Författare Ämne: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem  (läst 8555 gånger)

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #20 skrivet: juli 16, 2014, 10:05 »
Frågvis Amatör!
Jag tycker nog att Vetgirig är inne på ett intressant spår angående munkarna. Kan vi följa dessas missionsverksamhet så kan det ge en fingervisning om både det ena och det andra. Vidare noterar man att Vetgirig anger wiki som källa.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #21 skrivet: juli 16, 2014, 11:46 »
Wiki är bara en del av "min källa". Jag har noterat andra delar av vad jag nämner om i ett flertal andra texter och ibland sådant som nämns i företrädesvis engelska historieskildrande TV-program. Jag har också samlat på mig en mängd artiklar, som nämner dylika detaljer. När samma sak upprepas i olika artiklar och jag anser uppgiften är rimlig, så godtar jag den oavsett vad traditionell historia hittills anger, men det är ett elände att söka rätt på alla artiklar i min samling, som behandlar ett visst ämne, så därför nöjer jag mig oftast med mitt minne.

Precis som för svensk historia från före ca 1350 är svårt korrupt, så är det detsamma för engelsk historia fram till ca 1200. Det gäller alltså att försöka skönja den verkliga historian bakom alla senare desinformativa skrivningar, som tillkommit för att motivera och legitimera de regimer, som i samarbete med Romersk Katolicismen (den tidens organisatör av desinformation), har tagit makten. Desinformation, som börjar utges av Romersk Katolicismen från tiden efter Nicea, särskilt riktad mot germanorienterade delar av Europa och f d Västrom.

Angående varför ta upp detaljer, som inte direkt omfattar Sutton Hoo eller Uppland (Vendel m fl)? Jag menar att diskussionen går snett om definitionerna inte är korrekta. Då menar jag att det är korrekt att göra instick typ vad jag ofta gör. Jag kan förstå att jag trampar på några ömma tår då och då, men det är inte illvilliga avsikter.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #22 skrivet: juli 16, 2014, 12:11 »
Det kan appropå Sutton Hoo behöva noteras, att det nu finns en uppfattning om att "Dark Ages" inte var så "Dark" när allt kommer omkring.
Att DNA inte tydligt kan påvisa någon imigration från norra Västeuropa till England, t ex. Det finns pågående projekt för att undersöka dessa invandringar, men man hittar inte mer DNA med potentiellt Jutisk/Angelsk/Saxisk bakgrund än som rimligen borde vara fallet efter normala sociala, politiska resp ekonomiska kontakter regioner (eliter resp handelsmän) emellan både från långt före resp från långt efter "Dark Ages". Snarare har hypotesen blivit att det är inhemska eliter, som hämtar in impulser från Västeuropa och omvandlar dem till egna. Den berömda utvecklingsserien av "hunniska" hästbilder för utsmyckning/beslag i England  är ett exempel. Det är t ex tveksamt om kungarna i Sutton Hoo etniskt är invandrare, men hittills har man inget DNA som visar det ena eller det andra. Då är sannolikheten störst att de är inhemska, sett mot andra fyndsammanhang i England, där man har DNA. Man kan jämföra med att om någon i Sverige kör en "amerikansk" bil, använder en iPhone etc så kan dessa faktiskt tillverkas i Europa/hemregionen och man är inte amerikan för att man använder sådana prylar.

Kom ihåg att "Dark Ages" formuleras av Romersk Katolsk desinformation avsedd att motivera och legitimera att Romersk Katolska kyrkan är överordnad alla de Britonskt Kristna biskopsdömen som existerar när den Katolska  religiösa "erövringen" av England påbörjas. Beda (Romersk Katolsk) är i vissa stycken en av historiens största lögnare.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #23 skrivet: juli 16, 2014, 15:48 »
Jag tycker att det är bättre att skapa en ny diskussion om kristna organisationers kamp i Nordeuropa under forntiden än att skriva om detta här eftersom den frågan inte är relevant här. Starta gärna en sådan tråd och publicera era tankar där istället.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #24 skrivet: juli 17, 2014, 00:26 »
Historiska tv-program är sällan en särskilt bra källa, även om duktiga historiker/arkeologer är inblandade. Dessutom blir det ganska ofta en forskares egna teori som läggs fram som "sanningen", även om den inte är allmänt accepterad eller ens generellt anses som sannolik/god av andra experter på området.

(Skulle faktiskt tro att minoritetsåsikter är överrepresenterade i tv-dokumentärer. Konflikter och "nya teorier" säljer, liksom underdog-perspektivet. Dessutom främjar formatet sensationella och "enkla" förklaringsmodeller. Det finns sällan utrymme för komplexitet och forskningsöverblick.)

Som jag sagt flera gånger tidigare så refereras alldeles för ofta till DNA-analyser här på forumet trots att väldigt få av oss, om ens någon, har förmåga att tolka eller bedöma de ofta motstridiga analysresultat som kommer i strid ström just nu. Jag tror att det är alldeles för tidigt för att uttala sig med någon säkerhet om skalan på den "anglosaxiska" inflyttning som skedde till de brittiska öarna på 400-500-talen. När det gäller Sutton Hoo är det osteologiska materialet i mycket dåligt skick. Tvivlar på att man någonsin kommer kunna få fram något DNA ur det. Osäker på om det ens fanns något humant material bevarat över huvud taget i skeppsgraven.

