Författare Ämne: Gefjonmyten  (läst 7313 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Gefjonmyten
« skrivet: augusti 02, 2014, 08:44 »
Det finns som bekant en gammal skröna om en jättekvinna som får chansen att ta för sig och med oxars hjälp gräver upp en jättetorva som kastat iväg och blir Själland. Förr brukade man påstå att hålet blev Mälaren, men det stämmer ju dåligt med Själlands utseende. Däremot kan man med lite fantasi spåra likheter med Vänern.
Men detta är ju en larvig skröna som naturligtvis ingen bryr sig om idag.
Trodde jag, tills jag i går fick chansen att läsa Bengt Råsleds nya böcker om landet söder om Vänern. Där tar han åter upp skrönan och ondgör sig över hur man förvanskat geografin, och därmed även historien. Det blir lite konstigt för idag finns det naturligtvis ingen som skriver svensk historia utifrån sådana berättelser.
Eller finns det det?

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2014, 21:47 »
Larvig och larvig..har själv spekulerat här om att myten från början kan handla om genombrytningen av Öresund ca 6000 f Kr. Kanske skedde detta plötsligt, vilket kanske har samband med en samtida höjning av Östersjön och då också Mälaren. Dvs sambandet mellan Själlands bildande och Mälarens "bildande", ihågkommet i mytform.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gefjonmyten
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2014, 22:24 »
Tja, kanske har jag fel men nog vore det bättre att ägna tiden åt saker som kan ha hänt.
Historien om Själland är inte unik. Det finns en liknande historia om en kvinna som slet upp en avlång torva i kanten av Västergötland. Hålet blev Vättern och torvan Öland. Det går säkert att hitta många sådana skrönor.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2014, 21:34 »
Visst, men havet steg in över Öresund under perioden, vilket folket då bevittnade.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Gefjonmyten
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2014, 00:30 »
Myten säger i klartext att Själlands vikar och bukter motsvarar näsen och uddarna i Lögen. Detta överensstämmer väl med Vänern där Värmlandsnäs motsvarar Isefjord, Kålland motsvarar Köge bukt osv.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gefjonmyten
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2014, 09:54 »
Visst är det större likheter mellan Vänern och Själland, men för tusen år sedan hade man inte vår tillgång till kartor.
Så jag förstår att myten kunde uppstå, precis som alla människor verkar ha trott att det fanns folk med hundhuvuden trots att ingen såg dem.
Men att offra tid och kraft åt de här gamla skrönorna 2014 är obegripligt. Idag finns det ju ingen som tror att Vänern plöjdes upp av en jättekvinna. Varför syssla så mycket med sagor när det finns så mycket annat där vi faktiskt har en chans att reda ut vad som hänt?

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Gefjonmyten
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2014, 10:15 »
Myten indikerar att det fanns förbindelser mellan Vänerbygden och Fyn/Själland. Samma personer som har rott runt Själland har också rott runt Vänern. Med Gefjonmyten som utgångspunkt kan man visa att så gott som hela det västnordiska sagamaterialet är västorienterat och i stort sett inte alls berör de östra delarna av Sverige. Myten brukar tillskrivas Brage den gamle som enligt Hervararsagan var hovskald hos kung Björn vid Högen på 800-talet. Men troligtvis är den ännu äldre.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gefjonmyten
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2014, 10:46 »
Det förekom naturligtvis att västgötar färdades i båtar i trakterna av Själland, men myten bevisar naturligtvis ingenting. Vi vet ju bl a av runstenar att folk från Mälaren färdats med båtar i danska vatten oavsett myten.
Dessutom är ju skrönan om Vänern långtifrån ensam. Jag känner till exakt likadan om Vättern, men samma sak har säkert berättats om många andra sjöar också.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2014, 10:56 »
Innan man bestämmer sig för att ändra på myten till förmån för Västgötaskolans tolkning kanske man kan kolla hur Mälaren såg ut 6000 f KR.

Att det finns andra myter om andra sjöar, behöver inte innebära att det inte ligger i något i myten om Själlands bildande i samband med havsytans höjning.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Gefjonmyten
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2014, 11:34 »
Sedd från marken och vattenytan var det svårt att särskilja Mälaren från den uppländska och sörmländska skärgården för tusen år sedan och tidigare. Det är osannolikt att det skulle uppstå en gammal myt om att Mälaren är ett hål som uppstått för att en stor ö har dragits ut av oxar ända bort till sundet mellan Fyn och Skåne.
Nej, det är bara Snorre som har lokaliserat myten till Mälaren för att få den att stämma med de välkända orterna Sigtuna och Uppsala.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Gefjonmyten
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2014, 15:13 »
Larvig och larvig..har själv spekulerat här om att myten från början kan handla om genombrytningen av Öresund ca 6000 f Kr. Kanske skedde detta plötsligt, vilket kanske har samband med en samtida höjning av Östersjön och då också Mälaren. Dvs sambandet mellan Själlands bildande och Mälarens "bildande", ihågkommet i mytform.

