Nu har jag äntligen sett filmen. Klart sevärd. Med 3D-tekniken införs ännu en dimension i skildrandet av arkeologiska platser och lämningar. Allt blir mer tydligt och begripligt, rumsliga dimensioner och de uråldriga målningarnas sammanhang med varandra och med omgivningen klargörs på ett sätt som är svårt att åstadkomma med vanlig två-dimensionell återgivning.
Herzog ger oss en fascinerande rundvandring i Chauvetgrottan och låter oss se hur märkliga målningarna interagerar med grottans väggar och hur de paleolitiska konstnärerna har utnyttjat kurvaturen och utskotten i grottan för att ge målningarna en tredje dimension.
Grottans målningar uppvisar ett helt menageri av djur, bl a noshörningar, mammutar, visenter, grottlejon, uroxar, björnar, hästar och renar.
Här finns även handavtryck av forntidens människor och rester av härdar och sot från facklor som en gång strukits av mot grottväggarna.
Vi får även se grottans golv med mängder av skallar och skelettdelar från grottbjörnar, samt fotspår av dessa björnar och av människor och vargar.
I filmen jämförs grottmålningarna med den skulpturkonst som blommade vid samma tid. Vi får se på små venusstatyetter (bl a den 35 000-åriga venus från Hohle Fels i Tyskland), lejonmannen från Hohlenstein stadel, mammuten från Vogelherd m fl. Även en uråldrig flöjt visas och vi får lyssna på musik från en replika av flöjten.
Herzog presenterar oss också för några av de forskare som arbetar med olika aspekter av grottkonsten, den paleolitiska kulturen och områdets paleontologi.
Vi får dessutom träffa den f d parfymtillverkaren som numera ägnar sin tid åt att leta sig fram till dolda grottor med hjälp av sitt luktsinne.
Man diskuterar hur människorna under paleolitikum levde, hur de jagade och vilka religiösa föreställningar de hade.
Herzog gör också en lustig utvikning om vita krokodiler som bespeglar varandra i ett tropiskt växthus drivet av överskottsvärmen från ett kärnkraftverk. På något sätt lyckas han koppla ihop dessa krokodiler med målningarna i Chauvetgrottan.
Filmen är klart intressant och fascinerande. Man kan hoppas att 3D-tekniken kommer att användas för andra dokumentärfilmer, både om arkeologi och andra ämnen (många naturfilmer skulle vara helt fantastiska att se i 3D).
Hittade förresten en recension som utvecklar en del filosofiska resonemang kring filmen:
http://www.axelandersson.se/film/axplockning-cave-of-forgotten-dreams-werner-herzog-2010/Längst inne i Chauvetgrottan i Ardèche i södra Frankrike finns ett rum som utgör det heligaste av det heliga. En rund ihålig kärna vars monumentala tystnad endast tolererar människors hjärtslag. Filmmakaren Werner Herzog blir tillsagd att han inte kan beträda marken, beströdd av ett glimmande lager mineraler. Han får försöka luta sig ut från metalltrallen för ett se plinten som hänger från taket i mitten. På den har en av våra anfäder eller anmödrar för kanske så mycket som trettio tusen år sedan målat en kvinnas underkropp; kön och ben. Längst inne i bergets vekade tidskapsel återfinns således ytterligare en öppning som leder tillbaka mot evigheten.