Att medeltiden skulle varit "mörk" är väl en uppfattning som ansetts förlegad i 30-40 år vid det här laget? Och vad har den med katolska kyrkan att göra? Begreppet är gammalt och har syftat på den kulturella nedgång man ansett sig se efter den klassiska antikens fall fram till senmedeltidens återupptäckande av den klassiska kulturen, renässansen. Vad jag vet så är begreppet inte kopplat till den katolska kyrkans "erövring" av de brittiska öarna.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #25 skrivet: juli 17, 2014, 12:14 »
Det är självklart att historikerna i England har lika svårt att släppa den nationalistiska historia, som sedan 1800-talet inpräntats i befolkningen, som vi i Sverige har att släppa en del av vår egen traditionella historia. I England har Bedas texter fram till för 25-30 år sedan godtagits, utan minsta kritik, som fullständigt objektiva historiska sanningar. Under tiden har dock allt fler andra texter kommit i dager (tyvärr oftast fragment, eftersom alla icke Romersk Katolska texter ju var hädiska fram till reformationen och tenderade att rensas ut, på det att innehavarens själ skulle undgå helvetet), som påvisar en annan historia. Likaså har arkeologin med stödvetenskaper (bl a DNA) påvisat en annan historia. Vi vet resultatet förståss, men vägen dit är en delvis annan än vad som ditills beskrivits. Vem kunde t ex föreställa sig att Brittiska öarna kände till jordbruk, men framförallt boskapsskötseln 2000 år före Västeuropa. det vet vi genom 2 st totalutgrävda bygder (25-30 års arbete), där kunskapenen kan följas från Ö Medelhavet sjövägen via Galicien. Tekniken innebär att bebyggelsen är samlad runt en "corall" och ut från denna leder dikes-/häckavgränsade fästigar (snarare vägar) längs vilka boskapen (främst får ev get) förs ut till betena och tillbaks till kvällen. Typ dagens S halva av Afrika. Etc.

Samma är det för Sverige även om det går trögare här, bl a eftersom vi hittar färre textfragment som stödjer tanken om en annan väg. När skall t ex svensk historia erkänna att Tuna stift (Selånger) med säte i Tuna stad existerade och vilka politiska konsekvenser detta stift måste anses innebära, samt hur historian om detta bör skildras för tiden 0-1364 eller fram till ca 1500. Samma gäller f ö Gotland och inte minst Tiohäradsbygderna i Småland(en). Var kommer Wend-/Vind-/Finland in i bilden 0-1066 (-1154) i den "heliga kon" Svearike. Den bästa introduktionen till svensk historia 0-1500 är troligen Olaus Petris förord till "Den Swenske Cröneka", avsedd att förhärliga Vasaättens Wendiska bakgrund, återkomst till makten med slutliga triumf efter nederlagen på 1000 resp 1100-talet, d v s som sveakungarnas arvtagare via kvinnolinjen (manslinjen dog ut ca 1066). Utländska historiker beskriver t ex Götarna som boende i Vgl med Vikenområdet fram till ett diffust skeende under 7-800-talen då danerna övertog makten. Östergötland (landskapet) har alltså inget med Götar att göra före 1100, utan är riktade åt det håll där ett mångfald av Svear etc vad de genom tiderna kallats, levde. Vår historia är idag skildrad ur ett Romerskt Katolskt -/Danskt-/Tyskt- perspektiv.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #26 skrivet: juli 18, 2014, 20:01 »
Vetgirig. Vad du har i huvudet eller har läst är ingen garanti för kvalitet i det du skriver. Samma regler gäller för mig om jag inte kan ange källor.

Citera
Wiki är bara en del av "min källa". Jag har noterat andra delar av vad jag nämner om i ett flertal andra texter och ibland sådant som nämns i företrädesvis engelska historieskildrande TV-program. Jag har också samlat på mig en mängd artiklar, som nämner dylika detaljer. När samma sak upprepas i olika artiklar och jag anser uppgiften är rimlig, så godtar jag den oavsett vad traditionell historia hittills anger, men det är ett elände att söka rätt på alla artiklar i min samling, som behandlar ett visst ämne, så därför nöjer jag mig oftast med mitt minne.

Precis som för svensk historia från före ca 1350 är svårt korrupt, så är det detsamma för engelsk historia fram till ca 1200. Det gäller alltså att försöka skönja den verkliga historian bakom alla senare desinformativa skrivningar, som tillkommit för att motivera och legitimera de regimer, som i samarbete med Romersk Katolicismen (den tidens organisatör av desinformation), har tagit makten. Desinformation, som börjar utges av Romersk Katolicismen från tiden efter Nicea, särskilt riktad mot germanorienterade delar av Europa och f d Västrom.

Angående varför ta upp detaljer, som inte direkt omfattar Sutton Hoo eller Uppland (Vendel m fl)? Jag menar att diskussionen går snett om definitionerna inte är korrekta. Då menar jag att det är korrekt att göra instick typ vad jag ofta gör. Jag kan förstå att jag trampar på några ömma tår då och då, men det är inte illvilliga avsikter.

Dessutom skriver du fortfarande om saker som inte har med ämnet för tråden att göra. Om du inte har något att bidra med här så påminner jag igen om att starta en egen tråd för dina ämnen. Det måste gå att hålla en vettig diskussion här utan att det dumpas långa texter som inte har med sakfrågan att göra.

De amatörer, inklusive jag själv(om jag trodde att detta är möjligt), som tror att de kan se en sammanhängande bild av arkeologi och historia sedan istiden kanske skall ägna sig lite åt självkritik.

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #27 skrivet: juli 29, 2014, 16:02 »
Instämmer. Nog hade det varit roligt om inläggen i alla fall snuddat vid möjliga samband Sutton Hoo och Uppland. Dessutom får jag ytterst sällan engelsk historia att stämma med Vetgirig.