6000 f kr fanns ingen Mälaren.
http://www.sgu.se/om-geologi/jord/fran-istid-till-nutid/film-om-istiden/

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Gefjonmyten
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2014, 16:03 »
Och dessutom är det oriktigt att säga att Själland skulle ha bildats då. Själland fanns ju där hela tiden, men hängde ihop med Skåne, Falster och Lolland. Det var Öresund och andra mellanliggande vatten som bildades samtidigt som den dal som genomflöts av Dana älv översvämmades, så att Stora Bält mm uppkom.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gefjonmyten
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2014, 18:32 »
Att myterna skulle bygga på 8000 år gamla minnen verkar inte troligt. Till saken hör ju också att de flesta myter är vandringssägner som man kan hitta på hundratals platser. Så att finna en verklig bakgrund är nog svårt.
Jag minns ett exempel som kan verka verklig. Det finns ju tusentals berättelser om kullar och berg som på natten kan öppna sig och ut strömmar ljuset av enorma guldskatter. Utanför Skövde hittade man i Timboholm en verkligt stor guldskatt i en jordkulle, och det sägs att man tidigare i bygden berättat om ljussken därifrån. Men förmodligen har den berättelsen uppstått efter att man hittade skatten.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2014, 18:38 »
Och dessutom är det oriktigt att säga att Själland skulle ha bildats då. Själland fanns ju där hela tiden, men hängde ihop med Skåne, Falster och Lolland. Det var Öresund och andra mellanliggande vatten som bildades samtidigt som den dal som genomflöts av Dana älv översvämmades, så att Stora Bält mm uppkom.

Vad då?? Själland bildades visst då - som ö, när havet steg mellan de blivande öarna. Själland "plöjdes" ut i havet.

Dessutom, förstår väl att dagens Mälaren inte existerade då. Men, en tydlig havsytehöjning måste ha märkts samtidigt i området, med översvämningar över långlänta områden som följd, dvs snabbare än landytehöjningen. Det kan vara det som åsyftades i myten. Hade varit intressant att veta hur denna - möjliga - höjning påverkat Mälardalen.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2014, 18:42 »
Att myterna skulle bygga på 8000 år gamla minnen verkar inte troligt. Till saken hör ju också att de flesta myter är vandringssägner som man kan hitta på hundratals platser. Så att finna en verklig bakgrund är nog svårt.
Jag minns ett exempel som kan verka verklig. Det finns ju tusentals berättelser om kullar och berg som på natten kan öppna sig och ut strömmar ljuset av enorma guldskatter. Utanför Skövde hittade man i Timboholm en verkligt stor guldskatt i en jordkulle, och det sägs att man tidigare i bygden berättat om ljussken därifrån. Men förmodligen har den berättelsen uppstått efter att man hittade skatten.

Tja säg inte det. Hade ju inte brytt mig om det faktiskt inte var så att Själland verkligen plöjdes ut i sundet av havet. Vilket naturligtvis befolkningen måste ha sett.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Gefjonmyten
« Svar #15 skrivet: augusti 04, 2014, 20:30 »
Vad då?? Själland bildades visst då - som ö, när havet steg mellan de blivande öarna. Själland "plöjdes" ut i havet.

Dessutom, förstår väl att dagens Mälaren inte existerade då. Men, en tydlig havsytehöjning måste ha märkts samtidigt i området, med översvämningar över långlänta områden som följd, dvs snabbare än landytehöjningen. Det kan vara det som åsyftades i myten. Hade varit intressant att veta hur denna - möjliga - höjning påverkat Mälardalen.
Nu fanns ju inte Mälardalen heller på den tiden.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Gefjonmyten
« Svar #16 skrivet: augusti 04, 2014, 20:45 »
Nu fanns ju inte Mälardalen heller på den tiden.

Då får jag väl förtydliga mig  ;): myten kan handla om ett tillfälle när Öresund bildades och det samtidigt skedde en havsytehöjning i Östersjön, vilket också påverkade det långlänta området i nuvarande Mälardalen.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gefjonmyten
« Svar #17 skrivet: augusti 04, 2014, 22:25 »
Är det någon som vet om Vänern för 8000 år sedan såg ut som idag? Det skedde ju stora förändringar här också och de människor som var så nära att de såg dramatiken fick nig ofta inte chansen att berätta om den.