföremål. Att låsa in dem så att besökarna inte själva kan se dem är väl knappast någon bra idé. Redan tidigare gav den populärvetenskapliga litteraturen mer info än museerna.
Jag ser ingen motsättning TV/dvd och museer.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Museernas tid förbi?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2014, 21:39 »
Självklart måste fackfolk ta hand om föremålen. Vad jag lite provokativt ifrågasätter är om kostnaderna för museernas utställningar är motiverade.

Utloggad greve

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Museernas tid förbi?
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2014, 13:27 »
Kanske bör man ändra på formen av museerna? Ungdomen i dag har andra krav gentemot vad man hade förr.

Vi bör bemöta teknikens utveckling och implentera detta inom vårat arv.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Museernas tid förbi?
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2014, 13:57 »
Kanske bör man ändra på formen av museerna? Ungdomen i dag har andra krav gentemot vad man hade förr.

Vi bör bemöta teknikens utveckling och implentera detta inom vårat arv.


Instämmer helt. Museerna måste sluta göra utställningar åt sig själva och istället se till hur man kan engagera besökare. Dagens teknik har en möjlighet att visualisera tänkta fyndkontexter på ett helt annat sätt än bara dammiga modellbyggen kan. Man kan också få dem interaktiva.  Man skyller på att detta är för dyrt, men i ärlighetens namn tror jag mest det är en dimridå skapad för att dölja att man inom museerna inte längre har rätt kompetens!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"