Författare Ämne: Förvirringen kring DNA på forumet  (läst 5742 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Förvirringen kring DNA på forumet
« skrivet: september 09, 2014, 20:53 »
Jag hittade denna artikel om Jack The Ripper -diskussionen som på ett seriöst sätt behandlar DNA-problematiken:

http://www.historiskamedia.se/nyheter/2014/09/ar-jack-the-rippers-identitet-avslojad-var-forfattare-glenn-lauritz-andersson-kommenterar-nyheten/

Nej. DNA är en tveksam metod för att kunna se invandring tusen år och mer tillbaka i tiden.

Thoas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #1 skrivet: september 09, 2014, 22:48 »
Denna artickel visar sig vara bluff, se Sydsvenskan 2014-09-09.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #2 skrivet: september 09, 2014, 22:52 »
Nej Karlfredrik.

Det är en artikel som kritiserar artiklar som säger att man hittat Jack The Ripper via DNA-analyser.

Thomas I


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #3 skrivet: september 10, 2014, 09:21 »
Artikeln ifrågasätter ju främst förhållandena kring DNA-proven. Det är tydligen högst oklart om tyget över huvud taget haft någon med den mördade att göra, och har dessutom hanterats av massor av andra under årens som gått.
Sen är jag tveksam - är det verkligen vanliga DNA-undersökningar som används när det gäller att spåra anfäder tusen år tillbaka? Jag kan inte tekniken, men det finns väl många metoder att skaffa information om gamla fynd.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #4 skrivet: september 10, 2014, 09:38 »
Hans:

En annan metod att spåra ursprung är isotopanalys av tänder. Då kan man eventuellt spåra upp var personen har levt under sina första år i livet men vill man veta exakt krävs det väldigt bra data över variationerna, och det finns inte alltid.

Jag är ingen expert på DNA men den kritiska Jack The Ripper-artikeln sammanfattar min bild av vilka brister som finns med tekniken över längre tidsförlopp.

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #5 skrivet: september 10, 2014, 10:30 »
Framför allt är det väl lätt att gamla ben påverkats av annat under åren så DNA blir missvisande. Men den tekniska utvecklingen går ju framåt så framöver kommer vi säkert att få betydligt bättre underlag för historieskrivningen.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #6 skrivet: september 10, 2014, 11:57 »
Hans. Om jag har uppfattat det rätt betyder inte ben automatiskt användbart DNA, framförallt över längre tidsperioder.

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Förvirringen kring DNA på forumet
« Svar #7 skrivet: september 10, 2014, 16:36 »
Nej, DNA kan förstöras av olika omständigheter.